Stor eller två små??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Stor eller två små??

Inlägg av MrMerkel »

Vad tycker ni att jag ska installera för ackumulatortankar då jag ska ha 1500 liter en stor tank eller två små på 750 liter , jag blev lite villrådig efter mässan jag var på i helgen där dom och ni säger att det är mindre värmeförluster med en tank istället för två mindre vilket jag tycker stämmer , nu undrar jag vad det är för fördelar och nackdelar med respektive. Jag vet inte än om det går in en stor för platsens skull eller om jag måste ta två mindre.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Bara fördelar med en stor så har du plats så är det en tank som gäller men rymms den inte så måste du ta två mindre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Enda undantaget är väl om du vill komplettera med solvärme - då kan det vara en fördel att kunna använda en mindre tekniktank och koppla bort den andra.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Enda undantaget är väl om du vill komplettera med solvärme - då kan det vara en fördel att kunna använda en mindre tekniktank och koppla bort den andra.
Det beror på vem man frågar som med allt annat iof men solenergiteknik tycker det är bättre med en stor tank så att det finns vv på sommaren även om det blir nån/några dagar mulet..
Se på roli som värmer 1800 l så överhetningsskyddet på elpatronen löste ut o då har man vv länge om tanken är bra isolerad.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Inlägg av MrMerkel »

Jag fick till svar på mässan i helgen angående solslingor att det var bra om tanken var på ca 1500-2000liter det skulle inte vara nån nackdel det funkar ändå bra . Enligt en kompis som är elektriker så har en solvärme innstallatör sagt att tanken bör vara på minst 1000liter eftersom solfångarna är så effektiva idag.
v97per
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 13:24

Inlägg av v97per »

Jag tänker skaffa en tekniktank på c:a 1000L + 2 slavtankar om 1000L vardera. (3 stycken likadana)
Kör i dagsläget med kombipanna & laddomat 4030. Efter pannbyte får laddomaten tanka över solvärmt vatten från tekniktanken till slavtankarna om soltillgången är god. Då får solslingan jobba mot svalt vatten med bra verkningsgrad hela tiden (om inte allt blir fullt förstås). Är det mulet några dagar så finns det då en buffert i slavtankarna som tankas tillbaka vid behov. Nackdelen med en allt för stor tekniktank är att solvärmen inte hinner värma upp allt fort nog. Man vill ju gärna ha 70-80 grader i toppen ganska snabbt..
"Tanken" är att de två extratankarna kommer till användning vid vedeldning och när solvärmen gett bra värme under några dagar.
Värmebaronen Triomax -91
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

André skrev:Bara fördelar med en stor så har du plats så är det en tank som gäller men rymms den inte så måste du ta två mindre..
André har alldeles rätt.Ett litet tillägg,skall man använda el patroner i tanken, kan det vara en fördel med två tankar, om man skall köra mycket el. Då kan det vara bra att kunna stänga av den andra.
Strålningsförlusterna minskar då..

Det viktigaste tycker jag är att Acktanken är rätt kopplad!!!
Samt rätt isolerad....
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vid soldrift i "mellanläge" (alltså inget vedeldningsbehov men ändå dåligt med sol) samt när man kör elpatron är det bra att inte behöva värma hela volymen.
Annars är det bara att köra i så många liter som finns.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Vedmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 22:12

Inlägg av Vedmannen »

Hejsan, jag har tre 750 liters tankar och med tanke på att jag värmer min pool med en värmeväxlare, tappvarmvatten med slingor och ev kommer att bygga ut med solvärme kan jag bara rekommedera en lösning med tillräckligt stort antal anslutningar och kanske några i reserv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

v97per skrev:Nackdelen med en allt för stor tekniktank är att solvärmen inte hinner värma upp allt fort nog. Man vill ju gärna ha 70-80 grader i toppen ganska snabbt..
Går att lösa med 2 stycken solslingor (högt och lågt) eller med VVX som lämnar det värmda vattnet på olika nivåer i tanken.

Skall man montera elpatron i acken och köra solfångare så skall elpatronen sitta i tankens övre tredjedel så att solfångarna får en bra volym med lågtempererat vatten att jobba mot. Varför värma mer än nödvändigt med dyr el.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar