Den okunniges frågor

Skriv svar
Tetten
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 apr, 2006 10:16

Den okunniges frågor

Inlägg av Tetten »

Vår familj ska till hösten flytta in i vårt hus. Vi har bestämt oss för att satsa på pellets för uppvärmingen istället för den el/ved-uppvärmning som nu används i huset. Jag utgår från att den ganska fräscha pannan funkar för att sätta i en pelletsbrännare.

Jag har försökt kolla runt lite på nätet, men många frågor behöver få sina svar.

* Sverigebrännaren är den billigaste jag sett, men om jag förstått det rätt så använder den enbart en effekt. Är det en nackdel? Gäller principen dyrt pris - bra produkt?

* Jag tror att jag kommer att få plats med ett bulkförråd i pannrummet. Thermia och Mafa verkar ha stora och bra förråd, men kan jag verkligen få ner Mafas bulkförråd i källaren ? Ett förråd i metall är väl redan ihopsatt när det kommer? Svårt att få ner det genom källardörren i så fall. :)

* Rören från förrådet till brännaren verkar kräva en hel del utrymme. Är de verkligen skrymmande eller är det bara som jag fått för mig. Thermiaas förråd är 3 meter långt, pannrummet har ju inte mått som en fotbollsplan. :-)

Jag återkommer med fler frågor från novisen, men det får räcka för tillfället.
Snart husägare! Jag har fullt upp med att fundera över alla praktiska saker som behöver ordnas.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Mafas föråd kommer som "Ikea" paket om jag inte mins fel
Thermia Biomatic 20+
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sverigebrännaren: det lilla jag har sett om den säger entydigt "NO WAY JOSÉ!". Jag skulle vilja säga att "under viss pris = skit, över viss pris = OK. Mycket över viss pris = fortfarande 'bara' OK". Alltså att det finns en viss minimal pris som sätter gränsen för bottennapp men det blir inte så himla mycket bättre för att det kostar Perus nationalbudget.

Jag vill dock rekommendera en brännare med inbyggd matningsskruv och miniförråd, de är mycket mer okänsliga för skruvlutning o skit man läser om, priset är högre förvisso men det är vad jag tycker. Som du ser av min signatur är jag inte helt objektiv och jag kan rekommendera detta märke av många anledningar men varför kan jag inte berätta än.

Läsar du rätt är de bulkförråd jag har set i metall i delar som ska sättas ihop på plats. Det kan vara i sidor eller ringar eller liknande. Själv har jag en K-Silo och den + 1 barn fick plats i baksätet på min Audi 80.... och i eldningen räcker den 5 dagar när det är som smällkallast, jag kör småsäck o häller på allt eftersom, den kallas veckoförråd.

Förråd finns i olika storleker och har man t.ex. en flexskruv för att få pelletsen från förråd till brännare är den i storleken 50-80 mm och det är ju inte så blodigt.

Det finns många lösningar som alla kan anses rätta, jag kommer att bygga ett storförråd men inte till bulk då jag inte har plats till det i källaren. Jag har just sågat ut oljetanken (dumpade de sista biterna i morse på soptippen) och det rum som den stod i vill jag ha som förrådsrum, jag kan kanske ha 4 pall där. En del kommer jag att ha i småsäck och en del i ca: 2m³ förråd för att undvika att skulle fylla på ofta. resten av årsförbrukningen kommer jag att ha i garaget i lämplig form, vet ej riktigt än exakt hur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Får nog hålla med om att sverigebrännaren verkar vara dynga, men de övriga brännarna på marknaden verkar alla vara relativt bra, och för runt 15000 får du en vettig brännare (oftast då med övermatning), om vilket som är bäst tvistar di lärde, men fördelen är att en övermattad brännare (de flesta) i stort sett bara har en rörlig del, fläkten, undermatade brännare innehåller drösvis med kjedjor, kugghjul och motorer, och risken fins alltid att dessa börjar bråka efter en tid, även om detta givetvis inte behöver hända...

Men det är bara att snoka runt och fundera över vilken typ av brännare du vill ha, Värmebaronens Viking bio, Roslagsbrännaren och Torsbyugnen verkar vara de som håller det lägsta priset, sen finns det alla sorter om till runt 40000 spänn och man är sugen på det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tetten
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 apr, 2006 10:16

Fortästter tråden med fler frågpr

Inlägg av Tetten »

Tack för snabba svar.
Nu har jag kollat runt lite på några priser på bulkförråd och pellets. Om jag nu skulle köpa ett bulförråd från Mafa för mer än 13000, då skulle jag få lov att vänta 8 år innan jag fått igen de pengarna. (Grundar det på ett överslag baserat på skillnaden i pris per ton hos http://www.handlapellets.se. Skillnaden per ton är 283 kr.) Det kanske får bli ett månadsförråd eller veckoförråd ändå.

Är det någon som har uppslag på billigare bulkförråd?

MVH Tetten
Snart husägare! Jag har fullt upp med att fundera över alla praktiska saker som behöver ordnas.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Får nog ockås höja ett varningens finger för sverigebrännaren.
Jag känner visserligen ingen som har den men när jag frågade rörmokare om den svarde de att de tänker inte sälja den till mig eller installera den hemma hos mig pga de vill inte ha reklamationer. JAg valde således en annan brännare.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Re: Fortästter tråden med fler frågpr

Inlägg av Fredde »

Tetten skrev:Tack för snabba svar.
Nu har jag kollat runt lite på några priser på bulkförråd och pellets. Om jag nu skulle köpa ett bulförråd från Mafa för mer än 13000, då skulle jag få lov att vänta 8 år innan jag fått igen de pengarna. (Grundar det på ett överslag baserat på skillnaden i pris per ton hos http://www.handlapellets.se. Skillnaden per ton är 283 kr.) Det kanske får bli ett månadsförråd eller veckoförråd ändå.

Är det någon som har uppslag på billigare bulkförråd?

MVH Tetten
Bygg själv är väl det billigaste allternativet. Finns en hel del tips på förråd på denna sida.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Re: Fortästter tråden med fler frågpr

Inlägg av Grimreaper »

Tetten skrev:Tack för snabba svar.
Nu har jag kollat runt lite på några priser på bulkförråd och pellets. Om jag nu skulle köpa ett bulförråd från Mafa för mer än 13000, då skulle jag få lov att vänta 8 år innan jag fått igen de pengarna. (Grundar det på ett överslag baserat på skillnaden i pris per ton hos http://www.handlapellets.se. Skillnaden per ton är 283 kr.) Det kanske får bli ett månadsförråd eller veckoförråd ändå.

Är det någon som har uppslag på billigare bulkförråd?

MVH Tetten
8 år att få igen pengarna ja. Men kom också ihåg att du köper bekvämlighet. Dvs du behöver fylla upp kanske 2 ggr/år, och slipper kuta ner i källaren 1 gång i veckan eller mer för att fylla på veckoförrådet (om du kör med ett litet ett). Vill man hellre arbeta lite mer, så köper man ett billigt litet förråd...vill man slippa kånka säckar stup i kvarten...så köper man/bygger eget stort förråd för bulk :)
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Den okunniges frågor

Inlägg av Mortel »

Tetten skrev:Vår familj ska till hösten flytta in i vårt hus. Vi har bestämt oss för att satsa på pellets för uppvärmingen istället för den el/ved-uppvärmning som nu används i huset. Jag utgår från att den ganska fräscha pannan funkar för att sätta i en pelletsbrännare.

Jag har försökt kolla runt lite på nätet, men många frågor behöver få sina svar.

* Sverigebrännaren är den billigaste jag sett, men om jag förstått det rätt så använder den enbart en effekt. Är det en nackdel? Gäller principen dyrt pris - bra produkt?
Viktigt är att brännaren passar din panna. Vilken panna är nu installerad? Med lite tur har någon på forumet samma panna och goda/dåliga erfarenheter av vissa brännare i "din" panna. Om du som undertecknad har en ovanlig panna får du ringa fabriken (om den finns kvar) och kolla deras rekommendationer. Det kan hända att det i princip bara är en brännare på marknaden som funkar i oljeluckan med tanke på mottryck och utrymme för flamman osv. Valet står då mellan den brännaren och en ny panna. Ekonomiskt sett oftast ett lätt val.

Det går att köpa brännare billigt på nätet men vem ringer du och skäller på om/när det går kasst? Det handlar trots allt om en apparat som kommer att stå och brinna i din familjs hem.
BlueFlame sedan -05
Tetten
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 apr, 2006 10:16

Inlägg av Tetten »

I nuläget är jag inte direkt orolig för att pannan inte ska passa till den brännare vi bestämmer oss för. I nuläget funderar jag mest över bulkförrådet. Frugan tycker att det kan vara värt drygt 10.000 för ett bulkförråd. Jag såg att Mafa säljer förråd i metall, men hur sjutton ska jag veta vilka delar jag behöver köpa till när jag inte begriper vad de olika delarna har för uppgift. :? Sen finns det ju förråd i olika material, vet ni något om för och nackdelar på den fronten?

Huset vi ska flytta till har haft oljeeldning en gång i tiden, vilket innebär att det finns två hål källarens vägg där oljeintaget suttit. Är det bra att använda de två hålen till pelletsförrådet? Jag läste någonstans att avluftningsröret inte får vara riktat åt ett visst håll, stämmer det coh innebär det att avluftningsröret inte får sitta parallellt med påfyllningsröret?

Många frågor blir de´..... :?
Snart husägare! Jag har fullt upp med att fundera över alla praktiska saker som behöver ordnas.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Tetten skrev:I nuläget är jag inte direkt orolig för att pannan inte ska passa till den brännare vi bestämmer oss för. I nuläget funderar jag mest över bulkförrådet. Frugan tycker att det kan vara värt drygt 10.000 för ett bulkförråd. Jag såg att Mafa säljer förråd i metall, men hur sjutton ska jag veta vilka delar jag behöver köpa till när jag inte begriper vad de olika delarna har för uppgift. :? Sen finns det ju förråd i olika material, vet ni något om för och nackdelar på den fronten?

Huset vi ska flytta till har haft oljeeldning en gång i tiden, vilket innebär att det finns två hål källarens vägg där oljeintaget suttit. Är det bra att använda de två hålen till pelletsförrådet? Jag läste någonstans att avluftningsröret inte får vara riktat åt ett visst håll, stämmer det coh innebär det att avluftningsröret inte får sitta parallellt med påfyllningsröret?

Många frågor blir de´..... :?
Är du det minsta lite händig själv, så bygg ett platsbyggt bulkförråd. Då kan du ju utnyttja utrymmet optimalt. Hyr en kärra, och hämta reglar och lite skivor på byggmarknaden, och sedan är det fixat på en helg.

Det går ju åt lite större rör för pelletsen än de tidigare oljerören. Men du kan troligen mycket väl använda de gamla hålen som utgångspunkt för inblåsningsröret (köps på ex. Granngården). Sedan blir det nog till att ta upp ytterligare ett lite större (eller två mindre) för avluftningsrören. Avluftningsröret bör sitta så långt ifrån inblåsningsröret som möjligt. Så precis bredvid är olämpligt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

GoForIt Pellets skrev:Avluftningsröret bör sitta så långt ifrån inblåsningsröret som möjligt. Så precis bredvid är olämpligt.
Jag håller inte med om det. Det som är viktigt är att de pellets som blåses in inte kommer ut genom avluftningen plus att den inte blockeras.
Jag vill påstå att den optimala placeringen är snett ovanför inblåset, dit fylls det ingen pellets.

Den enda anledningen till att man skulle ha utblåset långt från inblåset är att chaffisen inte ska få en spåndusch men det går ju att förhindra med ett filter.

Jag har mitt utblås bredvid inblåset, det är väl sisådär 15cm mellan rören. Jag trädde på ett gammalt påslakan när de kom och blåste in 3.1 ton och det enda jag fick i påsen var spån.

Jag har byggt ett eget bulkförråd i trädgården i träreglar och golvspån. Jag har en underjordisk matning in i huset. Jag har inte summerat vad det har kostat men eftersom jag har lagt lite pengar på brädklädning för att det ska bli snyggt och smälta in så gissar jag på ca 5000:-

Du kan se lite bilder från början av bygget här:
http://www.zeylon.se/bulk/index.html
Jag har fler bilder men har inte lagt upp dom än (lat).
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Skriv svar