Bygga om vedpanna för omvänd förbränning?.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Fagge
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 09:36
Ort: Karlskrona

Bygga om vedpanna för omvänd förbränning?.

Inlägg av Fagge »

Hej
Är det någon är som har bra koll på vedpannor?.
Jag satt å surfade runt lite & kikade på hur modärna effektiva vedpannor fungerar, & det gemensamma med dom är ju att dom jobbar med omvänd förbränning.
Med andra ord så ska röken inte gå upp mot pannans topp & ut genom rökröret, utan där uppe ska det vara stängt, men däremot så ska röken kunna ta sig ut ner under veden & sedan upp i en kanal till rökröret.
Så frågan är om man inte kunde bygga om min gamla kökspanna, genom bara att sätta dit en en plåt (Blå på bilden) mot den bakre väggen & ner mot gallret där veden ligger. & på så sett tvinga veden att brinna nedåt!.

Är jag helt ute & cyklar nu, eller är det så att man skulle kunna öka effektiviteten så pass att det är värt arbetet? :roll:

Datablad på pannan:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/fi ... ca_300.pdf

Bild
Bild
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nja, tillluften plockas väl in där nere så då går det nog åt skogen, du måste nog modifiera tilluften så att den kommer in på ovansidan av veden också, men bortsett från det så borde det väl kunna fungera.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pellets nyfiken
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 00:16
Ort: Mellan Sverige

Spännande projekt

Inlägg av Pellets nyfiken »

Jag har en viss erfarenhet av detta.
Jag rekommenderar inte detta förslag, för husfridens skull hemma hos dig med gengas puffar och tjärök i kåken som följd. Se även föregående inlägg av Micke.Du lär få för snabb urgasning av veden inne i pannan av värmeledning från plåten till ditt vedförråd i pannan.( Lågorna man ser är gas som brinner.) Vilket kan göra att det blir svårt att styra rättmängd förbränningsluft under hela brasans brinntid. Isolerar du plåten lär den bli så het att den kommer att slå sig, och över huvud taget är det svårt att få tätt mot pannväggarna vilket är ett krav. Denna panna är bygd i sektioner som oftast inte är täta som bör tätas Förbränningskammaren borde kläs i ett värmereflekterande material för att inte kyla lågan för mycket. På grund av att retur inloppet på pannan kommer i botten och kommer då att kyla av lågan som till följd av detta kommer att (slockna tidigare). Även bygga sekundär insläpp för luften inte mycket men lite. Om du får detta att funka så kommer ta längre tid att värma vattnet i pannan än förut men i och försig en längre brinntid.
Tror nog du bör ha din Nora som den är.
Robert Keskitalo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 29 jun, 2005 20:56

Inlägg av Robert Keskitalo »

Jag har byggt om en panna från underförbränning till omvänd förbränning.
Min panna var ganska lätt att bygga om.
Jag behövde bara täta befintliga ”bakutblåset” nere i eldstaden med eldfast tegel och så fick jag bygga en ”efterbrännkanal” med eldfast tegel i botten av pannan (i askutrymmet).

Före detta primärluftsspjället blev sekundärluftsspjäll och ett nytt primärluftsspjäll togs upp i ”tändluckan”.
En rökgasfläkt behövde jag montera på skorstenstoppen för att få bra drag i pannan.

Det var en hel del pyssel för att få pannan att brinna bra men det lyckades i alla fall.
Jag fick lägga värmeisolering på golvet under pannan för det blir otroligt hett när gasen brinner mot botten av pannan.
Effekten sjönk efter ombygget men jag är helt säker på att verkningsgraden på pannan steg.
Efter något år av fibblande och intrimmande med spjällinställningar och dyligt återställde jag pannan till originalskick och sålde den.

Nu eldar jag i en modern panna som är färdigbyggd och det är mycket bekvämare.

Jag rekommenderar dig att inte bygga om din panna.
Jag tror att den är för liten för att en ombyggnation ska lyckas bra.
//Robert.
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Re: Bygga om vedpanna för omvänd förbränning?.

Inlägg av sjoluan »

Fagge skrev:Hej
Är det någon är som har bra koll på vedpannor?.
Jag satt å surfade runt lite & kikade på hur modärna effektiva vedpannor fungerar, & det gemensamma med dom är ju att dom jobbar med omvänd förbränning.
Med andra ord så ska röken inte gå upp mot pannans topp & ut genom rökröret, utan där uppe ska det vara stängt, men däremot så ska röken kunna ta sig ut ner under veden & sedan upp i en kanal till rökröret.
Så frågan är om man inte kunde bygga om min gamla kökspanna, genom bara att sätta dit en en plåt (Blå på bilden) mot den bakre väggen & ner mot gallret där veden ligger. & på så sett tvinga veden att brinna nedåt!.

Är jag helt ute & cyklar nu, eller är det så att man skulle kunna öka effektiviteten så pass att det är värt arbetet? :roll:

Datablad på pannan:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/fi ... ca_300.pdf

Bild
Bild
Verkar krångligt. Kolla istället på en CTC V20 eller om vill ha en kombipanna en CTC 2200 trio (som funkar utmärkt vid pelletseldning också om man placerar brännaren i oljedelen).
Bra pannor med enkel funktion utan en massa "Lull-lull".

Går säkert att hitta begagnat om man bor i ett område där man instllerar fjärrvärme/bergsvärme.
Skriv svar