Utveckling av pelletspriset

HåkanR
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 22:22
Ort: Stockholm

Utveckling av pelletspriset

Inlägg av HåkanR »

Det främsta argumentet att gå över till pelletseldning från olja är som bekant det låga priset. Det ska då med råge uppväga den ökade arbetsinsatsen och minskade driftsäkerheten. "Den hårda konkurrensen mellan de många pelletstillverkarna" ska garantera att priset förblir lågt och konkurrenskraftigt. Likaså förväntas inte staten lägga på någon större skatt eftersom pelletseldning är ett miljövänligt alternativ.

Men frågan är om argumenten verkligen håller i längden? I Österrike som är ett föregångsland vad gäller eldning med pellets, ligger pelletspriset marginellt lägre än oljepriset. Och här i Sverige rapporteras nu om brist på pellets, trots att marknaden ännu ligger i sin linda.

På pellets.net finner man att Kronpellets i Halmstad tog 1.750:- per ton för bulk 2005 03 29. Idag tar samma företag 2.050:-per ton för samma pellets. En ökning med 17%. Med samma ökningstakt kommer priset att ligga på ca 5.500:- ton om fem år, motsvarande ett oljepris på över 11.000:- per kbm.

Jag har mycket svårt att tro att pellets kommer att ha samma prisdifferens mot el/olja särskilt länge till. I takt med att pelletseldningen blir mer etablerad så kommer priserna raskt att skruvas upp. Även om det inte finns en övertydlig koppling mellan priserna för olja och el, så kan man historisk se att priserna ganska väl följt varandra genom åren.

I en fri marknad så kommer naturligtvis pellets att prissättas i relation till alternativen, dvs olja och el.

Jag tror därför att vi inom en överskådlig framtid kommer att ha samma prisbild som i Österrike. Och då måste man naturligtvis ställa sig frågan: Är det verkligen någon idé att göra en större investering för att kunna elda med pellets?
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Eftersom olja, el, bergvärme, fjärrvärme är "bekvämare" så kommer pelletspriset nog alltid ligga lägre, annars lär dom inte få sälja nå.

Så kan du räkna hem investeringen på relativt få år så är det nog en vettig investering. Går ju byta uppvärmningssystem igen om det dyker upp nya alternativ som är mycket bättre.

Jag har ju min kombipanna som jag kan elda sopor och inredning i om det kniper :lol:
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
speedie
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 03 sep, 2005 09:51

Inlägg av speedie »

Jag tror det är Bergvärmen man ska jämföra mot... EL och olja är ute ur leken det är det man byter ifrån..

Kostar pelletsen inärheten av elen kommer iaf jag slå på elpatronen :)

Blir det lönsammare med värmepump så förstår man vad som händer.. folk köper det istället...

Jag tror på mer importpellets och nån som vågar sälja billigt i stor skala
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

speedie skrev:Jag tror det är Bergvärmen man ska jämföra mot... EL och olja är ute ur leken det är det man byter ifrån..

Blir det lönsammare med värmepump så förstår man vad som händer.. folk köper det istället...
Precis, "ingen" kommer ju köra enbart el eller olja, utan olika varianter av vp eller vedeldning, solvärme, fjärrvärme.....mm, så nog kommer priset hålla sig bland de alternativen.

Men dyrare lär det säkert bli, då dyrare elpriser även höjer kostnaden för vp.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

lp75 skrev:
speedie skrev:Jag tror det är Bergvärmen man ska jämföra mot... EL och olja är ute ur leken det är det man byter ifrån..

Blir det lönsammare med värmepump så förstår man vad som händer.. folk köper det istället...
Precis, "ingen" kommer ju köra enbart el eller olja, utan olika varianter av vp eller vedeldning, solvärme, fjärrvärme.....mm, så nog kommer priset hålla sig bland de alternativen.

Men dyrare lär det säkert bli, då dyrare elpriser även höjer kostnaden för vp.
Enligt skellefteåbränslen som saluför solett så kan dom aldrig ta ut mer än 1/3 av elpriset för det vore självmord ansåg han..
Detta för att en vp bara behöver 1/3 vilket gör att det vore lite synd att stå med en pelletsfabrik för xxx antal miljoner utan kunder för att alla byt till vp....
Helt klart vore det bra om nån började med import för att pressa priserna för det finns bra marginaler på pellets idag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
HåkanR
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av HåkanR »

André skrev:Enligt skellefteåbränslen som saluför solett så kan dom aldrig ta ut mer än 1/3 av elpriset för det vore självmord ansåg han..
Detta för att en vp bara behöver 1/3 vilket gör att det vore lite synd att stå med en pelletsfabrik för xxx antal miljoner utan kunder för att alla byt till vp....
1 ton pellets motsvarar 4.800 kWh och kostar i bulk från Kronpellets 2.050:-. Med en verkningsgrad på 90% får man ut 4.320 kWh. Dvs 1 kWh från pellets kostar idag 47,50 öre per kWh.

Man kan idag teckna ett treårs elavtal med Kraft och Kultur till ett pris av 83,4 öre per kWh inkl alla skatter och avgifter. Till detta kommer nätägarens överföringsavgift som varierar beroende på var man bor. I mitt fall så tar Fortum 10,4 öre per kWh inkl moms, dvs ett totalt elpris ligger på 93,8 öre per kWh.

En tredjedel av 93,8 blir 31,3 öre per kWh, dvs det kosttar alltså 31,3 öre per kWh att värma upp huset med värmepump.

Vad Skellefteåbränslen tar för sina pellets framgår inte av deras hemsida, men Kronpellets tycks alltså redan ha begått självmord.

R.I.P.
petero
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 08:03
Ort: St Mellby

Inlägg av petero »

Vad har du fått det höga österrikiska priset från?

Enligt ett tidigare inlägg från början av februari (från libi i Österrike) var priset "At the moment they take € 180,--/ton"

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2866
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

TROR skelleftebränslen tar runt 1500 i bulkpris för sin pellets...runt 1800 om man köper i småsäckar.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hej Hopp !

Om alla går över till VP så skulle Sverige rasa samman, då vi måste importera så mycket el från kolkraftverken i polen..


Näe, jag är nästan helt säker på att pellets-priset kommer att gå upp TILLFÄLLIGT.

Anledningen till att det går upp nu, är att tillverkarna vet om att de inte kan rida på vågen särskilt länge till. Jag menar tekniken går framåt och sågverksindustrin i de baltiska länderna blomstrar och är på framfart !

Denna höjning är bara en sista pust, innan det blir fri konkurrens på pellets.


Vi har ju så himla mycket skog i sverige, så om alla hushåll skulle värma sina hus med ved/pellets så skulle vi ändå ha en tillväxt på skogen.


Mvh

Bamylen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Detta är ju inte första gången som det är pelletsbrist och priset går upp.

För 2-3 år sedan eller var det 4??? kommer inte riktigt ihåg så var det brist på pellets. Det man beställde fick man bara halva mängden av för att alla skulle få.
Priset var då också över 2000/ton för bulk pellets.

Priset sjönk sedan när efterfrågan minskade/antalet tillverkare ökade men inte lika fort som det gick upp :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Pelletspriser.

Inlägg av Håkan S »

Pelletspriset kommer säkert att följa el och oljepriset uppåt. Att vi har gott om skog hjälper dåligt då pellets i första hand tillverkas av sågspån och kutterspån dvs avfall från sågverk och dy.Att tillverka dem av tx flis från averkningsspill blir dyrt pgav dyra transportet och föroreningar av jord och sten som vi inte vill ha i brännaren och att andvända prima virke är nog orealistiskt i prishänseende.Det finns altså en övre gräns hur mycket råvara som finns tillgänglig.Hoppet nu, är väl att också små sågverk skaffar anläggning för småskalig anläggning för pelletstillverkning, men det tar på de små sågverken eftersom de får svårare och svårare med lönsamheten.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Pelletspriser.

Inlägg av lp75 »

Håkan S skrev:Pelletspriset kommer säkert att följa el och oljepriset uppåt.
Jepp, tillfälligt kan det bli oekonomiskt. Fast i snitt så går det ju inte sälja "dyrare" än konkurerande alternativ...då folk byter anläggningar och bristen sjunker.
Men det är svårt att gissa...allt kan hända därför valde jag lösningen som betalade igen sig innan jag han blinka :-)
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Va de inte nån som skrev att priset i norra finland va 1350:-/ton men direkt på svenska sidan kostade samma pellets 1650:-/ton..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sarastro
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 12:57
Kontakt:

Inlägg av Sarastro »

Det är fel att i kostnadsjämförelser bara se på bränslepriset.

Grov jämförelse, använd egna data!

Värmepump
Avskrivningskostnaden för en heltäckande värmepump blir ganska stor. ( heltäcande = max 3 dagar med tillskott av energi för värmepatron, elelement eller kamin etc)

Exempel 6000 kWh /år (6600 kr)
Avskrivning av hål 30 år (3500)
Avskrivning av värmepump och VVB 15 år (5000)

Årskostnad 15100 kr ger 0,75 kr / kWh
Underhållskostnaden är inte medtagen

Pellets
Avskrivningskostnad 4000 kr/år
Pelletskostnad 0.45 kr/kWh
Således 0,65 kr/kWh
Underhållskostnaden är inte medtagen
Hus nära Göteborg. 145 m2 + lite källare . Värmepump Varmitek 8 .Normalår 6000 kwh/år, Total el 10500 kWh.
HåkanR
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av HåkanR »

Sarastro skrev:Avskrivningskostnaden för en heltäckande värmepump blir ganska stor.
Det är naturligtvis riktigt att även inkludera avskrivningskostnaden. Samtidigt så måste man vid en jämförelse med en värmepump, räkna med en pelletsanläggning som har samma grad av bekvämlighet/arbetsinsats som en värmepump. Det innefattar inte bara en helautomatisk pelletspanna typ KMP UNO eller liknande, utan även ett bulkförråd samt transportskruvar etc.

Lösningen och kostnaden varierar naturligtvis på husets förutsättningar, men en UNO, MAFA villa-uteförråd, skruvar, påfyllningsrör samt installation och nödvändiga ombyggnadsarbeten på/i huset landar i stort sett på samma kostnad som en värmepump.

Att jämföra med en pelletsanläggning där man bara bytt ut brännaren i sin befintliga panna och installerat ett veckoföråd, ger en felaktig bild. Arbetsinsatsen måste rimligtvis också värderas.
Skriv svar