Effektivaste eldningen

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
MagnusM
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 01:03

Effektivaste eldningen

Inlägg av MagnusM »

Hej Allehopa

Jag undrar när man har den effektivaste vedeldningen (dvs högst värmeutbyte)

Är det när sotningsluckan är stängd men luftspjället är fullt öppet eller är det om även sotningsluckan är något öppen så mer luft kommer in ?

Det känns som om venden brinner med luftunderkott om bara luftluckan är öppen men jag har inget belägg för detta.

Skälvklart är veden torr. Hoppas någon har detta klar för sig.


/ Mvh Magnus
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Hur luckorna ser ut är olika på olika pannor. På min kan inga sotningsluckor vara öppna. Då går det inte att elda.

Däremot finns det ett spjäll, där det går att ställa förhållandet mellan primär- och sekundärluft.
Man brukar räkna med att runt 850°C är optimalt i sekundärförbränningen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hmmm, det tråkiga är ju att då har man cirka 500°C i rökgaserna ut i skorstenen i en CTC 265B..... :cry:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

I en sån panna går det inte! Då spricker skorstenen, huset brinner ner, pannan smälter och dina släktingar drabbas av krig och farsot.

Jag menar i en modern vedpanna, med keramik och omvänd förbränning.
Jag hade en CTC 266B (samma sak, bara 45% högre effekt) tidigare, så jag vet precis vad du menar för panna.

Din panna sägs det att man bara ska fylla till hälften (nackdelen är att det knappt är lönt att lämna pannrummet då), för att den ska brinna som bäst.

Sen finns det ju en draglucka nertill, på askluckan. Det är primärluften. Den regleras med dragregulatorn, då det ju är enda sättet att hindra pannan från att konvertera till ångmaskin, när det är varmt överallt.

Sekundärluften regleras med ratten som sitter mitt på vedinläggsluckan. Men det finns ju ingen form av styrning eller så, så den får man öppna lite på känn.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
herbert
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 19:42

Re: Effektivaste eldningen

Inlägg av herbert »

MagnusM skrev:Hej Allehopa

Jag undrar när man har den effektivaste vedeldningen (dvs högst värmeutbyte)

Är det när sotningsluckan är stängd men luftspjället är fullt öppet eller är det om även sotningsluckan är något öppen så mer luft kommer in ?

Det känns som om venden brinner med luftunderkott om bara luftluckan är öppen men jag har inget belägg för detta.

Skälvklart är veden torr. Hoppas någon har detta klar för sig.


/ Mvh Magnus
beror på vilken panna....
om det med att ha sotningsluckan öppen menas att du får någon slags sekundärlufttillförsel...?...
så är det det bättre alternativet....
men i allmänhet är det svårt att få ekonomi med en panna utan keramik....
bra förbränning kräver över 800 grader och det går inte om det finna kalla pannväggar runt elden.
MagnusM
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 01:03

Inlägg av MagnusM »

Så när man har acc.tank (och inte riskera konvertera pannan till ångmaskin) så skall man alltså ha dragluckan fullt öppen??

Sekundärluftratten då? Kan man mäta temperaturen i rökgaserna på ett enkelt sätt (Billig termometer? var köper men en sådan?)

För miljön skull skall man väl elda med litet luftöverskott så man inte släpper ut mycket oförbränt?

Många frågor, men jag hoppas ni har många svar
herbert
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 19:42

Inlägg av herbert »

MagnusM skrev:Så när man har acc.tank (och inte riskera konvertera pannan till ångmaskin) så skall man alltså ha dragluckan fullt öppen??
inte fullt öppen! om det innebär luftöverskott.
för mycket luft kyler.

vid full fyr har jag dragluckan öppen c.a. 6-8mm och den är c.a. 15 cm i fyrkant och 7 m skorsten.
Sekundärluftratten då? Kan man mäta temperaturen i rökgaserna på ett enkelt sätt (Billig termometer? var köper men en sådan?)
finns på rinkabyror.se
För miljön skull skall man väl elda med litet luftöverskott så man inte släpper ut mycket oförbränt?
helt rätt.

Många frågor, men jag hoppas ni har många svar[/quote]
Skriv svar