Hej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Hej

Inlägg av Roger »

Har en A 3:a 99:a som går som tåget utom till för 14 dar sen. Internmotorn hade stannat den stod och brummade bara. Ha, tänkte jag då går slussvingarna för trögt igen. Duschade på lite 5-56 som jag brukar göra vid sotning/uraskning (bara lite). Nehej den stod och brummade igen efter uppstartförsök. Misstänkte att det kommit något o pelletsen som har skavt fast mellan internskruv och "inskruvningsrör".

Demonterade skruven och fann att lagrets pack box hade försvunnet och därav hade lagret blivit fullproppat med spån och satt som berget. Bort med lagret och snabbt iväg till en maskinfirma (naturligtvis var det fredag kl. 16.00 men hade tur för denna firma har öppet till 18.00) iallafall, fick tag i ett nytt lager. Dit med det och, voila! brännarn går igen som en klocka.

Någon med samma erfarenhet?

Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Mitt inre lager, det som sitter i växellådan gav upp efter nästa 10000 driftstimmar. Dessutom var motoraxeln skadad så det var bara att byta motor och växellåda för över 2000:-, pust.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Tjena Roger.

Jag har hört från några ÅF att de bytt lager på några brännare, men jag har inte gjort det ännu på någon brännare jag satt in.

Tror att jag skall införa det på årsservicen en del har, då det är en enkel och billig åtgärd.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar