Även min EcoFlex är nu på plats

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Även min EcoFlex är nu på plats

Inlägg av NisseE »

Hej,
Efter några veckors förseningar är nu även min EcoFlex på plats och i gång.
En spännande tid börjar och jag kommer följa alla inlägg i detta Index med stort intresse. Kan jag bidra med mina egna erfarenheter så småning om så gör jag givetvis det.
Fyra timmars drift nu - hittills utan problem.
NisseE
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

7 timmar nu!!
Och ännu går det bra?!?!?!

:wink:


Hoppas EcoFlexen är till belåtenhet. Jag står fortfarande i valet och kvalet ang. pelletspanna...
Ju fler nöjda, desto bättre!
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har nu kört min Ecoflex sedan 21/3. Idag fick jag första stoppet. Larmade på optovakten. Bara att starta om, annars har den funkat skitbra.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Vet du orsaken varför det larmade på optovakten? Brist på pellets?
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

NisseE skrev:Vet du orsaken varför det larmade på optovakten? Brist på pellets?
Nej, vet inte det än. Ingen pelletsbrist iaf. I morse larmade det igen. Skall imorgon kolla upp om och hur sotigt det är. Enligt instruktionsboken så kan en av orsakerna vara att optovakten har sotat igen.

Körde ju trots allt 1 vecka innan installatören gjorde en rökgasanalys.

Återkommer med undersökningsresultatet i morgon.. :)
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

nissetib skrev:Enligt instruktionsboken så kan en av orsakerna vara att optovakten har sotat igen.

Körde ju trots allt 1 vecka innan installatören gjorde en rökgasanalys.
Kanske läge att justera känsligheten på optovakten om den inte är speciellt sotig?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

Optovakten, vad gör den?
Något som känner av hur förbränningen är eller?

:oops: Är inte hemma på detta område som sagt... :oops:
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Optovakten kollar att elden tagit sig inom en viss tid. Stänger annars av brännaren av säkerhetsskäl.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Justera optovakten??? Hur tusan gör man det då??
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Se sid 12-13 i manualen:
Välj: Avancerat -- Inställningar -- Inst Pellets -- Optovakt %. Där ställer man in hur mycket ljus som behövs för att brännaren skall anse att förbränningens låga är tillräckligt stor. Optovakten i sig justeras inte utan endast tröskelvärdet ovan.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jaha...jo..det visste jag. Har kollat in värdet när jag fick ett larm. Då pendla värdet mellan ca 5-13 för att sedan bli 1 och larm kom direkt. Skall nu ned och sota så får jag se hur det är..
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tack för att du delar med av dina värden. Om det inte är sotigt (eller om du aldrig får höga värden) kanske kännaren inte sitter i rätt? Någon annan som kan komma med sina värden vid eldning?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Nu har jag sotat. Fy faan vilket skitgöra. Det som skulle ta 10 min har nog nästan tagit 1 tim. Iofs med en del strul :? För det första så höll dammsugaren på att brinna upp, då det va en del pellets som glödde fortfarande. Detta till trots att jag hade en askhink. Dammsugarslangen blev inihelvete varm...

Innan det ,förresten, så krånglade pelletsslangen oxå. Faan, den sitter ju så jävla tight mot brännaren så slangklämma är ju nästan överkurs. Slangen är ju nästan gummiaktig, ja som en kondom eller så... :shock:

Sedan gick ju det ganska så bra att sota själva pannan då, innan incidenten med dammsugaren...

La oxå märke till att längst ned i brännarkoppen så var det som en svart stenhård beläggning. Är det detta som kallas sintring??

Inga igentäppta lufthål iaf :lol:

Just det ja...fick ju springa ut med askhinken (som va jättevarm) och hälla ut innehållet på gräsmattan oxå...plus att vattna så det inte tar sig i det torra gräset..

Sedan skulle slanghelvetet på oxå...Har slangen instucken på den högra sidan. Fick ta bort plåten som sitter mellan manöverpanelen och själva brännaren. Detta för att kunna ha slangen rakt uppifrån vid själva påträdandet, annars blev det för snett...det liksom "tjorvar" sig annars. Detta pga av materialet i slangen.
Så nu kommer jag att ta upp hålet i plasthuven istället. Oavsett vilken sida man tar in slangen från så rekommenderar jag starkt att ta in slangen genom huven istället.

Jag kommer ju ändå dra slangen i stort sett på samma vis som innan. Dvs att det inte ska vara i vägen när man är å pillar på manöverpanelen.

Optovakten då???
Jodå, nu var värdet 99. Och hölls sig konstant där efter det börjat brinna ordentligt.

Så man kan nog säga det att när optovakten börjar å larma...Då är det dags för att sota.

Ja nu vet man iaf hur man skall göra inför nästa gång. Då hoppas jag på lite bättre flyt..... :)

Mossan i gräsmattan fick oxå sin beskärda del av askan...Hoppas den växer ännu mera nu....not....

Kom på en sak till...När jag pillade bort den svarta "skorpan" i brännakoppen så luktade det ganska så illa...Det började även svida i ögonen...
Vet inte om det beror på det eller om det va det uppbrunna skumgummifiltret i askhinken... :?:

Slang då?? Varför måste slangen vara i det materialet?? Går det inte med någon annan slags slang? Eller iaf en som har lite större diameter...

Någon som vet?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Nu har jag sotat. Fy faan vilket skitgöra. Det som skulle ta 10 min har nog nästan tagit 1 tim. Iofs med en del strul :? För det första så höll dammsugaren på att brinna upp

La oxå märke till att längst ned i brännarkoppen så var det som en svart stenhård beläggning. Är det detta som kallas sintring??

Sedan skulle slanghelvetet på oxå...

Så man kan nog säga det att när optovakten börjar å larma...Då är det dags för att sota.

Mossan i gräsmattan fick oxå sin beskärda del av askan...Hoppas den växer ännu mera nu....not....

Någon som vet?
:lol: Man måste vänta över en timme innan man suger ur brännarkoppen el hade du så mycket glöd i askan??

Jepp kakan är den berömda sintringen..

Det blir bättre med slangen efter du haft loss den några gånger o klammret använder då inte jag för du ser ju själv att risken att den ska lossna är obefintlig om man inte hänger pannan i slangen.. :lol:

Har optovakten sotat igen på 3 veckor.. :?
Är brännaren verkligen rätt justerad då den sotat igen på så kort tid..

Mossan tycker inte om aska/gödsel vilket är bästa moss bekämpningen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

nissetib skrev: Mossan i gräsmattan fick oxå sin beskärda del av askan...Hoppas den växer ännu mera nu....not....

Slang då?? Varför måste slangen vara i det materialet?? Går det inte med någon annan slags slang? Eller iaf en som har lite större diameter...

Någon som vet?
Askan ska vad jag ha hört blötas med vatten innan man gödslar med den. eller vattna på i samband med gödslingen. Släckt aska...
Om den inte är släckt är den för aggressiv och dödar gräset... :!:

Slangmaterialet är som det är för att i fall det tar sig i slangen (gud förbjude!) så brinner den av och branden kan inte (i vart fall i teorin) sprida sig till förrådet.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar