Rengörning/service

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Rengörning/service

Inlägg av ason »

Vad gör ni när ni går igenom Eran brännare?
jag hittar inte mycket som man kan göra,
men har funderat lite över växellådan för skruven måste gå att smörja den på nåt sätt
efter tag måste den ju gå tort och rasar, så är det bara
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Sant,, får titta närmare på det när jag har isönder den :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

grejer å göra

Inlägg av snillet »

Det som står i manualen är det som verkar vettigt att kolla, du hade väl haft igång din brännare längre än mig va ?

Jag har ju haft nere både brännare och kvarn i atomer nyligen bara för att konstatera att enda stället som behövdes göras rent var baksidan av "ejektorröret" ,nr 41 i sprängskisslistan.

Där va de 2-3mm aska i en smal sträng, i övrigt var det bara tunn tunn beläggning med fint ljusbrunt sot som lossade när man petade på det i brännaren.

I fläkten va de ingenting, Jörgen på Mbio så att det kan vara MYCKET damm i dom men min va helt ren.

Växellådan på skruven har jag också undrat över, den är ju relativt robust men smörjning måste den ju ha, troligen är den väl fylld med molybdenfett(som drivknutsfett) eller nåt liknande. Det kan man ju verifiera från tillverkaren av växellådan, står ju på den :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar