Ctc EcoFlex på plats!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Ctc EcoFlex på plats!

Inlägg av johansjostrand »

Äntligen har jag blivit pelletseldare. EcoFlexen tuffar in på sitt femte dygn och allt fungerar över förväntan. Har lite småjusteringar kvar med shuntstyrningen. Utegivaren och intälld kurva prioriteras i första hand. Vet inte riktigt vad innegivaren gör för nytta i det här systemet. Verkar mest vara en givare för att indikera rumstempen på pannans display. Men det står i manualen att den ska göra små justeringar utifrån valda värden... (Jag är egentligen ingen anhängare av utegivarsystem... Thermomatic CBJ är bättre enligt mig...)
Hela kalaset kostade mig 68 000 kronor inkl förråd, skruv, nya kranar, cirkpump, montering och bortforsligt av gammla pannan. Tid från offertförfrågan till färdig installation: 8 Dagar...
Jag passade dessutom på att stoppa i en godkänd flexslang i skorstenen så vet jag att den förhoppningsvis kommer fungera ett tag till. Även med snuskigt låga rökgastemperaturer... Hehe

Bild
Senast redigerad av johansjostrand den ons 29 mar, 2006 14:56, redigerad totalt 2 gång.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Ctc EcoFlex på plats!

Inlägg av Barsk »

johansjostrand skrev:Äntligen har jag blivit pelletseldare. EcoFlexen tuffar in på sitt femte dygn och allt fungerar över förväntan. Har lite småjusteringar kvar med shuntstyrningen. Utegivaren och intälld kurva prioriteras i första hand. Vet inte riktigt vad innegivaren gör för nytta i det här systemet. Verkar mest vara en givare för att indikera rumstempen på pannans display. Men det står i manualen att den ska göra små justeringar utifrån valda värden... (Jag är egentligen ingen anhängare av utegivarsystem... Thermomatic CBJ är bättre enligt mig...)
Hela kalaset kostade mig 68 000 kronor inkl förråd, skruv, nya kranar cirkpump, montering och bortforsligt av gammla pannan. Tid från offertförfrågan till färdig installation: 8 Dagar...
Hej!

Kul att se en lycklig EcoFlex-ägare. Själv kanske man bli en också vad de lider när mina offerter ramlat in. Du verkar ju ha fått ett kanonpris! Var det inklusive moms?

Enligt manualen ska man justera in utegivaren så att den styr shunten efter husets värmebehov med fullt öppna radiatorventieler/termostater. Injustering ska ske utan rumsgivare. När kurvan är rätt injusterad så koppla rman in rumsgivaren som då överrider utegivaren då man uppnått sitt börvärde. Dvs har du solinstrålning eller kamin som värmer så stänger shunten mera. Med blåsigt och kallt så kommer shunten att öppna mera. Anledningen att det krävs en utegivare är för att veta hur mycket resp. hur lite som shunten ska öppna eller stänga för att upnå ditt börvärde från rumsgivaren. Dom jobbar tillsammans alltså. Så har jag fattat funktionen i vart fall.

Och så den gamla frågan som jag stöter o blöter hela tiden. Varmvattnet, räcker det för dusch o bad, eller får man problem där om man kör för snabbt flöde?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Konverteringsbidrag

Inlägg av Barsk »

Du vet om att pannan ännu inte är P-märkt?
Dock ska man kunna få konverteringsbidrag a la 14.000:- om man kan visa att pannan uppfyller vissa färbränningskriterier. (Se boverkets information om konverteringsbidrag). Detta borde CTC kunna skaka fram. P-märkning är tydligen på G, men inte klart än. Och är den P-märkt så uppfyller den alla krav.

/Barsk
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: Konverteringsbidrag

Inlägg av johansjostrand »

Barsk skrev:Och så den gamla frågan som jag stöter o blöter hela tiden. Varmvattnet, räcker det för dusch o bad, eller får man problem där om man kör för snabbt flöde?
Har bara dusch här, men till den räcker det gott och väl!
Barsk skrev:Du vet om att pannan ännu inte är P-märkt?
Nä! Det visste jag faktiskt inte! Vad kommer det innebära för mig? Hmmm... Inte bra kanske...
Senast redigerad av johansjostrand den ons 29 mar, 2006 14:48, redigerad totalt 2 gång.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Konverteringsbidrag

Inlägg av Barsk »

johansjostrand skrev:
Barsk skrev:Du vet om att pannan ännu inte är P-märkt?
Nä! Det visste jag faktiskt inte! Vad kommer det innebära för mig? Hmmm... Inte bra kanske...
Borde gå att få loss handlingar som sagt. Vi får väl ligga på CTC om detta...

Apropå priset igen, var ditt pris ink moms?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Konverteringsbidrag

Inlägg av Stugsittaren »

johansjostrand skrev:
Barsk skrev:Du vet om att pannan ännu inte är P-märkt?
Nä! Det visste jag faktiskt inte! Vad kommer det innebära för mig? Hmmm... Inte bra kanske...
Det är inget problem, du hävdar helt enkelt att den är P-märkt. (Enligt CTC är det endast pappersarbete kvar De väntar på godkännandet vilken dag som helst.) Någon hade tom fått en broschyr där det stod så redan. Om det skulle bli problem så lämnar du in den slutgiltliga ansökan med beviset om P-märkning (som skall vara färdigt då. Ett annat tips är att skicka med bevis om att deras lösa brännare är P-märkning (den är klar redan). Det är ju i grunden samma brännare.

Själv har jag fått 14 000 till en Biomatic men funderar på att byta till CTC:n. Det lät på länsstyrelsen som det inte skule vara ngt problem att byta.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jag ringde Ctc alldeles nyss angående detta och P-Märkningen är på gång i närmsta veckan. De lovade oxå att de förbränningsintyg som behövs för konverteringsstödet kommer finnas för nedladdning så snart de finns tillgängliga. De kommer i samband med P-Märkningen från SP.
Barsk skrev:Du verkar ju ha fått ett kanonpris!
Det gick i alla fall fort. 8 dagar efter att jag bad om offert var pannan på plats!
Barsk skrev:Apropå priset igen, var ditt pris ink moms?
Naturligtvis inklusive moms!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Utmärkt!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Grattis Johan!!!

Äntligen pelletseldare.. :D
Blir intressant att höra hur den funkar efter du kört ett tag..

MVH/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

snygg och ren installation, ledigt utrymme över pannan till sotning.
Det blir lättskött.

Lycka till
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

ctctotal skrev:snygg och ren installation, ledigt utrymme över pannan till sotning. Det blir lättskött. Lycka till
Möjligtvis kan man isolera rören (om man inte behöver värmen till pannrummet förståss). :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Hade ni inte plats att placera förådet så du kunde använda sidointagen för pelletsslangen så du slapp att ha skruvmotorn mitt framför kontrolpanelen?
Thermia Biomatic 20+
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Joachim A skrev:Hade ni inte plats att placera förådet så du kunde använda sidointagen för pelletsslangen så du slapp att ha skruvmotorn mitt framför kontrolpanelen?
Jo, så var tanken från början. Men uttaget i botten på förrådet är så lågt placerat att skruven inte räcker ända upp till sidointagen. Men det fungerar mycket bättre än det ser ut på bilden. Inga problem att komma åt knappar och läsa displayen. Men, jag håller med om att det hade varit bättre att få in slangen från sidan. Kanske skaffar ett större förråd vad det lider, typ MAFA midi, då tror jag det ska funka.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:
Kanske skaffar ett större förråd vad det lider, typ MAFA midi, då tror jag det ska funka.
Du har inte 3 m2 golvyta över till ett bulkförråd.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

André skrev:Du har inte 3 m2 golvyta över till ett bulkförråd
Jodå, det har jag! Men det får väl bli säckpellets nu i början. Tänkte att jag skulle köpa på mig typ 15 pallar till sommaren så jag kan räkna hem pannan på tre år utan prishöjningar på pelletsen. Men visst kan det bli bulkförråd framöver. Absolut!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Skriv svar