Fet aska.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sandkvist
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 10:45

Fet aska.

Inlägg av sandkvist »

Hallå! Vi har en A4 brännare (installerad för ca ett år sedan) i en ctc1100 panna vilket inte verkar vara den bästa lösningen men den värmer upp vårt hus iallafall.

Jag kan ingenting om hur man justerar brännaren och vet således inte hur den är justerad i nuläget men under ca i veckas gång så är tre till fyra turbolatorer helt igentäppta av sot.
Sotet verkar nästan vara fett då det inte går att skaka loss utan man får borsta loss det och då lossar det stora bitar.

Är detta något som man kan justera vi brännaren eller är detta ett fenomen som kommer an på kombinationen av brännare/panna.
Vi har eldat med såbi pellets och nu kör vi statoils pellets med samma resultat
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Har samma kombination som du ,men eldar med SBF pellets och har inga som helst tendenser till det du skriver. Jag kör brännaren på 60 % (6 sek till 4 sek från)
Ecotec A4, CTC1100 Miljö med 7 turbolatorer, Draglucka, 200-litersföråd, säckpellets från SBF, 200 kvm hus från 1959
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hej.
Problemet kan bero på det låga förbränningsutrymmet (med avseende på utrymmet) i en CTC1100, i kombination med det faktum att EcoTec:en är en uppåtbrinnande brännare. Vid alltför hög effekt slår lågan rätt upp i pannans konvektionsyta (den vattenkylda delen), vilket orsakar att lågan sotar och ej brinner ut (jämför med att hålla ett bestick över en ljuslåga). Möjligen bränner tjäran dessutom fast p. g. a. att lågan delvis går rätt upp i tubrören, vilket inledningsvis ger en mycket hög temperatur i tubrören. Vid normal eldning i pannan skall rökgaserna redan ha kylts en del innan de når tubrören.

Prova att justera ner brännarens aktuella arbetseffekt och även att öka luftmängden något (fläktvarvtalet, spjällöppning eller liknande), i syfta att korta ner lågan. Annars vill jag rekommendera att byta till en horisontalbrinnande brännare - det finns flera som fungerar tillsammans med din panna. Om pannan är äldre än 20 år kan du överväga att byta panna, men jag skulle i första hand byta brännaren som inte är konstruerad för normala pannor.

Lycka till!
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
sandkvist
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 10:45

Justering?

Inlägg av sandkvist »

Hur justerar man brännaren. Går man in i driftmenyn på displayen och ändrar drift och/eller vila? Snälla nån med erfarenhet av A4 brännare, förklara för mig. Jag vill lära mig hur brännaren fungerar.
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Inlägg av Kruse »

http://www.ecotec.net/pdf/AF_Manual_for_3006v4.pdf
Där i står det hur du gör.

Men kan du inte prata med den som installerade brännaren åt dig först om att den går dåligt? Eftersom Ecotec kräver av garantiskäl att en auktoriserad återförsäljare ska montera så borde lite service och efterjustering ingå i priset.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Skulle tro att fläkten skall ökas någon % eller minska matningen.
Förbränningsresultatet verkar vara att du har för mycket bränsle och för lite luft.

I övrigt så installerar jag inga brännare alls i CTC1100 längre, då det blir för mycket tillsyn.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar