Panna med inbyggd beredare?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Magnar
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 14:10
Ort: Hälsingland

Panna med inbyggd beredare?

Inlägg av Magnar »

Jag planerar för ett pannrum i uthuset, kulvert på ca 12m, ack tank med beredare i tvättstugan. För att komma så billigt undan som möjligt försöker jag hitta en hyfsat modern panna på begagnatmarknaden. Det dyker ofta upp pannor med inbyggda beredare. Är det ett lämpligt alternativ för mig? Min tanke är att i pannrummet dessutom ha ca 1000-1500 liter ack som förbinds via kulverten till tanken i tvättstugan. På sommaren har jag för avsikt att "stänga av" tanken/-arna i pannrummet. Vad har jag för nytta av beredaren i pannan?

Till sist: Om ni vet någon som har tänkt slänga ut sin moderna panna på ca 30-40 kw i dessa fjärrvärmetider är ni välkomna att tipsa mig!
Hälsingegård 220kvm. 1,5 plan. Idag direkt- el, 5 st eldstäder. Förbrukn 34'kwh inkl. hushålls-el, samt 5 m3 ved.
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Inlägg av Pellets nyfiken »

Hej!
För det första bör du höra med din kommun angående miljökraven. Värmepannor som jag tror att du letar efter är oftast med över förbränning = tjär bovar och dylikt. Överförbränningspannor har oftast höga rökgastemperaturer ut i skorstenen och är direkt olämpliga att köra mot stora vattenvolymer.
För det andra ska du ha en värmepanna 12 meter från boningshuset, så är det ju inte så kul att springa ut till pannrummet och elda 5gånger per dag. Mitt råd är att investera i en bättre panna än att göra en halv blessyr som du kommer att ångra sedan. Om det nu inte är en värmepanna med omvänd förbränning du söker.
Ps har du gjort bygganmälan till kommunen
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Re: Panna med inbyggd beredare?

Inlägg av bax »

Magnar skrev:Vad har jag för nytta av beredaren i pannan?

Till sist: Om ni vet någon som har tänkt slänga ut sin moderna panna på ca 30-40 kw i dessa fjärrvärmetider är ni välkomna att tipsa mig!
Ingen, vill du ha varmvatten i uthuset är det bättre att kulvertera ut eller ha en separat beredare där. En panna med inbyggd beredare har oftast stor vattenvolym vilket är onödigt om man inte skall använda beredaren.

Dom flesta pannor på t.ex. Blocket är tyvärr oftast bara på 15-20kW och med inbyggd beredare.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Skriv svar