Ecotecbrännare i Euronom

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mållgan
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 22:38

Ecotecbrännare i Euronom

Inlägg av Mållgan »

Finns det någon som har monterat en Ecotecbrännare i en euronom A25F.
Pannan är från 1984
Tacksam för svar!

/Mållgan :roll:
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

HAHA !

Inlägg av snillet »

Jag var PRECIS å tittade på en sån panna från 1988 :D.

Är det lämpligt med uppåtbrinnande i en sån ? borde bli lite trångt för askan nedtill om man sätter den i nedre luckan ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Mållgan
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 22:38

Inlägg av Mållgan »

Undrar om det var samma panna som jag har. Jag tänkte sätta min brännare i luckan där oljebrännaren sitter idag. Enligt ecotecs återförsäljare finns det tillräckligt utrymme uppåt, och pannbotten lutar 45 grader mot vedeldstadens asklåda. Undrar hur rökgasavkylningen blir i denna panna.
Rökgastempen med olja är idag 145 grader vid panntemp 80 grader. Räknar med att den stiger vid byte till pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

inte dum

Inlägg av snillet »

Det är definitivt ingen dum panna för pellets, såpass mycket fattade jag när jag kollade på den, just precis det att oljedelen ligger helt "paralellt" med ved delen med en vinkel i botten som lutar mot ved delen och ett utlopp upptill som går ut i överdelen på ved delen gör ju att du i princip kan ha brännaren fast monterad i oljedelen 8).

Men jag undrar om inte framåtbrinnade är det mest effektiva.... oljedelen såg inte så stor ut ?

Anledningen till att jag tittade är att en dam i mölnlycke skänker bort en sån mot avhämtning, annons på blocket. FRÄSCH PANNA !!! Passade inte min rökkanalsanslutning dock..
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Mållgan, Jag körde gammla pannan både med olja o pellets men de va inte många grader högre avgastemp.. Ca 20-30 grader högre med pellets..
Får du bara 15 cm fritt ovanför brännaren i pannan går de fint som du tänkt....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mållgan
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 22:38

Euronom

Inlägg av Mållgan »

André, Vad hade du för brännare i din panna då. Hade du biona då eller?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tdigare hade ja janfire ... Nu biona...
Men blir de ingen bättring med denna blir de antingen a4 el bequem...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mållgan
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 22:38

Inlägg av Mållgan »

Jag har nu monterat in en A4. Rökgastempen blev precis lika som med oljebrännaren.
Tanken sågade jag ur igår, puh, 19 tigersågblad gick det åt, jag var tvungen att såga tanken i småbitar för att få ut bitarna genom dörren. Förre ägaren har murat igen garageporten som tanken kom in i.

Men nu är jobbet gjort 8)
Skriv svar