Installation av CTC Ecoflex klar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har oxå haft i tanken att man skulle tappa upp lite varmvatten en stund innan badet. Bara för att få brännaren till att starta.

Jag vet inte riktigt hur stort badkar jag har, men det är iaf ett standard badkar från 1976 (tror jag). Skall prova lite olika saker om en stund så återkommer jag med resultatet.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Nu har jag badat :D för första gången sedan blandventilen är bytt. Circpumpen som sköter om genomströmmingen i värmeväxlaren står på högsta speed.

Allt funkar skitbra....det enda som är skillnad mot att elda med olja och Ecoflexen är att jag inte kan dra på för fullt ös på varmvattenkranen, då det efter en liten stund blir avsevärt kallare. Men man kan ändå ha ganska å bra sputt på vattnet.

Det är väl saker man får lära sig att leva med...och det blir inte så svårt.. :wink:
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

nissetib skrev:Har oxå haft i tanken att man skulle tappa upp lite varmvatten en stund innan badet. Bara för att få brännaren till att starta.
En ide skulle vara att ha ett litet kylelement som får spänning en kort stund för att få igång brännaren. Den skulle kunna aktiveras med en tryckknapp i badrummet (trådlöst eller 12V). 8)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev: Konstigt att värden mellan Din panna och min skiljer sig så...eller mäts dom inte på samma sätt kanske??
De kan skilja mycket på olika installationer (som de verkar iaf) även om det är samma panna.. Både pellets, drag mm påverkar..

De som jag blev så fundersam över är att när jag kör med inställningarna 20 kW så får man ändra 2-3% på fläkten för att de ska göra 1% på co2, men i 15 kW läget gör 1% fläkt ca 1,5% co2 :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

André skrev: De som jag blev så fundersam över är att när jag kör med inställningarna 20 kW så får man ändra 2-3% på fläkten för att de ska göra 1% på co2, men i 15 kW läget gör 1% fläkt ca 1,5% co2 :?
Det är väl för att matningen skiljer. Olika matning, olika förutsättningar. Dvs förhållandet fläkt - co2 är inte detsamma i de två olika fallen.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
André skrev: De som jag blev så fundersam över är att när jag kör med inställningarna 20 kW så får man ändra 2-3% på fläkten för att de ska göra 1% på co2, men i 15 kW läget gör 1% fläkt ca 1,5% co2 :?
Det är väl för att matningen skiljer. Olika matning, olika förutsättningar. Dvs förhållandet fläkt - co2 är inte detsamma i de två olika fallen.
Förklarade lite dåligt.. :oops:
Visst skiljer matning då man kör med 20 kW men de jag menade när man går in i effekt menyn kan man välja 15/20 kW..
Med 15 kW läget max 70% matning (16 kW inmatad effekt på min) sen måste man välja 20 kW om man ska köra med högre effekt o där är det max 90% matning..
Nu har jag inte kollat vad brännaren är på för effekt då jag kör i 20 kW läget med matning 74% o fläkt 48% med co2 på 12,5% men i 15 kW läget så är det bara 32% fläkt med 70% matning då co2 är 12,5% :?

Märker ingen skillnad på gångtiden på internskruven istort set då man kör 20 kW läget o 74% matning el med 15 kW o 70% matning men därimot så är det stor skillnad på fläkten..
Kan de va så att internskruven går snabbare i 20 kW läget med samma % matning.. :roll:
Menar samma gångtid men den snurrar fortare så mer pellets kommer in under samma tid.. Hur de nu blev.. :oops: Svårt att få de i skrift ibland.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar