Gamla oljepannor eller inte?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Gamla oljepannor eller inte?

Inlägg av Thomas_P »

Jag tycker mig se ett behov av en diskussion huruvida det är så illa ställt med Värmebaronens pelletspannor som det ibland kan låta. Flera menar att det är F.D. oljepannor som ligger efter, plus att de har alldeles för litet utrymme för aska. Vänder man på det och titta på dem som har en Comet eller liknande i pannrummet så är de inte lika missnöjda med sina pannor. Det har bl.a. hävdats att det är beprövad och driftsäker teknik som dessutom eldas med god ekonomi och det låter ju förträffligt.

Hur är det egentligen?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag ska inte komma med fler positiva inlägg om Värmebaronen, eftersom jag antar att du läst de andra jag skrivit, men ett annat stalltips!
Kolla med din tilltänkta installatör, om han inte kan erbjuda lite referenser - olika anläggningar du kan åka och titta på, och prata med användaren.

Åker du norr över via E4, och passerar Skillingaryd, så får du gärna stanna till på en förevisning hos mig. :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Jo visst har jag läst dina inlägg :D

Jag har varit i kontakt med två installatörer. Den första rekommenderar Joker/Comet framför Ecoflex. Han säger också att det där med oljepannor är sant till viss del men att de är modifierade för att passa pellets.

Nästa installatör menade att "oljepannor, det är de ju nästan allihop" och menade att riktiga pelletspannor var lätträknade. VB var det han sålde mest av. Denna installatören hittade jag bland återförsäljarna för CTC och det var för att prata om CTC som jag ringde.

Personligen var jag från början (när jag hade skippat vedalternativet) helt inne på ett paket från VB med Comet som grund. Dock så känns VB lite avlägset just nu utan att jag egentligen vet varför, mer än att det lär vara dåligt med utrymme för aska, men det råder ju delade meningar om det med. Det är därför som jag skapade den här tråden, jag hoppas på att någon kan ge en förklaring på vad det är som gör att man bör välja en annan panna framför Comet, Joker eller Star.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Alltså jag måste ta det här med askutrymmet en gång till, och hur det ser ut hos mig under högsäsong:

Nu i vinter så har vi förbrukat cirka 200 kg pellets per vecka, vilket är vad som går i vår MAFA-minisilo. Så när silon har varit tom, och det följdaktligen har krävts påfyllning, så har jag också samtidigt gjort veckans genomgång på pannan och brännaren.

Det innebär tre moment:

1. Dammsuga ur brännaren, och borsta rostret med en stålborste.
Tar kanske 5 minuter när man är mycket noggrann, vilket man skall vara.

2. Rycka ur turbulatorerna, och dra de tre tuberna med en sotviska, och montera tillbaka turbulatorerna igen.
Tar kanske 3 minuter.

3. Dammsuga upp den lilla aska som finns i askgropen.
Görs på 30 sekunder.

Dessa tre moment går alltså på under tio minuter totalt, varav att tömma askan ur själva askgropen tar 30 sekunder. Om jag ville, så skulle jag utan problem kunna låta den ligga kvar där minst en månad. Det skulle ändå inte bli fullt. Men när pannluckan ändå är öppen så gör jag ju det ändå när jag ändå är där med dammsugaren. Man skulle kunna låta bli att göra moment 2 varje vecka också, med enda effekt att man försämrar verkningsgraden något.

Så om man ser helhetsperspektivet, så är det åter igen inte askutrymmet som styr hur ofta anläggningen behöver tillsyn, utan det är brännarens behov av uraskning och rengöring. Det är detta jag försöker få fram.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Har ingen erfarenhet av andra pannor, men jag anser inte att VB Comet har för litet askutrymme. Man passar ju oftast på att suga ur askan samtidigt som man gör rent Brännare och roster. Vidare tycker jag inte heller det är något problem att sota ur rören (3st) vilka är väldigt lättåtkomliga. Brännaren är jättenkel att "svänga bort" för att komma åt. Jag brukar göra rent när ett veckoföråd har gått åt.
Ett tips är ju att ladda ner eller skicka efter gratis video från VB, så ser du hur den är byggd och hur lätt den är att rengöra.
Kanske finns det pannor som är lättare att rengöra. Det kan jag, som sagt, inte svara på.
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Som jag svarade på ett annat ställe:

Inlägg av snubblaren »

Det var ett tag sedan jag var verksam här på forumet. En mycket aktiv Thermiaanhängare på det här forumet påstod då att man bara kan komma upp i en årsverkningsgrad på runt 70% med en övermatad brännare. Jag påstod att det var skitsnack och därmed avstannade den diskussionen i och med väntan på testresultat:
Värmebaronens kombination av Comet o övermatade Viking Bio är enligt en av deras säljare uppmätt av Sveriges Provnings och Forskningsinstitut - vilket är ett ackrediterat forskningsorgan och alltså mycket pålitiligt i o m att de inte har några egna kunder som t ex ÄFAB som mäter i andra sammanhang - i dryga 90%, de absoluta siffrorna kommer när papprerna är helt klara. Vilket betyder att vissa besserwissers får sina uppfattningar omkullkastade. Det betyder också att underhåll och lätthet att sota sin anläggning är viktigast i längden. Comet (Joker) gör man vid på några minuter. Det är mer än man kan säga om många andra pelletspannor. Spaksotningen som är så på ropet nu skakar bara runt turbulatorerna. Prova att skaka en turbulatotor i en sån panna och ta sen ett tag med en sotviska - då först får man en uppfattning om hur det egentligen ser ut i tuben. Det mesta av sotet sitter givetvis kvar...
Spaksotning är inte lösningen - bara en bit på vägen. Bättre att göra en liten insats själv och få pannan riktigt fin och ren. Det tjänar man på.
Än så länge är egen arbetsinsats på någon timme i månaden bäst... orkar man inte med det så skaffa en värmepump istället!
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Och - jag glömde en sak. Det man mäter som årsverkningsgrad är väldigt beroende på hur pannan sköts. En panna som sotas enbart några gånger om året får en extremt dålig verkningsgrad. Oavsett vilket fabrikatsemblem som står på höljet. Jag menar - det är ju inte emblemet som påverkar nersotningen, eller hur? Alla blir lika skitiga efter tag.
Säg emot det - den som kan!

Kan pannan sotas på ett enkelt sätt så blir det gjort. Det är det allra viktigast när man väljer pelletspanna tycker jag.
Skriv svar