Hittat skillnader mellan CTC EcoFlex och Thermia Biomatic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

När blir det ekonomiskt att göra kallstarter??

Är det när det inte är något värmebehov överhuvudtaget, utan behovet är endast varmvatten??

Hur mycket tjänar man på det i så fall??
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:När blir det ekonomiskt att göra kallstarter??

Är det när det inte är något värmebehov överhuvudtaget, utan behovet är endast varmvatten??

Hur mycket tjänar man på det i så fall??
När brännaren klarar sej med 2 kallstarter/dygn där går brytgränsen om man ser till åtgång av pellets för att köra på kallstart.. Men man måste även tänka på att en del av underhållsglöden värmer pannan oxå.. :?

Kan tänka mej att de är vid enbart vv uttag, vid uttag av värme så måste den väl gå rätt ofta då då man kör utan acktank.. :?

Det du tjänar mest på med kallstart är att pannan inte sotar lika mycket som då den nästan bara står på underhållsglöd hela dygnet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Står det 60 min??

Då ska den bara bläddras ner till det blir utan underhållsglöd..
CTC pratade också om standardtiden 60 min så det låter som Thermias program.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Är 60 min underhållsglöd optimalt eller kanske man ska korta eller öka tiden något?

Nu tänker jag på att det behövs värme i huset, alltså...
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Är 60 min underhållsglöd optimalt eller kanske man ska korta eller öka tiden något?
Inte då korta tiden iaf för då går det bara mer pellets, möjligen testa att öka men då kan det slockna då brännaren är nysotad..
Så de är nog bäst som de är men de är bara att testa, tror de va i 15 min intervaller som de gick ställa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: ON/OFF styrning = OK på EcoFlexen

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Någon som hittat något som finns hos Biomaticen men som saknas hos EcoFlexen?
Driftsinformation, dvs åtgång pellets, kvar i förrådet etc. Den infon har jag inte sett i Ecoflexens manual. Jag kan ha missat dock...
Det är ju en trevlig funktion i Biomaticen att den håller koll på (i vart fall ungefärlig) förbrukning.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar