Kollektivt inköp av pellets?

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Kollektivt inköp av pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag vill väcka frågan om det är möjligt att förhandla fram ett inköpskontrakt som omfattar leverans av pellets till oss alla. Skulle vara ett ramavtal som vi avropar mot genom att bara uppge leveransavtalsnumret. Skulle kunna omfatta all sorts pellets storsäck, småsäck och bulk. Borde kunna göra en 300 kr per ton eller mer. Någon som är inköpare här och har kunskaper och erfarenheter. Borde bli bra många ton per år om vi alla ansluter oss och vi gör av med säg en sex ton om året...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Bra ide. Pelletsförbrukarnas intresseförening håller på att ta form? :D

Senaste jag beställde gjorde jag det både åt mig och en god vän. Lyckades pruta en staffling åt mig och två åt honom. Jag köpte sex pallar och han fyra. Vi fick bägge priset för åtta. Och ja, det gjorde några undringar.
Givetvis hemleverans till oss bägge (som inte bor grannar, men inte heller i varsin landsända :)

Hejhej

Thomas
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Ja, det vore intressant att prova och jag är definitivt intresserad. Det finns en tråd från början av året med liknande ideér där vi bla konstaterade att Villaägarna har ett avtal, men att det inte gav speciellt mycket i rabatt.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

ett problem som jag ser det... Alla leveratörer levererar inte till hela landet. Vilket gör att man kanske måste ha flera leverantörer..?

Kankse en norr,mellan,syd?

Helt klart intressant är det iallfall..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Intresse finns här också.

Frågan är väl om det finns någon som vill/orkar administrera och förhandla med ett flertal leverantörer/tillverkare????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja. Det hade varit mycket intressant och kunde ge ett mycket bättre pris och en stor påverkan på kvaltiten som ju är så avgörande för en lyckosam och problemfri eldning. Det borde vara en person som har stor kunskap om pelletsbranchen. Och sedan krävs det också att vi användare blir ordentligt registrerade så det hela fungerar och säljaren får förtroende för oss som grupp. Någon som har förslag på att komma vidare?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Per-Erik skrev:ett problem som jag ser det... Alla leveratörer levererar inte till hela landet.
Men det är nog ingen som tänkt att vi ska ha avtal med alla leverantörer...

Till att börja med får vi väl skriva avtal med de större. SBE och SÅBI till exempel. Skulle det sen vara så att vi dessutom får förmånliga avtal med lokala säljare så är ju det också helt ok. Ingen förlorar på det så länge det inte får någon större leverantör att dra öronen åt sig.

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Idén är god, men som säljare så tror jag man vill ha någon uppgift i förväg på hur stor volym som är aktuellt. Jag skulle misstänka att ex. SÅBI:s återförsäljare erhåller bonus i efterskott beroende på just såld volym..

Jag tror det är bättre att ge sig på en mindre tillverkare som kanske kan sälja hela sin volym i så fall. På så sätt kan de spara in marknadsföring etc.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar