"SYR" kylventil eller ej

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

"SYR" kylventil eller ej

Inlägg av ecke »

Hej jag skall installera en Baxi Bonus med en acktank kopplad till denna, uppvärmningen skall göras både med ved och pellets så frågan är om jag kan koppla in den inbyggda varmvattenslingan i pannan som en förvärmningsslinga till förådsberedaren i acktanken ? eller måste jag använde slingan som en kylslinga med en "syr" ventil, jag har slutet system med tryckkärl
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du borde väl kunna köra med den både som förvärmningsslinga o kylslinga med syrventil kopplad på ledningen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

går det verkligen att koppla så? vart skall då det kalla vattnet som man kyler med ta vägen? normalt sett drar man ju det till avloppet men där blir det lite trixigare.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag skulle nog koppla det så att det inte har förbindelse med
förådsberedaren för annars kyler man ned pannan o det
är inte bra pga kondens :?:
Jag har själv konceptet bonus med ved eller pellets men
jag har inte satt in nån syrventil, jag har ett öppet
system så jag kan inte kan inte få nåt innestängt tryck.

Finns det förresten inte nåt mer uttag(jag har själv inte kollat)
som man kan koppla syrventilen på, en tanke som jag har
själv är att sätta 4st kranar o stänga av tankarna o vvb
när man kör pellets.

mvh christer
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ecke skrev:går det verkligen att koppla så? vart skall då det kalla vattnet som man kyler med ta vägen? normalt sett drar man ju det till avloppet men där blir det lite trixigare.
Sätt bara ett T-rör på ledningen mellan pannans slinga o förrådsberedaren..
Från pannans slinga har du förgrening till syrventilen o till beredaren.. Då går allt vatten genom pannan till förrådsberedaren o öppnar syren går det ut i avloppet o aldrig genom förrådsberedaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

Den kopplingen fattar jag nog inte om syrventilen öppnar kommer ju inte vattnaet att gå igenom slingan om man inte öppnar någon kran , någon kanske kan göra en liten skiss så man fattar något... :?:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ecke skrev:Den kopplingen fattar jag nog inte om syrventilen öppnar kommer ju inte vattnaet att gå igenom slingan om man inte öppnar någon kran , någon kanske kan göra en liten skiss så man fattar något... :?:
Syrventilen sitter på en avstickare till avloppet.. Det blir ju som om du har en förgrening på röret mellan pannan o beredaren med en kulventil på o öppnar du den så kommer vattnet utan att det går via förrådsberedaren..

Kallvattnet går genom pannan (slingan) först sen efter slingan har du ett T-rör där ett rör går till förrådsberedaren o de andra röret till avloppet med syrventilen på.. Syrventilen har en känsel kropp som sätts in i ett dykrör uppe på pannan o då öppnar syren vid för hög temp så då går vattnet genom pannan o ut i avloppet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

Den kopplingen fattar jag, men är det ide´ att koppla så för varmvattnets del? någon som kopplat så? det känns som det skulle vara bra om man tappar mycket varmvatten, jag har en förådsberedare på 120 liter i tanken.
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

Den kopplingen fattar jag, men är det ide´ att koppla så för varmvattnets del? någon som kopplat så? det känns som det skulle vara bra om man tappar mycket varmvatten, jag har en förådsberedare på 120 liter i tanken.
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

ecke skrev:Den kopplingen fattar jag, men är det ide´ att koppla så för varmvattnets del? någon som kopplat så? det känns som det skulle vara bra om man tappar mycket varmvatten, jag har en förådsberedare på 120 liter i tanken.
SYRventilen skall kopplas så att den slår till när det blir ex. strömavbrott så att inte pannan exploderar pga övertryck (kokar).
Den MÅSTE därför kopplas in före eventuella laddpumpar.

Eventuellt returvatten leder du naturligtvis till avloppet! Hur skall du ta tillvara det annars?

Kolla med en lokal installatör så att du är säker!!
Skriv svar