Värmebaronen + Alphapanna. Montagetips önskas:

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Värmebaronen + Alphapanna. Montagetips önskas:

Inlägg av Dick »

Tänker hjälpa en polare att installera en Viking Bio i oljebrännardelen i en TMV Alpha-panna fr ~1990. (Han skall växelköra med ved).
Jag önskar montagetips för brännaren, som underlättar uraskning, som jag tror kommer att erfordras ~1 g/vecka pga att askutrymmet blir relativt litet. Olebrännaren sitter ju endast i en plåt med två bultar in i pannan.
Tacksam för alla tips! (Gärna en bild också)
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Är det ingen som monterat en pelletsbrännare i en TMV ALPHA-panna från ca 1990 :D ?
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Virre Viking
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 14:38
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Virre Viking »

Hej
Jag har idag monterat en Viking Bio i min TMV Alpha från 1995. Fick göra ett nytt fäste till brännaren av 4mm plåt (rester från oljetanken). Fästs enbart med 2 bultar i pannan. För att fästa brännaren i "plåten" utan att fästskruvarna skulle ta i röret i pannan fick jag försänka skruvskallarna. Problemet är att det är svårt att se lågan då det inte finns plats för något "titthål" eftersom brännaren täcker så gott som hela röret som är 23 cm i diameter. Kan inte säga så mycket om funktionen än mer än att den gått hela dagen idag. För att aska ur räcker det att lossa de två bultarna och lyfta ut hela "paketet".
Återkom gärna om du lyckas med monteringen!
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Jag tog upp hålet i bef. "oljebrännarplåt". Har skruvat fast Viking Bio i denna. Gjorde dessutom en "vagn" på tre hjul, så man inte behöver lyfta bort den varje gång. Fick montera en "vikt" bak på denna, för brännarröret gjorde den lite framtung/tippig. Har inte monterat den ännu, men det blir nästa helg. Är lite fundersam kring elinstallationen. Jag vill använda bef panntermostat.
-Har du något kopplings-schema för elen på pannan?
-Använder du ngn for av packning mot pannan (230mm röret) och i så fall av vilket material? ("Orginalpackningen" är förbrukad) :wink:
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Virre Viking
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 14:38
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Virre Viking »

Verkar smart det där med en vagn. Får nog försöka pilla ihop något liknande också. :)

Det enda kopplingsschema jag hittade var det som finns i monteringsanvisningarna till pannan. Dom hittade jag på www.nibe.se under villavärme och dokument. Sök efter monteringsanvisningar.

Till min gamla oljebrännare gick det 3 ledare till uttag 1,2,3 på kopplingsplinten uppe på pannan som styrs av den befintliga panntermostaten. Där var det ju lätt att ansluta den bruna, blåa och gul/gröna tåtarna till pelletsbrännaren. Utöver dom tillkommer det 2 ledare. Den gråa som är till ev larm. Kan man ju hoppa över om man vill och den svarta som skall ha konstant spänning, dvs inte vara kopplad via termostaten. Obs dock att den svarta tåten ska vara samma fas som den bruna. Hittade en tom anslutning på plinten som har konstant spänning och som dessutom var samma fas och det funkar jättebra.

Har ännu inte monterat någon packning mot pannan. Verkar ju funka ändå men hade tänkt täta någon gång framöver med något.
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Tack för tipset!
Hittade ej "min" modell på panna under sökfunktionen, men mejlat bild till nibe och hoppas de svarar.
Det är lite krångligt att komma åt ngn kopplingsplint på just denna modell. Verkar mycket trångt innanför ytterplåten där termostat mm sitter...


Jag har nu köpt en bit tätning för 50:-. Den skall tåla 1100 grader och ser ut och känns som en vitmålad hardboard (masonit). Tjocklek ca 5 mm.

Jag skall låna digitalkameran av dottern och lägga in ett par bilder.
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Skriv svar