Pelletsförråd i takstolarna på garaget!!??

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pellets nyfiken skrev: Väntar på svar
Finns inga krav på att förrådet ska vara brandklassat bara att det inte ska stå närmare än 1 meter från pannan..

Hos kompisen hade då sotaren inte några synpunkter på att förrådet va på loftet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Det stämmer inte med vad som står i PDF filen.

" För bränsleförråd i anslutning till pannrum gäller
samma brandskyddskrav som för pannrummet.

I anslutning till, tolkar jag som utanför pannrummet.
Men hur långt utanför ?

Det är nog säkrast att kolla med din sotare innan du sätter igång.

Det kan vara bra att ha ryggen fri om det skulle hända nått
och det blir konflikt med försäkringsbolaget.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

Jomil skrev:Pannrum i villor byggda efter 1980 ska kunna stå emot en brand i 30 minuter och ha tak och väggar klädda med tändskyddande beklädnad t ex gipsskivor. Dörren ska vara av godkänd typ och är då försedd med en liten skylt där det står B 30 eller EI 30.
För pannrum byggda före 1980 är kravet att pannrummet ska kunna stå emot en brand i 15 minuter och då står det B 15 på pannrumsdörren. Tak och väggar ska vara tändskyddande beklädda med t ex 13 mm gipsskiva.

http://www.vvsi.se/download/242/panna.pdf

Läs om pannrum, intressant läsning.
Där står att "pannrum ska vara en egen brandcell"
Längst ner står det också "Eldstäder under 60kW behöver ej ställas upp i ett pannrum"

Innebär det att vi "vanliga" villaägare med olja/pellets under 60kW inte
behöver ett pannrum som skall vara egen brandcell ??

Någon som kan klargöra detta ?
Det stämmer en värmepanna under 60kW behöver inte vara inte vara uppställd i ett pannrum.
Panna kan ställas i tex tvättstuga eller i annat utrymme förutom garage då. Förbindelse med garage får endast ske med en sluss i mellan. Vad som avgör om det skall vara pannrum eller inte är vad du ansökt om på bygglovet/bygganmälan. Ansöker du på bygganmälan att du ska installera pannan i tex korridoren i källaren, och får godkänt av kommunen att bygga så räknas hela huset som en brandcell. En vanlig installation av en värmepanna utan pannrum är tex en kökspanna. Hoppas du fick mera klarhet i frågan.

[/quote]
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

André skrev:
Pellets nyfiken skrev: Väntar på svar
Finns inga krav på att förrådet ska vara brandklassat bara att det inte ska stå närmare än 1 meter från pannan..

Hos kompisen hade då sotaren inte några synpunkter på att förrådet va på loftet..
Du bör nog ta reda på fakta innan du svarar, farligt att tro men inte veta och skapar en massa problem för de som ska bygga nya anläggningar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pellets nyfiken skrev:
André skrev:
Pellets nyfiken skrev: Väntar på svar
Finns inga krav på att förrådet ska vara brandklassat bara att det inte ska stå närmare än 1 meter från pannan..

Hos kompisen hade då sotaren inte några synpunkter på att förrådet va på loftet..
Du bör nog ta reda på fakta innan du svarar, farligt att tro men inte veta och skapar en massa problem för de som ska bygga nya anläggningar.
Jag gick bara på hur jag har det o de är inga anmärkningar med förrådet av golvspånskiva 80 cm framför pannan vare sej från sotaren vid brandskyddskontrollen el från försäkringsbolaget..

Kompisen bygger ny fristående byggnad med gäststuga 2 rum o kök, pannrumm o hobbyrum med förråd i takstolarna o där hade inte heller sotaren några synpunkter..

Svärfar kör med 25 m3 ved i pannrumet även det utan anmärkning..

Men ibland får man intrycket att det måste finnas sprinkler o att det är omöjligt att ha en panna i huset.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

Svärfar kör med 25 m3 ved i pannrumet även det utan anmärkning..

Men ibland får man intrycket att det måste finnas sprinkler o att det är omöjligt att ha en panna i huset.. :roll:[/quote]


Då var vi där igen hur mycket ved får du ha i pannrummet? Jo motsvarande 10m3 olja i energi värde så 25m3 ved är ju långt ifrån det. Sen bör säkerhetsavstånden hållas från pannan men om du nu tjatar på att du har 20cm för nära din panna så bygg om då. Kanske varför att vi villaägare inte får anmärkningar på ex 20cm som i ditt fall är, börjar det och brinna i din kåk för dessa 20cm? Skulle inte tro de va, det lär ju vara en bedömning från fall till fall. Regler är ju regler men det är ju så, att hade vi inte de hur skulle det då se ut. Om alla regler skulle följas på millimetern skulle du vara nöjd då? Ta som i ditt fall och tycker du det så bör du höra av dig till din sotare och kräva en millimeter kontroll. Tror inte de heller utan det bör ju vara lite sunt förnuft, och tråden i det hela är ju att ditt hus inte ska brinna ner. Skulle du få en skada mot allförmodan så är det ju bra om pannrummet var nära paragraferna. Sen har jag en känsla av att men måste se varje värmeanläggning som en individ det är olika temperaturer osv., man bör se på helheten av den. Snälla besvara inte dina inlägg på kompisen och jag tror, det bör vara fakta och inte antaganden. Grejen måste ju vara att uppnå säkra anläggningar för vem av oss vill komma hem till en kolhög, det önskar jag inte min värsta ovän.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pellets nyfiken skrev: Snälla besvara inte dina inlägg på kompisen och jag tror, det bör vara fakta och inte antaganden. Grejen måste ju vara att uppnå säkra anläggningar för vem av oss vill komma hem till en kolhög, det önskar jag inte min värsta ovän.
Det önskar väl ingen.. :roll:

Men det jag sa om kompisen är inget jag "tror" utan han bygger det nu o har fått svaren att det går bra när han kollat upp det..

Då får man enligt dej inte ha förråd i huset i angränsande rum om det inte är brandklassat vilket verkar va väldigt få som har..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

André skrev:
Pellets nyfiken skrev: Snälla besvara inte dina inlägg på kompisen och jag tror, det bör vara fakta och inte antaganden. Grejen måste ju vara att uppnå säkra anläggningar för vem av oss vill komma hem till en kolhög, det önskar jag inte min värsta ovän.
Det önskar väl ingen.. :roll:

Men det jag sa om kompisen är inget jag "tror" utan han bygger det nu o har fått svaren att det går bra när han kollat upp det..

Då får man enligt dej inte ha förråd i huset i angränsande rum om det inte är brandklassat vilket verkar va väldigt få som har..


Kan ju vara värt att han kollar det igen med den han frågade, han kan ju missat de just då kan ju vara många frågor på en gång. Eller missuppfatnig på frågan?
Kan ju vara att de svarade att de funkar men missade klassen om nu förrådet står i förbindelse med pannrummet. För tas pelletsen får annat utrymme med ex en skruv så är ju brandcellen bruten. Värme lär ju stiga uppåt, och där uppe lär ju förrådet vara och klarar taket den lasten i 30min under brand?
Pannrummet bör vara (R)EI 30 R=Bärförmåga E=avskiljande I=Isolering
om det inte är enligt LBK (Lantbrukets Brandskyddskommitté ) och där är det ännu hårdare krav än BBR Boverkets Bygg Regler
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan grabbar :D

Ja det verkar vara olika hur dom godkänner pannrum men
helt klart man måste kolla upp detta själv med alla inblandade :wink:

Såg detta inlägg ovanför :

"För pannrum byggda före 1980 är kravet att pannrummet ska kunna stå emot en brand i 15 minuter och då står det B 15 på pannrumsdörren. Tak och väggar ska vara tändskyddande beklädda med t ex 13 mm gipsskiva."

Jag har plåt på insidan av dörren , annars är det målat tak och väggar
på cement :wink: inga gipsskivor här inte :roll:
Som sagt det är godkänt av sotare :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Micke skrev:Jag har plåt på insidan av dörren , annars är det målat tak och väggar
på cement :wink: inga gipsskivor här inte :roll:
Som sagt det är godkänt av sotare :wink:
Har du betong eller putsade leca eller lättbetongväggar eller likv. så behöver du inga gipsskivor. Dessa väggar är bättre än en gipsvägg när det gäller att motstå brand.

Gipsen är ett minimi krav.

När det sedan gäller skruvar eller luftmatningingsslangar eller andra genomförningar så skall man nog ha någon typ av brandtätning vid dessa genomföringar. Men det slarvas det nog med både här och där. Villa pannrum har inte riktigt samma krav på sig och framför allt inte samma kontroll som t.ex industrier och fjärrvärmeverk mm.

Sedan gäller det som vanligt att man bör kolla allt innan man sätter igång med att göra något. Bara för att någon har fått "sin" lösning "godkänd så betyder det inte att "alla" kan göra si eller så. Men informationen kan ändå var en liten hjälp fram till den "slutliga" lösningen.

En väldigt bra infokälla, som många nog inte använder, är sotaren. Utnyttja den.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Inlägg av hajof70 »

FWIW, jag har under februari ägnat mycken tid åt detta inför installation av pelletspanna i mitt hus från -36. Jag har pratat med Boverket, Brandkåren, sotaren, försäkringsoblaget, stadsbyggnadskontoret och ytterligare 2-3 myndigheter jag inte ens kommer på namnet på. I mitt fall var det nog sotaren som hade minst koll.... :shock:

Summasummarum kom jag fram till följande, huvudsakligen baserat på vad Boverkets brandingenjör och Stockholms stadsbyggnadskontor sade:

Panna under 60kw=inga specifika krav på pannrum eller brandskydd. Därmed gäller Boverkets allmänna krav på brandcellsskiljande byggnadsdel i bostad allmänhet=EI30.

I vilken mån Boverkets EI30-krav gäller för en kåk från -36 är osäkert :wink: men nu har jag tur, murade och putsade väggar och betongtak. Pannrumsdörren blir oavsett EI30 (bara jag hittar någon vettig....) och jag kommer att täta (Essve's Fire sealant 3000) och putsa alla rörgenomförningar (koppar). El gjuts in i golvet så där finns inga genomförningar. Kommer att ha ett avloppsrör som går från golv genom taket upp till köket. Funderade på att köra gjutjärn men valde till slut vanligt HT-avlopp samt sk brandklämma (Essve's Squeezer A) i taket som sväller vid brand.
Skriv svar