Hur mycket sämre är en kombi?

Här diskuteras allt kring vedeldning
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Said skrev:
Hmm

Då får jag nog kolla andra allternativ :(

Vill ha en panna som eldas som i första hand eldas med pellets.
Men kunna slänga in lite ved till och från. Och då ska det inte vara så krångligt/jobbigt att ta bort brännaren.

Said
Ja kolla efter andra alternativ.. Hade varit en helt annan sak om du skulle elda mestadels med ved o du haft den gratis då har ju inte lika stor betydelse som när man måste betala för värmen..

Jag hade samma tankar som du att elda lite ved ibland men ångrar idag att jag inte köpte en ren pelletspanna o satt in en vedkamin istället.. Då hade man kunnat spetsa pelletseldandet med ved o investeringen hade blivit istort sett den samma men mysigare att elda i v-rummet mot i pennrumet.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

CTC 2200 Trio

Kolla på en sådan!
Jag har en och fördelen är att veddelen är en CTC V20 och Oljedelen är en CTC 1100 som lämpar sig lldeles utmärka tt elda pellets i!

Ved och oljedel är dessutom helt åtskiljda så en eventuell pelletsbrännarinstallation inverkar inte på vedeldningen.

Veddelen klara lungt att värma en normal villa.
Jag har med fördel eldat ved i denna panna i 8 år med en 500 liters acctank och sätter snart in en pelletsbrännare i oljedelen :lol: .
Skriv svar