Planering för sommaren

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Planering för sommaren

Inlägg av Wille »

Har ca 10-15 kubik meter ved staplat i skogen. De har till sommaren legat ute 1,5 år. Är klyvna men i längderna från 40-100 cm. Då jag eldar med pellets har jag begränsad erfarenhet av ved. Veden skall gå till kakelugn och badtunna. 8)

Vad tycker ni vedproffs man skall göra? Skall jag hyra en vedkap för en helg (märke? pris? vart vänder man sig?) eller köra med min nya motorsåg med alla trevliga tillbehör. Fast då behövs väl en bra sågbock? Bygga själv? Köpa? Känns som jag vill köra med motorsågen då jag redan pungat ut en rejäl slant för den. :oops:

Jag köper dock aldrig en vedkap från Bahaus eller Jula; två st har jag köpt för ca 3 000 kr styck. Gick sönder efter nån dags användning, pengar tillbaka iallafall. :shock:

Om jag inte missminner mig borde väl veden vara inne i vedboden innan midsommar så jag har ju gott om tid att fundera men vill gärna ha er åsikt.

Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Vedmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 22:12

Inlägg av Vedmannen »

Hejsan
Jag vet inte om jag vågar mig på att titulera mig vedproffs.
Låter trevligt med en vedtrave i skogen. Jag skulle nog kapa upp det i skogen med motorsåg. Vedkapar låter inte trevligt för grannarna samtidigt så slipper du nån kubikmeter med spån i trädgården. Kubbarna kan man sen ta hem och klyva i lugn och ro. Intressant med dina erfarenheter av vedklyv. Jag har en Faxe och den har gått problemfritt i ca 100 kubik.
Skriv svar