Bulkförråd utan skruv....

Skriv svar
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Bulkförråd utan skruv....

Inlägg av Peter_s »

Har bestämt mig nu för att bygga ett bulkförråd MEN utan skruv. Jag kan inte kan förrådet i pannrummet , nu bär jag säckar från garaget till pannrummet men förrådet kommer att bli i källaren 4meter från pannrummet. Vill inte inverstera i skruv/vacuum transport till mitt MAFA mini just nu.


Jag har tänkt mig att tömma pellets i en hink och sedan fylla på mitt MAFA förråd. Förrådet kommer jag att göra utan rasvinklar, den extra volymen jag får då ser jag bara som en reserv.

En fråga ni som kör på samma sätt , hur har ni löst det med lucka/öppning när ni skall tömma pellets från förrådet ??

Bifoga gärna bilder om ni har!
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

?

Inlägg av Lunboy »

Har du tänkt att köpa bulkpellets till ditt nya förråd?

För i såfall måste förrådet vara helt tätt förutom avluftningen.
Luckan får du ju sätta i toppen och då är det ju inte så lätt att få ut pellettsen med en hink eftersom förrådet blir ganska stort.
Ska du inte köpa bulk finns det ju ingen vits med ett förråd.

I ditt fall skulle jag nog investera i skruven annars känns idén med förrådet fullständigt meningslös.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Clearsmoke
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58

Inlägg av Clearsmoke »

Jag har en sådan lösning som egentligen är en oanvänd matkällare. På dörrkarmens insida sitter en tätningslist. Mot denna list sitter bitar av vanlig 22 mm golvspånskiva som jag fäst med vinkeljärn i dörrkarmen. Golvspånets spont tätar mellan skivorna och på så sätt kan jag helt täta rummet vid fyllning. Dessutom kan jag fortfarande stänga dörren så det ser snyggt ut mellan varven. Jag fyller från storsäck från utsidan via en ränna in till förådet men lösningen kan nog fås att fungera även om man blåser in pelletsen.

Varje skiva har en tittglugg av plexiglas och i den nedersta har jag en lucka med en rejäl skärm på insidan för att förhindra att pellets rinner ut då den öppnas.

När förådet är duktigt fullt använder jag luckan (funkar halvskapligt) och skottar över i en hink. När sedan nivån sjunkit skruvar jag bort skivbitarna efterhand och använder hinken att ta direkt ur bulkförådet till mitt veckoföråd.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har byggt ett platsanpassat bulkförråd i pannrummet där oljetanken tidigare stod placerad. Därifrån öser jag sedan pellets med hink till MINI-silon som står precis utanför. Jag har helt enkelt byggt en dörr in till förrådet. Använt en vanlig begagnad innerdörr. För att pelletsen inte skall ramla ut när jag öppnar dörren, så har jag monterat väggskenor i U-profil på fel håll på sidokarmarna precis innanför dörrbladet. I dessa trär jag sedan brädor, som jag plockar av allt eftersom volymen sjunker inne i förrådet. I dörren har jag också tagit upp ett hål med dosfräsen, och satt plexiglas (dubbelt på insidan) så man kan titta in under påfyllningen. Fungerar mycket bra!

Bild
Bild
Bild
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar