Hittat skillnader mellan CTC EcoFlex och Thermia Biomatic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag skrev ett långt mail till honom efter samtalet, där jag pekar på betydelsen av ON/OFF för oss. Försökte få honom att förstå att detta kan vara ngt som gör att många väljer ngt annat. Jag gissade på mailadressen (få se om den kommer tillbaka). Få se om han svarar. Som det är nu gör de en nästan jättebra panna, med orkar inte riktigt fram. Förklarade att den låg efter thermians i vissa avseenden (och före i andra).

Hysteresen kan ju alltid installatören ställa då det finns i gömt meny, i "sekvens" kanske? :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Jag skrev ett långt mail till honom efter samtalet, där jag pekar på betydelsen av ON/OFF för oss. Försökte få honom att förstå att detta kan vara ngt som gör att många väljer ngt annat. Jag gissade på mailadressen (få se om den kommer tillbaka). Få se om han svarar. Som det är nu gör de en nästan jättebra panna, med orkar inte riktigt fram. Förklarade att den låg efter thermians i vissa avseenden (och före i andra).

Hysteresen kan ju alltid installatören ställa då det finns i gömt meny, i "sekvens" kanske? :wink:
Det brukar alltid gå att få reda på hur man kommer in i "service" menyn eller vad det kan heta för oss klåfingriga (men skickliga :-)) personer som alltid vill ha full kontroll på hur det fungerar. Men som sagt hysteresen enbart tycker jag är av mindre intresse omman inte kommer åt on/off också.

Det måste ju finnas en anledning till att Thermia infört denna möjlighet i sin senaste programvara - dom gör det ju inte bara på kul liksom.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tanken var väl att det skulle användas mot en acktank i första hand. Sedan är det ett gäng som tycker det är bra att använda samma funktion vid lågt energiuttag.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Tanken var väl att det skulle användas mot en acktank i första hand. Sedan är det ett gäng som tycker det är bra att använda samma funktion vid lågt energiuttag.
Hmm, ok.
Jag skulle dock gärna vilja få access till dessa funktioner för att själv kunna köra lite tester och utvärdera utfallet.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Man kan ju alltid köra på el på sommaren.

Jo det skulle gå att fixa med en timer, men det känns lite trist på en ny panna. Om elektroniken sitter inne i pannan tror jag inte att den förlorar minnet. Antar då att man bara bryter strömmen till brännaren. Man bör då se till att man inte bryter mitt en eldningscykel, men det är ju rätt lätt att fixa med lite relä eller elektronik.

Skall man tolka Andrés förbrukningssiffror så att underhållsglöden i stort sett vädras ut men att man kan ha viss nytta av startförbrukningen (eller ger starten marginellt värmetillskott)?
Visst kan man köra på el.. Men då pellets är mycket billigare att köra på då jag kollade i sommras så vill man inte de:wink:
Det va knappt halva priset men de kanske är anorlunda med att köra mot bara pannan men som det verkar så går bara brännaren ca 1 gång/dygn för dom som kört enbart för vv i biomaticen..
De blir ju inte så stor besparing iof då det inte går så mycket energi bara för vv men de täcker väl en canal+ räkning iaf.. :roll: :D

Tappar minnet är kanske lite fel, den tappar räkningen på förbrukning, askintervall o såna grejer men inställningarna finns ju kvar..

Svårt att säga hur mycket värme man får ut av startdosen men visst värmer den pannan en del innan brännaren går igång för fullt..
Nu med underhålls glöd så blir pannan aldrig kallare än ca 55 grader iaf så visst värmer de lite..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Vad menas egentligen med on/off styrning??

Hysteres , det vet jag är tempdiff....men i vilket sammanhang används det??

Har själv en Ecoflex. Har kollat runt lite i menyerna och det finns något som heter "sekvenskod" och den står på noll just nu. Vet inte vad det är och heller inte om det går att ändra till nån annan siffra. Vore väldigt intressant och få veta vad det är för något.

Och vad det gäller Ctc:s pelletsskruvar...så när jag fick min var det en Thermia skruv :shock:
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Vad menas egentligen med on/off styrning??

Hysteres , det vet jag är tempdiff....men i vilket sammanhang används det??

Har själv en Ecoflex. Har kollat runt lite i menyerna och det finns något som heter "sekvenskod" och den står på noll just nu.

Och vad det gäller Ctc:s pelletsskruvar...så när jag fick min var det en Thermia skruv :shock:
On/off startar brännaren med el istället för underhållsglöd..

Hysteres ökar man för att få längre gångtid på brännaren el om man kör mot acktank så vill man ladda kanske 50-80 grader i tanken varje gång brännaren startar..

Kolla vad som kommer fram om du knappar fram 65 i sekvenskod.. Är det start faserna som är där så är det som i thermian o då ger ja mej f-n på att allt annat är som i thermian oxå..

Vet du hur man tar sej in i effekt menyn??
Där ställer man hysteres på thermia..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

nissetib skrev:Och vad det gäller Ctc:s pelletsskruvar...så när jag fick min var det en Thermia skruv :shock:
Visst är det Thermias skruvsystem. Men CTC har valt att bara ta in den lilla motorn och raka skruvar. Eller är det Thermia som inte släpper senaste programvaran och hela skruvsortimentet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

André skrev:
nissetib skrev:Vad menas egentligen med on/off styrning??

Hysteres , det vet jag är tempdiff....men i vilket sammanhang används det??

Har själv en Ecoflex. Har kollat runt lite i menyerna och det finns något som heter "sekvenskod" och den står på noll just nu.

Och vad det gäller Ctc:s pelletsskruvar...så när jag fick min var det en Thermia skruv :shock:
On/off startar brännaren med el istället för underhållsglöd..

Hysteres ökar man för att få längre gångtid på brännaren el om man kör mot acktank så vill man ladda kanske 50-80 grader i tanken varje gång brännaren startar..

Kolla vad som kommer fram om du knappar fram 65 i sekvenskod.. Är det start faserna som är där så är det som i thermian o då ger ja mej f-n på att allt annat är som i thermian oxå..

Vet du hur man tar sej in i effekt menyn??
Där ställer man hysteres på thermia..
Jag är inte riktigt säker på vad Du menar med effektmenyn. Menar Du den menyn där jag ställer in effekten på brännaren eller??

Om sekvenskoden nu är noll...Vad innebär det jämfört med om jag skule knappa in 65 istället??

Måste prova iaf...Men kan nog inte bli före lunch idag...Jag återkommer..
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har nu provat att knappa in "sekvenskod 65" och det kommer upp en jäkla massa inställningar. Div start funktioner såsom tider osv...förstår ingenting...

Vad det gäller hysteres så hittade jag en sak. Det finns ett ställe i menyn som kallas för eltändning. Just när jag tittade så var den från... :?:

Det hittade jag inte under sekvenskoden, bara för att förtydliga lite :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

ON/OFF styrning = OK på EcoFlexen

Inlägg av Stugsittaren »

Goda nyheter angående ON/OFF-styrningen. :D Konstruktören från CTC ringde mig idag efter mitt mail och informerade om att man kan starta med kallstart om man vill. Man anger då tiden mellan underhållsdoserna till "Nej". Dvs det fungerar som vi vill under perioder med lågt energiuttag. 8)

Tilläggas bör att jag inte testat detta själv. Det kanske ni som har denna panna kan göra om ni har lust.

Så likheterna mellan Thermias senaste brännarprogram verkar mycket stora. Förmodligen är det så att de funktioner som styr själva pannan och förbränningen är identiska med Thermias men att de sedan kompletterat med egna funktioner. Någon som hittat något som finns hos Biomaticen men som saknas hos EcoFlexen?[/b]
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Hmmm...va nere lite snabbt och kollade i menyerna. Hittade dock inget direkt som heter "underhållsdos". Kan det heta nåt annat tro?

Jag kan ju ändra eltändningen från "från" till "till", borde inte det va samma sak??

Eller är det så att underhållsdosen ligger under sekvenskod??
Gör det det så får jag ändå inte ihop det eftersom jag även kollade där..

Får nog leta vidare , tror jag... :?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har nog hittat det.. :lol:

Finns något som heter "Varmhållning". Så här står det i boken. "Tiden i minuter mellan varje frammatning av pellets då brännaren är i varmhållningsläge (dvs inget värmeuttag från pannan)."

Borde vara det...
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Har nu provat att knappa in "sekvenskod 65" och det kommer upp en jäkla massa inställningar. Div start funktioner såsom tider osv...förstår ingenting...
Då är det ju samma som thermias program men de är annat namn.. Thermia heter det bara "sekvens"

Under (tror de heter/är kallstar 7) som är 10 min den kan man sänka så snabbar man på uppstarten.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Har nog hittat det.. :lol:

Finns något som heter "Varmhållning". Så här står det i boken. "Tiden i minuter mellan varje frammatning av pellets då brännaren är i varmhållningsläge (dvs inget värmeuttag från pannan)."

Borde vara det...
Står det 60 min??

Då ska den bara bläddras ner till det blir utan underhållsglöd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar