Transportrör pellets

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Transportrör pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag behöver köpa flexibla transportrör i stål som jag kan ha mellan ytterväggen och pelletsförrådet i källaren dvs påfyllningsrör. Jag har sökt men finner inga rör som är flexibla men vet att det finns, då jag har sett dessa på en av bilarna som levererade pellets. Jag skall igenom ett antal väggar och det är trångt vid förrådet så tex MAFA´s rör går inte. Någon som vet?MVH
Ulf
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Sök bland leverantörerna av utrustning till bulkbilar m.m. på lantbruksnet
http://www.lantbruksnet.se/

Bra ställe å leta leverantörer på det där.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Använd en bit insatsslang för skorstenar. De är flexibla och har en slät insida. Det kanske går att tigga till sig en spillbit hos någon installatör?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Tack för tipsen. Någon som vet om man kan använda spirorör till påfyllningsrören. Vilka regler gäller egentligen? Skall ju inte vara plaströr men vad gäller annars?
MVH
Ulf
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vad jag har fattat så trasas pelletsen sönder i spirorör :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Jag trodde också så att spirorören var ojämna på insidan men var ute och kollade och de är jämna.....men finns några andra regler......?????
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Man kan ju tycka att det är lite klent med ett sådant.
Men antagligen så fungerar det utmärkt.... kan inte du testa, så kan vi andra köpa och installera ;)

Vet inte hur många bars tryck tankbilen blåser med, men det spirorör jag kollade på skall ju klara 1,5 bar över normaltryck= 2,5 bar.

Fast det är ju luft-tryck, blir säkert en massa andra faktorer att ta hänsyn till när man har en massa pellets som tynger och tänjer rör och kopplingar.

Men testa gärna !

Mvh
Bamyl
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Bulkbilen skall lossa med 0,7 bar för att inte förstöra pelletsen....jag har kollat några gånger och det ligger där...Spirorör fungerar säkert mycket bra om de är upphängda rätt.....för mig är problemet att jag har så trångt att komma fram mellan rör, skorsten mm till pellistoret....är inne på att köpa ett flexibelt rör som går att forma....sådana som används till skorstenar....har inte löst hur jag skall koppla ihop dem....MAFA´s rör är 102 mm och det flexibla är 107 mm....invändigt är båda 100 mm. Några enkla bra förslag...
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Nu har installationen av direktmatningen till Pellistoret börjat och det första raka röret ifrån MAFA har borrats igenom tre tjocka väggar. De sista metrarna blir fexibel stålslang. Jag har letat som en dåre efter en bra flexibel lösning och jag tror att detta kommer att bli bra. Jag har kvar att montera den flexibla slangen som jag skall köpa imorgon...den fästes på rören med kraftslangklämmor av rundstål...och sedan skall den formas förbi alla de hinder jag har runt panna och förråd...Hoppas på en bra lösning....har ni frågor så fråga bara jag har undersökt marknaden så man har fångat upp ett och annat...
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar