Hittat skillnader mellan CTC EcoFlex och Thermia Biomatic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Hittat skillnader mellan CTC EcoFlex och Thermia Biomatic

Inlägg av Barsk »

Hej!

Studerade manualen till CTC EcoFlex som finns som PDF på CTCs webbplats.
Den är rätt omfattande men jag kunde inte hitta följande funktioner som ju finns hos Thermia:

1) Ställbar hysteres

2) on/off-styrning

3) Shuntstyrningen som stänger shunten om panntemperaturen går under 55 grader.

4) Möjlighet att övervaka via dator/internet

Nån som vet nåt om dessa funktioner kommer och om det går att uppgradera mjukvaran i EcoFlexen?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jämförde Thermias och CTCs manualer för brännarna och de verkar identiska. så om inte Thermia skulle sälja brännare med en gammal programversion till CTC så bör den kunna allt Thermian kan. Lite osäker om shuntstyrning kan styras från den lösa brännarn från Thermia, men har fått besked från ÅF att den skall kunna det.

I EcoFlexen verkar de dock ha ett eget styrprogram. Saknar de funktioner du pratar om där, men det gör jag även i Thermias manual för Biomatic 20 som ligger ute på nätet.

Ett e-brev eller telesamtal till CTC borde reda ut detta.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev: Ett e-brev eller telesamtal till CTC borde reda ut detta.
Jag har redan skickat dom en fråga på e-post. Redogör för svaret här om jag får nåt...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Hittat skillnader mellan CTC EcoFlex och Thermia Biomati

Inlägg av Stugsittaren »

Barsk skrev:Hej!
1) Ställbar hysteres
2) on/off-styrning
3) Shuntstyrningen som stänger shunten om panntemperaturen går under 55 grader.
4) Möjlighet att övervaka via dator/internet
Har just pratat med ett antal gubbar på CTC i Ljungby och när jag säger att jag skall lägga ut svaren på nätet blir de lite noggrannare och vill koppla vidare ;0). Till slut kom vi fram till att konstruktören/projektledaren var på möte idag så jag skulle återkomma för exakt svar.

De informerade också att P-märkning för den integrerade pannan är på "G". (Den lösa brännaren är redan godkänd.) Kan vara intressant bl a för konverterare. Pannan är inlämnad och enligt dem i slutet på godkännandeprocessen. De ger ett seriöst intryck och verkar lägga ner energi för att få det rätt.

Tänkte också fråga om ev spaksotning. Finns det något annat jag skall fråga om när jag ändå har dem på tråden?

Återkommer när jag får reda på nåt nytt! (Måste dock jobba hela dagen imorgon tisdag.)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Efter att ha läst Thermias manualer på nätet undrar jag om:

Biomaticen har möjlighet att ställa in olika temp diff mellan start och stopp temp?

Inställningsmöjlighet för on/off finns inte heller med i maualen. Den Till/från som beskrivs i manualen tolkar jag som att man stänger av brännaren helt.

Att köra via nätet är inte heller nåt som Thermia skriver om.

Jag fick intrycket att CTC i stort har samma program som Thermia. Lagt till effektvakt, egen display, avancerad shuntstyrning och möjlighet till att ansluta en värmepump. Att CTC är duktiga på manualer är ingen nackdel. En kul detalj är semestersänkningen (möjlighet att ställ ner tempen ett visst antal grader under ett visst antal dagar).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Hittat skillnader mellan CTC EcoFlex och Thermia Biomati

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev: De informerade också att P-märkning för den integrerade pannan är på "G". (Den lösa brännaren är redan godkänd.) Kan vara intressant bl a för konverterare. Pannan är inlämnad och enligt dem i slutet på godkännandeprocessen. De ger ett seriöst intryck och verkar lägga ner energi för att få det rätt.
Ok, bra att du fått en bra kontakt!

Hmm, på deras flygblad för pannan så står det att den är P-märkt.
Lite lustigt va? Jag har ju utgått från att så är fallet för att få konverteringsbidrag. I annat fall så vet jag inte om man kan få bidraget retroaktivt då P-märkningen blir de facto? :roll:
Stugsittaren skrev: Tänkte också fråga om ev spaksotning. Finns det något annat jag skall fråga om när jag ändå har dem på tråden?
Jag har nog listat mina specifika frågor redan. Kommer inte på nåt. Möjligen kunde dom ju redovisa pannverkningsgrad.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Efter att ha läst Thermias manualer på nätet undrar jag om:

Biomaticen har möjlighet att ställa in olika temp diff mellan start och stopp temp?

Inställningsmöjlighet för on/off finns inte heller med i maualen. Den Till/från som beskrivs i manualen tolkar jag som att man stänger av brännaren helt.

Att köra via nätet är inte heller nåt som Thermia skriver om.

Jag fick intrycket att CTC i stort har samma program som Thermia. Lagt till effektvakt, egen display, avancerad shuntstyrning och möjlighet till att ansluta en värmepump. Att CTC är duktiga på manualer är ingen nackdel. En kul detalj är semestersänkningen (möjlighet att ställ ner tempen ett visst antal grader under ett visst antal dagar).
Biomaticen ska ha temp diff (=hysteres) i senaste programvaran. Även on/off. Dock är inte manualen uppdaterad.

Övervaka via nätet gör man med Thermias Super Vision tror jag det hette. Det finns en serieport som man ansluter datorn till sen kan den prata med pannan. Exakt hur det ser ut vet jag dock inte.

Det verkar helt klart som om CTC har byggt en egen version av programvaran, helt baserad på Thermias. Iom det så borde deras finesser också kunna ingå i CTC:s programvara. Frågan är om det är så. :roll:
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Hittat skillnader mellan CTC EcoFlex och Thermia Biomati

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev: Tänkte också fråga om ev spaksotning. Finns det något annat jag skall fråga om när jag ändå har dem på tråden?
Hej Stugsittarn!

Det ska gå att få konverteringsbidrag om man kan redovisa handligar som styrker att utsläppsnivåerna är inom vissa gränser. Se här (citat från boverkets information om konverteringsbidraget):

"Om du installerar en fastbränsleanordning t.ex.
en pelletspanna måste anordningen uppfylla utsläppskraven enligt
Boverkets föreskrifter för sådana anläggningar i tätort BFS 1993:57,
senast omtryckt i BFS 2002:19. Detta gäller oavsett om anordningen
installeras i tätort eller på landsbygd. Tillverkaren av den anordning
du tänkt installera ska kunna lämna de uppgifter du behöver. Om en
anordning är P-märkt så uppfyller den utsläppskraven."

Sådana handlingar vill jag definitivt få tag i ifall jag nu satsar på den här pannan, så man får sitt konverteringsbidrag!

/Barsk
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Fick svar på två frågor (som jag ställde via mail för ngn dag sedan) från CTC. Skall ringa imorgon för att få svar på de övriga frågorna.

ON/OFF eldning skall finnas
EDIT: Nya besked igen. Man kan ställa tiden för underhållsdosen till "Nej" och då blir det ON/OFF-eldning.

Shunten påverkas inte om man har stort varmvattenbehov.
Senast redigerad av Stugsittaren den fre 31 mar, 2006 16:38, redigerad totalt 2 gång.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Fick svar på två frågor (som jag ställde via mail för ngn dag sedan) från CTC. Skall ringa imorgon för att få svar på de övriga frågorna.

ON/OFF eldning skall finnas
Shunten påverkas inte om man har stort varmvattenbehov.
Ok. Bra om ON/OFF.

En fråga om mailadress. Jag har mailat på info@enertech.se och inte fått nån respons där alls. Vilken mailadress har du kört?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag använde samma adress som du. Men eftersom det tog ett tag hann jag börja jaga dem per telefon också (otålig som man är). :P Jag har varit upptagen av jobbet så jag inte kunnat fokusera på väsentligheter som detta. Skall jaga CTC imorgon igen!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Nu har jag pratat med projektledaren och konstruktören för CTCEcoFlex. Enligt honom har pannan:
--ON/OFF eldning (han tänker sig dock att man stänger av pelletsen och kör el (eller kanske deras VP) när det är ett litet effektuttag.
EDIT: Tidigare besked om att det inte skulle gå att starta med kallstart då man eldar löpande med pelletsbrännaren var felaktigt.

--Ställbar hysteres finns inne i programmet (oåtkomligt för oss vanliga dödliga). Enligt honom fungerar det helt enkelt bäst med en ganska liten hysteres. Och det kan väl stämma om man tänker på att det alltid är underhållsglöd då man kör med pelletsen.

Så frågan är hur betydelsefullt det att att ON/OFF fungerar? Vad säger ni som kör med detta och som inte har acktankar. Hur ofta går brännaren? och hur mycket kostar underhållsglöden? Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att de helt enkelt byggt vidare från Thermias program och lagt till de funktioner de vill ha.
Senast redigerad av Stugsittaren den fre 31 mar, 2006 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm ska man köpa till deras vp för att köra på sommaren så blir det inte så billig anläggning..

För att köra pellets på sommaren så bör man ha on/off styrning om inte pannan ska sota igen.. Jag har haft endast underhållsglöd på tidigare janfiren o de va ingen höjdare på sommaren.. Bequemen körde jag på timer innan ny prog.varan fanns.. De borde gå köra på det sättet med ctc,n oxå men de skulle gå köra så panntempen bryter el kopplar på strömmen då har man ju on/off men den tappar iof minnet om det är som i bequemen..

Underhålls glöden drar ca 55-60 gram/tim o vid eltändning 460-470 gram/start...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Hmmm ska man köpa till deras vp för att köra på sommaren så blir det inte så billig anläggning..
...De borde gå köra på det sättet med ctc:n oxå men de skulle gå köra så panntempen bryter el kopplar på strömmen då har man ju on/off men den tappar iof minnet om det är som i bequemen..
Man kan ju alltid köra på el på sommaren.

Jo det skulle gå att fixa med en timer, men det känns lite trist på en ny panna. Om elektroniken sitter inne i pannan tror jag inte att den förlorar minnet. Antar då att man bara bryter strömmen till brännaren. Man bör då se till att man inte bryter mitt en eldningscykel, men det är ju rätt lätt att fixa med lite relä eller elektronik.

Skall man tolka Andrés förbrukningssiffror så att underhållsglöden i stort sett vädras ut men att man kan ha viss nytta av startförbrukningen (eller ger starten marginellt värmetillskott)?

Glömde säga det tidigare att CTC väljer att endast sälja färdiga skruvar om 1,5 + 2 meter i ett inledande skede.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Nu har jag pratat med projektledaren och konstruktören för CTCEcoFlex. Enligt honom har pannan:
--INTE ON/OFF eldning (han tänker sig att man stänger av pelletsen och kör el (eller kanske deras VP) när det är ett litet effektuttag.

--Ställbar hysteres finns inne i programmet (oåtkomligt för oss vanliga dödliga). Enligt honom fungerar det helt enkelt bäst med en ganska liten hysteres. Och det kan väl stämma om man tänker på att det alltid är underhållsglöd då man kör med pelletsen.
Shit oxo. Fick man reda på om det går att uppgradera programvaran på nåt enkelt sätt? Eller är det PROM som ska bytas ifall dom nu kommer med nån uppgradering? Eldrift på sommarn är väl inte så kul om nu elpriserna går upp framöver...

Det är väl så med hysteresen att den är mest intressant tillsammans med on/off-styrning av brännaren. Iofs har jag pratat med flera installatörer som inte har nån aning om nån on/off och att det fungerar utmärkt med sommardrift med underhållsglöd. Vem har rätt?
För egen del känns det mest logiskt med on/off tillsammans med en rätt kraftig hysteres på sisådär 20 grader på sommarn. Då får den köra fullt drag under uppvärmningen och det borde väl vara det bästa. Visst tappar man väl lite varmvattenkapacitet om pannan ligger på 60 grader just när man ska tappa upp ett bad, men man får väl se till att pannan är igång då. Normalt är det väl inte så mycket bad på sommarn...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar