Även min EcoFlex är nu på plats

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Barsk skrev:Om den inte är släckt är den för aggressiv och dödar gräset... :!:
Där har vi lösningen på sommarens gräsklippningsproblem :shock: :lol: !
Vi dödar mossan med aska och gräset lite grand så det inte växer alltför bra.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Tack nissetib för den utförliga beskrivningen av din första "uraskning". Mycket intressant med kommentarerna ang var pelletsslangen går in, jag blev f----d när jag upptäckte att inst gått genom huven trots att vi var överens om sidomontering. Kanske är bättre att ha den genom huven trots allt ... trots att skruvmotorn sticker ut. Jag väntar med intresse vad som händer min optovakt om några veckor. Har bara kört sen i Onsdags och det lirar på bra hittills. Tycker mig dock redan se en hel del sot och aska i övervakningsröret till brännaren, men det kanske är naturligt. Har däremot reagerat över att internskruven i brännaren låter en hel del - ett ngt gnisslande ljud. Hur är det hos övriga som kör EcoFlex?

Jag bidrar gärna med att ge olika värden som Eco Flex lämnar ifrån sig i min installation - beskriv bara vad som önskas, jag är en nybörjare på området. Vilka värden är det du vill ha Stugsittaren?

NisseE
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

NisseE skrev:Jag bidrar gärna med att ge olika värden som Eco Flex lämnar ifrån sig i min installation - beskriv bara vad som önskas, jag är en nybörjare på området. Vilka värden är det du vill ha Stugsittaren?
NisseE
Det jag tänkte på var att ha något att jämföra Nissetibs värden på optovakten. Han hade så låga värden (5-13) innan han torkat bort sotet. Nu verkar det vettigt med värdet 99 när det brinner, så det verkar som han löst mysteriet. Men tack för erbjudandet :P

När brännaren väl är rätt inställd bör den inte sota ner optovakten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Även min EcoFlex är nu på plats

Inlägg av Barsk »

NisseE skrev:Hej,
Efter några veckors förseningar är nu även min EcoFlex på plats och i gång.
En spännande tid börjar och jag kommer följa alla inlägg i detta Index med stort intresse. Kan jag bidra med mina egna erfarenheter så småning om så gör jag givetvis det.
Fyra timmars drift nu - hittills utan problem.
NisseE
Hej Nisse!

Johan i en annan tråd hade lite problem att få ute/innegivarna korrekt kalibrerade vilket påverkade innetemperaturen lite hit o dit. En justeringssak tror jag, men vilken erfarenhet har du av detta? Funkar det bra eller?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej Barsk,
Jag har på inrådan av inst väntat med att koppla på rumsgivaren och kör bara på utegivaren nu. Han tyckte man skulle se till att kalibrera utegivaren först och få in den kurva och justering som passar bäst, därefter koppla in rumsgivaren. Problemet nu är ju att det blir varmare för varje dag - inget problem för välmåendet men för att kolla systemets följsamhet vid större variationer. Just nu funkar det bra med temperaturen på radiatorerna, dom har följ med bra. Återkommer när erfarenheterna ökat.
NisseE
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Ang glöden i min askavskiljare....Hade stängt av pannan vid 8-tiden på morgonen. Började sedan sota ur pannan vid 12.30 tiden. Trodde därför att det mesta av glöden hade slocknat.

Har iaf tänkt hur jag skall göra nästa gång. Att jag bara suger ur den askan som har brunnit klart...

Vet inte riktigt exakt vad som vad felet med optovakten. Har iofs kört ojusterat i 1 vecka, men det var inte mycket sot på själva optovakten. Däremot var det lite sot i själva röret, men inte mycket.

En annan sak som oxå va knepig är glaset i tittröret. Gjorde rent det efter injustering, tog ca 1-2 dygn innan det sotade igen. Struntade i att göra rent det efter sotning. Startade pannan och efter en liten stund så blev faktiskt glaset betydligt renare... :shock:

Även om man sätter slangen genom huven så går det ju att ha skruven fastsatt i taket brevid pannan. Då är ju slangen inte så mycket ivägen. Skall ta kort på detta och lägga in här... :D

Har en 2-meters skruv...som är för kort. Har en 3 meters på gång. Fast det är ju bara själva röret och skruven jag byter då.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

nissetib skrev:Ang glöden i min askavskiljare...

Har iaf tänkt hur jag skall göra nästa gång. Att jag bara suger ur den askan som har brunnit klart...
Hmm, låter konstigt om du har glödande aska. Vet inte hur det ser ut i en sån panna du har, men min aska är stendöd direkt då den lämnat brännaren i princip. Däremot kan den vara het - men inga glödande partiklar. Får du mycket sånt så låter det som nåt är fel. Ofullständig förbränning är min tanke. Hänger väl ihop med sotet du pratar om också då?

Brännaren kanske har en del rester från underhållsglöden? Men brännaren ska du ju inte behöva göra rent så ofta. 1-2 ggr/år enligt tillverkaren och i praktiken därmed kanske 2-4 ggr/år. Vad säger ni andra CTC/Thermia-ägare?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Kanske jag varit lite otydlig...Alltså där jag hittade dom glödande partiklarna var i brännarkoppen och ingen annanstans..

Jag ber om ursäkt om det är någon som trott nåt annat... :oops:
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

nissetib skrev:Ang glöden i .....

En annan sak som oxå va knepig är glaset i tittröret. Gjorde rent det efter injustering, tog ca 1-2 dygn innan det sotade igen. Struntade i att göra rent det efter sotning. Startade pannan och efter en liten stund så blev faktiskt glaset betydligt renare... :shock:
Jag har sett att mitt glas också börjar sota igen ordentligt efter bara ett par dygn i drift. Tycker mig också se vad jag tror är "flygaska" i röret, är detta möjligen ok? Någon som vet ... eller har en teori?
Min inst använde instrument vid inställningen första dagen, men jag blev tveksam till resonemanget han förde med sina kollegor (4 på plats samtidigt) och att han tyckte jag kunde vänte en månad innan nya kontroller gjordes - bla för att kolla om det kondencerade i skorstenen. Om en månad är det ju varmt ute - då får man väl inte problem med kondens?

Kan ngn av er andra som kör EcoFlex - eller andra - jämföra och ev kommentera mina start- och driftvärden: Kör brännaren på 15kW, pannan 80 gr.
Effekt hög skruv % 78
Effekt hög fläkt % 36
Effekt låg skruv % 41
Effekt låg fläkt % 20
Varmhållning 60 min
Skruv extern 30 sek

Rökgas tempen pendlar mellan ca 70 - 130 gr beroende på brännarens aktivitet.
CTC EcoFlex, installerad April 2006
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NisseE skrev:
Kan ngn av er andra som kör EcoFlex - eller andra - jämföra och ev kommentera mina start- och driftvärden: Kör brännaren på 15kW, pannan 80 gr.
Effekt hög skruv % 78
Effekt hög fläkt % 36
Effekt låg skruv % 41
Effekt låg fläkt % 20
Varmhållning 60 min
Skruv extern 30 sek

Rökgas tempen pendlar mellan ca 70 - 130 gr beroende på brännarens aktivitet.
Hittade inget i ctc instruktioner om vad värdena bör vara mer än vad fabriksinställningarna är.. Men thermia (som är samma brännare) säger att max matning är 70% i 15 kW läget o max 90%matning i 20 kW läget.. :?
Så din installatör skulle antingen shiftat till 20 kW läget om matningen skulle va över 70% el bara sänkt fläkten vid installationen..

Min brännare är på 15 kW inmatad effekt då matningen är 67-68% i 15 kW läget beräknat på energiinnehållet 4,8 kWh/kg i pelletsen..
Du ser ut att ha liknande värden som jag får, har matning hög 70% fläkt 32% o co2 på 12% i 15 kW läget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

nissetib skrev:Sedan skulle slanghelvetet på oxå...Har slangen instucken på den högra sidan. Fick ta bort plåten som sitter mellan manöverpanelen och själva brännaren. Detta för att kunna ha slangen rakt uppifrån vid själva påträdandet, annars blev det för snett...det liksom "tjorvar" sig annars. Detta pga av materialet i slangen.
Så nu kommer jag att ta upp hålet i plasthuven istället. Oavsett vilken sida man tar in slangen från så rekommenderar jag starkt att ta in slangen genom huven istället.
Kan man inte bara lossa slangen vid skruvens utlopp istället och sedan dra ut den genom sidohålet vid hantering av brännaren? Om den nu är så flexibel borde den kunna sitta kvar på brännaren. Eventuellt skulle man kunna göra en smartare koppling vid skruven så att den lätt går att koppla. Vad säger ni som har slangen ut genom sidan på CTC:n?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Eventuellt skulle man kunna göra en smartare koppling vid skruven så att den lätt går att koppla. Vad säger ni som har slangen ut genom sidan på CTC:n?
En lite kort rörbit av metall, nån sorts muff som ansluter mellan blåa slangen och brännaren. Borde inte störa eventuella säkerhetssyften som den blåa slangen har och underlätta av/påmontering av slangen vid underhåll.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

NisseE skrev: Jag har sett att mitt glas också börjar sota igen ordentligt efter bara ett par dygn i drift. Tycker mig också se vad jag tror är "flygaska" i röret, är detta möjligen ok? Någon som vet ... eller har en teori?
Såg nånstans att man ska använda askan som rengöringsmedel (ev. med vatten?) för att få glaset rent på braskaminer. Gäller för synglas med? Nån som testat?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Barsk skrev:Såg nånstans att man ska använda askan som rengöringsmedel (ev. med vatten?) för att få glaset rent på braskaminer. Gäller för synglas med? Nån som testat?
I kristider pratar man om att det skall gå att tvätta med aska så någon reningseffekt skall det kunna ha. Antar att man blandar aska och vatten och filtrerar bort askan innan användning som tvättmedel. :roll: Annars lär det inte bli riktigt rent :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:
Barsk skrev:Såg nånstans att man ska använda askan som rengöringsmedel (ev. med vatten?) för att få glaset rent på braskaminer. Gäller för synglas med? Nån som testat?
I kristider pratar man om att det skall gå att tvätta med aska så någon reningseffekt skall det kunna ha. Antar att man blandar aska och vatten och filtrerar bort askan innan användning som tvättmedel. :roll: Annars lär det inte bli riktigt rent :wink:
Jag tror att askan har nån kemisk fördel för rengöring av glaset, dvs att det löser de föroreningar som ligger på glaset. Sen när det väl är löst får man väl gnugga rent med en ren trasa. Spekuleringar dock då jag inte testat själv.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar