Även min EcoFlex är nu på plats

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Fungerar utmärkt att göra rent glasen i kaminen med,blöt pappret doppa det i askan,skura glaset, torka av med papper (hushålls) blir det inte rent gör samma igen.

//Lövet
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

André skrev:
NisseE skrev:
Kan ngn av er andra som kör EcoFlex.....
.... Men thermia (som är samma brännare) säger att max matning är 70% i 15 kW läget o max 90%matning i 20 kW läget.. :?
Så din installatör skulle antingen shiftat till 20 kW läget om matningen skulle va över 70% el bara sänkt fläkten vid installationen....
André, tror du mina nya värden (se tidigare inlägg) tyder på att min inst. inte är riktigt säker på hur pannan bör ställas?
Jag känner viss osäkerhet ang hans kunskaper om EcoFlexen och börjar undra om han "testar sig fram".
CTC EcoFlex, installerad April 2006
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NisseE skrev:
André skrev:
NisseE skrev:
Kan ngn av er andra som kör EcoFlex.....
.... Men thermia (som är samma brännare) säger att max matning är 70% i 15 kW läget o max 90%matning i 20 kW läget.. :?
Så din installatör skulle antingen shiftat till 20 kW läget om matningen skulle va över 70% el bara sänkt fläkten vid installationen....
André, tror du mina nya värden (se tidigare inlägg) tyder på att min inst. inte är riktigt säker på hur pannan bör ställas?
Jag känner viss osäkerhet ang hans kunskaper om EcoFlexen och börjar undra om han "testar sig fram".
Har svarat i andra tråden..

Mycket möjligt att du är försökskanin..

Kompisens biomatic justerade jag in i 20 kW läget med värdena

Hög
matning 90%
fläkt 46%

Låg
matning 70%
fläkt 30%

Nu går det inte jämföra riltigt då ingen anläggning är den andra lik o kompisens panna måste ja justera om/kolla då motdragsluckan kommer...
Spelar oxå in vilken pellets man kör på men jag tycker dina inställningsvärden verkar ok möjligen onödigt att ställa matningen över 90% då det är max i 20 kW läget.. Kanske skulle ställt matningen runt 85% o justerat plåten uppe i pannan för att höja rökgastempen om det finns behov för det..
Viktigaste är ändå att du har rätt co2 (12%) för då ska inte pannan sota..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Kompisens biomatic justerade jag in i 20 kW läget med värdena
...
Viktigaste är ändå att du har rätt co2 (12%) för då ska inte pannan sota..
Går du på känsla, färg på låga, aska eller har du ngt mätinstrument?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
André skrev:Kompisens biomatic justerade jag in i 20 kW läget med värdena
...
Viktigaste är ändå att du har rätt co2 (12%) för då ska inte pannan sota..
Går du på känsla, färg på låga, aska eller har du ngt mätinstrument?
Kör med co2 mätare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Tack för svaret André, jag kör på den nya inställningen ett tag så får vi se hur det verkar. Har beställt ut sotar'n för att kolla hur det är med ev kondens.
CTC EcoFlex, installerad April 2006
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

Kul och intressant att följa diskussionerna här.
Tydligen finns inga "idiotsäkra" kort att satsa på när det gäller pelletsanläggningar. Så gott som alla har ju haft någon form av strul med sina grejor.

Skall själv få en EcoFlex inmonterad om ett kort tag (läs: inom 14 dgr), så allt matnyttigt läses med intresse...

Hoppas inte min installatör kommer klåpa sig. Han har gott renommé och har själv valt en EcoFlex som uppvärmningskälla till sin firma. Han är i alla fall nöjd med den. "-Funkar bättre än väntat". "-Jag är imponerad...".

Ja, det bådar ju gott :wink: :lol:
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Silkemannen skrev: Hoppas inte min installatör kommer klåpa sig. Han har gott renommé och har själv valt en EcoFlex som uppvärmningskälla till sin firma. Han är i alla fall nöjd med den. "-Funkar bättre än väntat". "-Jag är imponerad...".
Ja, det bådar ju gott :wink: :lol:
Viktigt är väl att höra vilka erfarenheter och kunskaper installatören har av EcoFlexen - det är ju en rätt ny panna - och göra upp med honom att han har ett ansvar att anläggningen fungerar väl innan han lämnar över. Inst jag änvände är ingen liten "skutt" och mina erfarenheter av dom på olje-området är goda, men dom är nog rätt nya på pellets och def på EcoFlexen. Jag är inte orolig att det inte fixar sig i långa loppet, pannan är toppen och sköter sig fortfarande fint efter drygt 2 veckor. Det är bra om vi kan fortsätta utbyta erfarenheter från våra EcoFlex installationer, det kan vara till bra hjälp för oss själva och andra som funderar på pannan.
/NisseE
CTC EcoFlex, installerad April 2006
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

NisseE skrev: Viktigt är väl att höra vilka erfarenheter och kunskaper installatören har av EcoFlexen - det är ju en rätt ny panna - och göra upp med honom att han har ett ansvar att anläggningen fungerar väl innan han lämnar över. Inst jag änvände är ingen liten "skutt" och mina erfarenheter av dom på olje-området är goda, men dom är nog rätt nya på pellets och def på EcoFlexen. Jag är inte orolig att det inte fixar sig i långa loppet, pannan är toppen och sköter sig fortfarande fint efter drygt 2 veckor. Det är bra om vi kan fortsätta utbyta erfarenheter från våra EcoFlex installationer, det kan vara till bra hjälp för oss själva och andra som funderar på pannan.
/NisseE
Får jag bara in pannan och fått den i drift kommer säkert fler frågor och undringar upp. Då är det bra att detta forum finns med god kompetens inom de flesta områden.
Vi lär nog höras igen... :D
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Första driftstoppet!

Inlägg av NisseE »

Någon gång i natt fick jag mitt första driftstopp. Kyligt i morse när vi klev upp och pannan bara på 55 gr. Pelletsbränning var stoppad och el-patronen hade tagit över. Larminfo sade att det saknades pellets - det gjorde det inte. Uppenbart hade externskruven (CTC:s 1,5 m) inte matat fram pellets!? Jag följde instruktionerna i manualen för att göra en "kallstart" och efter ett tag fick jag igång bränningen igen. Frågan är - varför la externskruven av? Någon som har en idé?
CTC EcoFlex, installerad April 2006
Skriv svar