Thermomatic K?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Thermomatic K?

Inlägg av Kasch »

Min röris tänker installera en Thermomatic K istället för Laddomat för laddning av acken. Vad jag begriper för att ledningarna mellan kökspanna och ack är ganska långa och rel. klen dimension.

Någon som har erfarenhet av Thermomatic K och hur den funkar för just laddning av ack? Tyvärr kräver den elektricitet till skillnad från Laddomat men det var nödvändigt enligt rörfirman.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Inte direkt den men en likadan (kommer inte ihåg märket) som kompisen ska ha till kulvertstyrningen o den är ställbar till 100 grader o kostade 2995:-.. Termomatik K är justerbar upp till 80 grader..

En laddomat klarar bara 6 meter rör..

Så de kommer att funka lika bra som en laddomat + att du kan välja vilken laddtemp du vill ha..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Tack André! Enda problemet är väl att det blir problem med nödströmspaketet som dels ska leverera ström till cirk.pumpar/shuntar vid acken, dels till Thermomaticen som hamnar ovanför pannan.
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Hmm .. Men asså Laddomat 21 kräver ju el med. Det sitter ju en cirkpump på den med.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Ok glöm allt jag skrev :oops:

Jag är ju en primitiv vedeldare som hittills eldat utan ack :wink:
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du kanske blandade ihop det faktum att Laddomat 21 kan fungera på självcirkulation, om strömmen går, med att den normalt sett drivs med en cirkulationspump?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Hehe.. Jo så var det. Tack för den räddningsplankan ;-)
Skriv svar