Rengöring av skruv?

Skriv svar
sebkat1811
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 13 feb, 2006 11:36

Rengöring av skruv?

Inlägg av sebkat1811 »

Hur ofta tömmer ni ert förråd och gör rent skruven?
Har BioViking och Mafa 500 l.
VB Comet, BioMatic, Mafa mellanförråd.
Clearsmoke
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58

Inlägg av Clearsmoke »

Har inte kört tomt sedan jag startade i Oktober. Däremot har jag tagit bort den runda plåten i botten på förådet en gång när det var låg nivå i förådet. Det ramlade ut någon deciliter sågspån och kanske 2 dl pellets.
Locket sitter bara inpressat med en gummipackning och kan "pillas" bort med en skruvmejsel. Skruven slutade knarra efter det viket var orsaken till att jag gjorde rent.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

nu före nyår gjorde jag rent förrådet för första gången sedan jag startade dec -03, det fanns nästan en ½ säck (8kg) spån i förrådet
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har mycket spån och finfraktioner i min bulkpellets, så jag rengör min MAFA-Mini med två- till treveckors intervall under högsäsong.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Har en rak skruv på 1.5m till förråd vid sidan av pannan och inte gjort ren den någon gång på 8½ år och ca 62 ton pellets.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

jag har efter tips här på forumet borrat ett tiotal 6 mm hål på underssidan av skruven där den kommer ut från veckoförrådet. Fallrörbrännare kan få problem med driftstopp om där kommmer för mycket spån istället för pellets. Har inte haft några sådana problem sen jag borrade dessa hål för 2 säsonger sen.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
petero
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 08:03
Ort: St Mellby

Inlägg av petero »

Har inte heller gjort rent skruven på 4,5 år och 26 ton bulk pellets. (inga driftstopp)
Kollar när jag fyller på men det verkar som spånen dras med i skruven.
Pellx med 1,5 m rak skruv.
Jocke.t
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 16:21

Inlägg av Jocke.t »

Jag har inte heller rengjort min skruv någon gång än, men jag har ju bara kört ca 4,5 ton än, men jag burkar kolla lite då och då när förrådet har gått tomt. Men jag tycker inte att det är så mycket spån att det skulle vara nödvändigt att göra ren i förråd och skruv. Vet inte om det finns någor rekomendationer för hur ofta men ska göra det.

//Jocke
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har inte rensat och kommer inte att göra det heller. Fungerar det inte med lite spån är det felkonstruerat! Min brännare har fått lite spån då och då men det har inte jag märkt av alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Jag kan rekomendera de som haft dåligt undertryck i pannan att åtminstone kolla skruven.
När jag monterade ner min skruv för Biona brännaren upptäckte jag att det var mycket skit i skruven också. Självklart, förstod jag efteråt, eftersom brännare/panna fungerat som en kolmila emellanåt...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Skriv svar