1720 gram!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

1720 gram!!!

Inlägg av André »

Nu har jag vägt askan som blev efter 21 dyngn o de blev 1720 gram el 18 liter.... :?
Då hade hinken fått stå en vecka så askan fått sjunka ihop... Annars har de väl varit 25-30 liter ask pulver..... :x
Askan va exakt samma färg som torr sand.......
Synd bara att lappen där jag skrivit upp drifts timmarna ä försvunnen.. :twisted:
Men ja såg att de skiljer som satan om ask mängden ä 0,3 0,5 el 0,7%
De skulle bli ca 570kg pellets me 0,3% aska o ca 340kg me 0,5% el 245kg me 0,7%...
Solett ska ha mindre än 0,5% ask innehåll & testet i rådorön va askhalten 0,3%... hoppas att de inte ä 0,3% nu för då stämmer mina far hågor om att denna Brännare drar mycke pellets... Och MÅNGA LITER ASKA blir de... :twisted:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag tror inte det är tillförlitligt att räkna baklänges på hur mycket aska man har för att få reda på sin förbrukning..

Jag har ju minskat min aska med kanske 50% genom att inte mala....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De funkar hur bra som helst utan kvarn alltså..
Låter som att askmängden verkar mer ok utan kvarn..
Skulle man ha hälften av de man har nu så skulle de väl duga...
Och om de blir 50% mindre aska ä de ju kanon om nu pellets förbrukningen är oförändrad??
Då kan man ju undra om kvarnen ä för att de ska verka som att denna brännare ä nå utöver de vanliga så dom kan ta mer betalt för den...
Då kan dom ju skippa kvarnen o sänka priset med några tusen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Tobben skrev:Jag tror inte det är tillförlitligt att räkna baklänges på hur mycket aska man har för att få reda på sin förbrukning..

Jag har ju minskat min aska med kanske 50% genom att inte mala....
Det är suveränt att askan minskar så mycke :D ,det rymms inte så mycke i Diom pannan!
Hur går det med startsekvensen då?
Det var lite problem med att det blåste ut lågan.
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Har inte ändrat den än. men ska testa med ingen andra startpuls,

Men det har ju alltid gått igång andra gången så det funkar ju ändå...

Men detta kan säkert skilja massor i olika system.

Men ta och testa vet jag?

När det gäller att mbio har kvarnen i sig, så är teorin bakom resonemanget bra, men det verkar inte bli så bra i praktiken..

Jag värdesätter uraskning mer än 1% effektivitet eller nått... Det kan ju inte bli effektivare när det blåses ut mer saker i pannan?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tobben har du öppnat brännaren o kollat om de ä lika rent som vanligt el om de har börjat sintra i den??
Ja om man ser till att askmängden minskar så kan de inte va så bra med kvarnen... Och de kan ju inte va helt förbrännt när de blir så mycke glöd i askan..Det vet man då helt säkert...
Hmmm kanske man ska köra askan flera varv genom brännarn så allt blir förbrännt... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Rent o snyggt iaf...

Har kört 5dagar nu
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Mäta askan och bedöm effektivteten utifrån det borde inte vara så tillförlitligt. Hur gör man med all flyg aska? Det måste vara ett antal % som försvinner upp igenom eller lägger/fastnar i skortenen.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Näää de ä nog inte så tillförlitligt....
Men ja ger mej f-n på att de går mycke mer pellets med bionan...
Snart ä skruven i förådet framme så då ska här mätas o vägas...
På tal om flygaska Käringa kom in nu o fråga om ja sett på skorsten gick ut o satan skorsten se för j-vlig ut den har ju ett centimeters lager av damm från flyg askan... :twisted:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Kvarn, testprotokoll

Inlägg av snillet »

Det här med malningen.

När jag fick min brännare fick jag ju med ett testprotokoll. Jag reagerade lite då över att det verkade som enbart själva brännaren varit körd då mot en kvarn som MBIO troligen har "FAST" monterad i någon typ av testrigg.

brännaren syntes det på att den hade gått en stund, lite bränd längst fram på röret m.m.

Kvarnen däremot var HELT oanvänd.

Detta borde kunna ge upphov till problem att inte prova av en så viktig ingående komponent som kvarnen ? då är det ju inte konstigt om vi får helt olika "fraktioner" i det malda :!: :shock: :?: .
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Snillet där sa du nå min kvarn va inte heller körd me...
Hmmm... Den kvarn dom kör me ä väl snart kuggarna borta på den ä väl 6-7 år gammal...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag säger,, man vet inte....


Men det går att justera avståndet om man vill..

Känns som jag kör utan kvarn iaf.. om nån vill testa med lite större gap så hade det varit kul..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar