Övergång till Fjärrvärme ?

Skriv svar
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Övergång till Fjärrvärme ?

Inlägg av belzebub »

hej på er.
Jag står inför ett val som jag skulle vilja be er om hjälp för.
Jag kör f.n. en PellX brännare i en panna från 1979 och nu har jag fått erbjudandet att koppla på fjärrvärme till en kostnad av ~18000 :-
För detta priset är allt klart och inkopplat.

Ska man ta detta eller inte?
Försök gärna bortse från era pelletspatriotiska idéer och kom med vettiga åsikter :)

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

anslutning 18kkr, va billigt, jag har sett priser på 50-60kkr.
Men vad kostar det sedan i rörlig kostnad per kWh eller vad de mäter i
mängd varmvatten?

Om man vill ha fjärrvärmen som reservärme istället för elpatron så kanske det blir fördelaktigt om du nu vill fortsätta med pellets.

Nackdelen med fjärrvärme är monopolsituationen av energileverantör.
De kan ta ut vad de vill (nästan) :(
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kolla av bindningstiden samt fast månads/årskostnad
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Måste instämma i att det låter mycket billigt. Vi fick också en förstå propå om fjärrvärme i höstas (blev inget av p g a för få intresserade..) och då pratades om priser på 40-50 000 kr.

Nackdelen är ju den totala bristen på konkurrens i fjärrvärmenätet. Det är ju så att säga bara att betala det de begär..

Nu har vi visserligen en nyinstallerad anläggning, men jag hade spontant ändå varit tveksam av just den orsaken.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Övergång till Fjärrvärme ?

Inlägg av Mortel »

belzebub skrev: Jag kör f.n. en PellX brännare i en panna från 1979 och nu har jag fått erbjudandet att koppla på fjärrvärme till en kostnad av ~18000 :-
För detta priset är allt klart och inkopplat.

Ska man ta detta eller inte?
Försök gärna bortse från era pelletspatriotiska idéer och kom med vettiga åsikter :)
mvh Jonas

Om du har en centralt placerad murstock och självdragsventilation som är delvis beroende av en varm murstock kan du få problem om du slutar elda regelbundet.

Enligt villaägarna hade Kungälv energi AB en av de högsta kWh priserna i landet 2005 (82,5 öre/kWh :shock: för ett hushåll som konsumerar 20000 kWh/år. Dvs både fasta och rörliga kostnader). Frågan är väl egentligen hur mycket får bekvämligheten kosta? Insats 18000 + nästan dubbelt så hög kostnad per år för din uppvärmning.....:
BlueFlame sedan -05
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Svärfar tog fjärvärme och slutliga priset blev + 50000 kr som han betalade för typ en månad sedan ..humm jag blev tillfrågad om jag ville ha fjärvärmerören indraget in i huset och bara det skulle kostat 8000 kr och då var det ca: 6 meter rör
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

notti skrev: humm jag blev tillfrågad om jag ville ha fjärvärmerören indraget in i huset och bara det skulle kostat 8000 kr och då var det ca: 6 meter rör
Då vill dom ha ca 1000:-/m för grävningen.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Hej igen,
Nu har jag fått den slutgiltiga offerten.
Installationskostnad = 9900:- + grävning på egen tomt (ca 5 meter).
Kostnad för 25 MWh = 20.000:- år (inklusive alla avgifter).
Påverkar detta era resonemang något ?
Med tanke på att pannan är från 1979 så får man ju lägga till i kalkylen att man kanske måste byta inom 5-10 år. kostnad där ca 40.000:-

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

belzebub skrev:Hej igen,
Nu har jag fått den slutgiltiga offerten.
Installationskostnad = 9900:- + grävning på egen tomt (ca 5 meter).
Kostnad för 25 MWh = 20.000:- år (inklusive alla avgifter).
Påverkar detta era resonemang något ?
Med tanke på att pannan är från 1979 så får man ju lägga till i kalkylen att man kanske måste byta inom 5-10 år. kostnad där ca 40.000:-

mvh Jonas
vad kostar din pelletsförbrukning idag , inklusive sotning å ev andra kostnader ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Inlägg av »

Hej Belzebub.
Jag tycker du skall ställa dig följande frågor:

1. hur ser den rörliga kostnaden ut för pellets kontra fjärrvärme i dag, och hur har prisutvecklingen varit (trenden är intressant då den troligen säger en del om framtiden också). Hur ser konkurrenssituationen ut hos de båda alternativen?;

2. vilka fasta kostnader får du med de båda alternativen (kan vara bra att kunna påverka sin situation genom att förbruka mindre också). Glöm ej tariffkostnader för ev. el-backup, avläsning av mätare, underhållskostnader - sotning, service, etc. du får med de olika alternativen;

3. vilken livslängd får du på grejorna och vilken avskrivningskostnade (vanligtvis detsamma som investeringskostnaden på allt som måste bytas efter den förmodade livslängden då skrotet är värdelöst), samt vilken räntekostnad har du fått betala (borde banken kunna hjälpa till med). Observera att du bör räkna på den tid du avser att betala tillbaka lånet på (om man skall vara petig bör du även ta hänsyn till att du binder kapital om du betalar tillbaka för snabbt och dessutom kan man ta hänsyn till en viss inflation, mm...men det kanske är väl petigt). Observera att även om du har kapitalet "under huvudkudden" i dag, skall du ändå ta med en räntekostnad. Förmodligen har du andra lån som du kunde ha löst med pengarna om du inte satsat dem på uppvärmning, och även om du är så tät att du är skuldfri kan du säkert investera dem i något som skulle ge bättre ränta än 0;

4. vad vill du uppnå med ditt val? Är det endast en ekonomisk fråga, en bekvämlighetsfråga eller både och? Sätt ett pris på din arbetstid med de olika utrustningarna - t. ex 100 kr/h om du har möjlighet att tjäna detta (efter skatt) på en timmes övertid på jobbet. Om du får "ont i magen" av att tänka på sotning kanske du bör dra till med mer än du tjänar på en timmes övertid, och om du tycker det är intressant att pyssla om pannan kanske det rent av är ett värde (en negativ kostnad) att sota och bära pellets;

5. hur påverkas ditt hus ventilation, vid övergång till fjärrvärme, av att du tappar en värmekälla i pannrummet, som dessutom förbrukat en stor mängd inomhusluft som ersatts med torr utomhusluft? Blir det frågan om kostnader för att förbättra ventilationen i ett sådan läge?

6. vad eldas fjärrvärmeverket med och hur påverkar det miljön? Är det rent biobränsle eller något annat, och hur intresserad är du av det?

Försök sammanställa svaren på ovanstående frågor och vikta alternativen mot varandra - framförallt de svar som det går sätta kronor och ören på. De med andra svar måste du bedöma värdet på själv.

När det gäller fjärrvärme som "back up" till pellets bör du komma ihåg att man kan köra el-patronen rätt länge för 18 000 kr, och bekvämare än el blir knappast fjärrvärmen.

Till sist är det inte 40 000 kr för en pelletspanna. Snarare 25 000 kr för pannan och 5 - 10 000 kr för installationen. Kolla in "www.peltec.nu" och speciellt Peltec 17 för 24 500 kr inkl. moms.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Skriv svar