Vacuum-transport av pellets?

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Vacuum-transport av pellets?

Inlägg av Barsk »

Jag har kikat lite på Eurovacs lösning av pelletstransport med vacuumslang från ett bulkförråd till ett mellanförråd i pannrummet.

Mitt problem är att pannrummet inte är stort nog för ett bulkförråd. De alterantiv som finns är att bygga förråd utomhus eller i garaget. Problemet är transporten om man väljer garage-lösningen, och med vacummslang genom innertak o annat så skulle det gå galant att få in pelletsen till mitt veckoförråd. Slipper då bygga utomhus med det problem det kan ge med kondens o annat...

Nån som har erfarenhet av detta? Jag behöver nog dra sisådär 10 meter slang genom taket med diverse småkrökar. Enligt säljaren på eurovac så är det inga problem.

Vid bulkförrådet sätter man en skruv som drar fram pelletsen till slangen som i sin tur förflyttar pelletsen till mellanförrådet som med sin skruv matar som vanligt till brännaren. Med diverse nivåvakter och eftersugstimer (som blåser rent röret) så kan man automatisera det hela fullständigt. Ljudnivå runt 70 dB.

Vad tror ni om detta? Mer info här: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/produkt ... ospect.pdf
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ser bra ut.

Så har jag "kört" sedan april -98. Med det luftmatningssystem som E.K.Teknik sålde till EcoTec A3 innan de gick i konkurs.

Fungerar helt OK. Låter en del vid "laddning" av mellanförrådet (som en hagelskur). Det som kan ge bekymmer är om pelletsen innehåller mycket damm. Då får jag problem med mitt filter på min dammsugare som snabbt tätnar och orsakar stopp i sugslangen 8sugaren orkar inte hålla rent). Men det är nog det enda problemet med denna typ av pelletstransport som jag ser det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Roli skrev: Fungerar helt OK. Låter en del vid "laddning" av mellanförrådet (som en hagelskur). Det som kan ge bekymmer är om pelletsen innehåller mycket damm. Då får jag problem med mitt filter på min dammsugare som snabbt tätnar och orsakar stopp i sugslangen 8sugaren orkar inte hålla rent). Men det är nog det enda problemet med denna typ av pelletstransport som jag ser det.
Ok, finemang.
Eurovac har nåt litet inbyggt förråd på sådär 17 liter som fylls och sen öppnar via ett klaffspjäll. Kanske motverkar hagelljudet?

Filterproblematiken får jag följa upp... Tänker mig att ev. blåsa ut luften direkt genom luftintaget till pannrummet. Då kanske man kan köra helt utan filter!?
Vad har du för system för att suga upp pellletsen från bulkförrådet? Eurovac visade en bild på en Thermia-skruv där dom i slutänden av skruven, vid motorn, monterat på ett genomgående rör till slangen. Andra andäen av slang-röret gick genom skruven och var helt öppen i änden. På så vis sugs luft genom röret och fångar upp pelletsen som kommer genom skruven. Såg ju bra ut i princip...

Ett aber är priset. Vacuumsugen kostar runt 10-11 tusen plus moms. Till det en skruv vid bulkförrådet. Snabbt uppe på ca 17 tusen... :(
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Barsk skrev:
Roli skrev: Fungerar helt OK. Låter en del vid "laddning" av mellanförrådet (som en hagelskur). Det som kan ge bekymmer är om pelletsen innehåller mycket damm. Då får jag problem med mitt filter på min dammsugare som snabbt tätnar och orsakar stopp i sugslangen 8sugaren orkar inte hålla rent). Men det är nog det enda problemet med denna typ av pelletstransport som jag ser det.
Ok, finemang.
Eurovac har nåt litet inbyggt förråd på sådär 17 liter som fylls och sen öppnar via ett klaffspjäll. Kanske motverkar hagelljudet?
Det mesta av ljudet kommer från pelletsen när den "åker" i sugslangen. Detta trots att min slang är av gummi, kanske inte det bästa materialet för pellets i rörelse....
Barsk skrev:Filterproblematiken får jag följa upp... Tänker mig att ev. blåsa ut luften direkt genom luftintaget till pannrummet. Då kanske man kan köra helt utan filter!?
Vad har du utanför det luftintaget/utblåset?? Du kommer att få ett tunt lager av damm på marken utanför......

Barsk skrev:Vad har du för system för att suga upp pellletsen från bulkförrådet? Eurovac visade en bild på en Thermia-skruv där dom i slutänden av skruven, vid motorn, monterat på ett genomgående rör till slangen. Andra andäen av slang-röret gick genom skruven och var helt öppen i änden. På så vis sugs luft genom röret och fångar upp pelletsen som kommer genom skruven. Såg ju bra ut i princip...
Låter ungefär som det ser ut hos mig. Se bifogad bildlänk:
http://www.soft.nu/~service/pellets/Forradsskruv.jpg
Barsk skrev:Ett aber är priset. Vacuumsugen kostar runt 10-11 tusen plus moms. Till det en skruv vid bulkförrådet. Snabbt uppe på ca 17 tusen... :(


Jo det är ju det där med kostnaden också. Systemet är egentligen inte speciellt avancerat så man undrar ju vad det är som kostar. För kostar gör det. Kommer inte ihåg vad mitt luftmatningssystem kostade, allt vad "inbakat" i ett paketpris. Helt komplett med brännare, luftmatningssystem, skruv, montage intrimning, mm, mm så kostade mitt arangemang 36 lappar 97-98 om jag inte minns fel (en del pengar på den tiden.....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Roli skrev:Ser bra ut.

Så har jag "kört" sedan april -98. Med det luftmatningssystem som E.K.Teknik sålde till EcoTec A3 innan de gick i konkurs.

Fungerar helt OK. Låter en del vid "laddning" av mellanförrådet (som en hagelskur). Det som kan ge bekymmer är om pelletsen innehåller mycket damm. Då får jag problem med mitt filter på min dammsugare som snabbt tätnar och orsakar stopp i sugslangen 8sugaren orkar inte hålla rent). Men det är nog det enda problemet med denna typ av pelletstransport som jag ser det.

Hur stort mellanförråd har du?
Hur lång tid tar det att fylla detta mellanförråd?
Hur många kg per min trycker systemet?
Samt, kör du 8 eller 6mm pellets?
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Roli skrev: Det mesta av ljudet kommer från pelletsen när den "åker" i sugslangen. Detta trots att min slang är av gummi, kanske inte det bästa materialet för pellets i rörelse....
Eurovac har nån sorts plastslang med helt slät insida som är antistatfri. Dessutom är det nån kopparspiral i slangen som man kan jorda. Om detta låter mer eller mindre än din lösning vete gudarna.
Roli skrev: Vad har du utanför det luftintaget/utblåset?? Du kommer att få ett tunt lager av damm på marken utanför......
Hmm, baksidan av huset där det inte finns nåt iofs, men blir det så mycket damm vete tusan.
Roli skrev:
Barsk skrev:Vad har du för system för att suga upp pellletsen från bulkförrådet? Eurovac visade en bild på en Thermia-skruv där dom i slutänden av skruven, vid motorn, monterat på ett genomgående rör till slangen. Andra andäen av slang-röret gick genom skruven och var helt öppen i änden. På så vis sugs luft genom röret och fångar upp pelletsen som kommer genom skruven. Såg ju bra ut i princip...
Låter ungefär som det ser ut hos mig. Se bifogad bildlänk:
http://www.soft.nu/~service/pellets/Forradsskruv.jpg
I princip samma lösning. Deras bild hade en lite längre pip än vad du har.
Roli skrev: Jo det är ju det där med kostnaden också. Systemet är egentligen inte speciellt avancerat så man undrar ju vad det är som kostar. För kostar gör det. Kommer inte ihåg vad mitt luftmatningssystem kostade, allt vad "inbakat" i ett paketpris. Helt komplett med brännare, luftmatningssystem, skruv, montage intrimning, mm, mm så kostade mitt arangemang 36 lappar 97-98 om jag inte minns fel (en del pengar på den tiden.....).
Det är dyrt om man vill ligga på topp! :-)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Barsk skrev:
Roli skrev: Vad har du utanför det luftintaget/utblåset?? Du kommer att få ett tunt lager av damm på marken utanför......
Hmm, baksidan av huset där det inte finns nåt iofs, men blir det så mycket damm vete tusan.
Kanske en cyklon på utluften som samlar upp det mesta dammet innan röret slutar utomhus? Eller som vissa system gör skicka tillbacka luften till förrådet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Kanske en cyklon på utluften som samlar upp det mesta dammet innan röret slutar utomhus? Eller som vissa system gör skicka tillbacka luften till förrådet?
Kanske lite kaka på kaka då pelletsen redan går genom en cyklon vid insugningen, men man kan ju ha en cyklon mera anpassad för att separera spån snarare än pellets.

Håller själv på med en budgetlösning för vacuumtransport. Där tänkte jag försöka separera så mycket det går i cyklonen och sedan blåsa ut resten. Man skulle kunna ha ett filter med stor yta utanför (typ spånsugssäck). Den blir ju naturligtvis oxo tät förr eller senare men det tar antagligen ganska lång tid. Sotar pannan en gång i månaden, kan ju passa på att tömma säcken då. Och man skulle kanske kunna ha ett eller flera mindre hål i säcken så skulle man kunna försäkra sig om att den inte blev "för tät".

Eller den kanske "enklaste" lösningen; en gammal billig spånsug.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vet inte om det går, kanske för svag effektiva? :roll:
Det låter ser ut enkel och billigare än köpa riktig vaccum maskin.
Någon som har provat eller vet hur det bli?

:idea: Skaffa en nybegagnad centraldammsugare, flesta dammsugare påse ligger ovan och motor under.
Men kan vända upponer, ta bort lock och bygg seperat själv en plåt som ser ut tratt och sätt ihop där föregåend lock. såga bort där slutet av tratt spets så blir en rimlig hål som 150 mm diameter. monteras dit en lock med gångjärn och fjäder. Sen sätt ihop plaströr änd till garage och därefter slang så kan starta och suga upp pellets ur småsäckar eller stor säck.
Så slipper bära.

Vad tror ni :?: :roll:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hej Manin,

Jag har monterat ut motorn ur en grovdammsugare och satt den direkt på cyklonen, detta ger mycket bättre sugeffekt än om jag sög med grovdammsugaren och dess vanliga slang. En motor på 1200W räcker nog bra, beror mycket på rördragningen.

Ovan är ju i princip det du har beskrivit men jag tror att man ska välja en centraldammsugare som är påslös (med cyklon), då detta i princip är rätt från början... bara att såga hål i botten och sätta dit en vipplucka.
Tratten behövs ju egentligen inte då det löser sig själv om den fylls med pellets (får avvara ett par kilo...).

MEN platsrör kan vara bra att undvika det blir ganska mycket statisk elektrisitet(prova att dra dammsugarslagen nära "dina" håriga ben....).
Metallrör tar inte bort hela problemet men det minskar. Och då måste de jordas ihop bra...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev: Hur stort mellanförråd har du?
Har faktiskt inte räknat efter hur stor effektiv volym som jag har. Men på denna länk: http://www.soft.nu/~service/pellets/Pan ... 20ovre.JPG ser du hur mitt mellanförråd ser ut före ombyggnad. Då fylldes ungefär 1/3 del av röret, diameter 315 mm, med pellets, resten av utrymmet tas upp av vipplucka, cyklon mm.

Efter ombyggnaden (bilder kommer så småningom) är det stora röret (diam. 315 mm) förlängt med ca. 350 mm plus ytterligare utrymme på rörets baksida.
Karla1 skrev:Hur lång tid tar det att fylla detta mellanförråd?
Har inte exakta tider men ca. 1,5 - 2 minuter tar sugningen av pellet, därefter går sugaren 1 - 1,5 min. för att "rensa" sugslangen. Det behövs 5-6 sådana här fyllningar om det ombyggda förrådet/utrymmet är helt tomt, men det blir det bara om något strular med luftmatningssystemet. Normalt så startar en "fyllningscykel" så fort som nivån sjunker så mycket att vippluckan vippar tillbaka.
Karla1 skrev:Hur många kg per min trycker systemet?
Nu trycket inte mitt system pelletsen utan suger den till mellanförrådet. Men hur mycket per minut vet jag inte eftersom jag faktiska aldrig har gjort någon riktig kontroll av detta. Har ej behövt detta eftersom det har fungerat......
Karla1 skrev:Samt, kör du 8 eller 6mm pellets?


Har kört en bulkladdning (3 ton) med 6 mm pellets annars är det 8 mm som har varit den rådande dimensionen sedan april -98.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:
Barsk skrev:
Roli skrev: Vad har du utanför det luftintaget/utblåset?? Du kommer att få ett tunt lager av damm på marken utanför......
Hmm, baksidan av huset där det inte finns nåt iofs, men blir det så mycket damm vete tusan.
Kanske en cyklon på utluften som samlar upp det mesta dammet innan röret slutar utomhus? Eller som vissa system gör skicka tillbacka luften till förrådet?
Skall "riva isär" min cyklon som sitter överst på mitt mellanförråd nu i sommar för att se om den går att göra lite bättre, skilja av även de finaste partiklarna (dammet). Annars funderar jag på att sätta ytterligare en cyklon innan luften når dammsugaren och dess veckfilter.

Någon som har någon bra länk till någon firma som säljer veckfilter.
Jag fick med ett veckfilter till dammsugaren (när den levererades) som är mycket bättre än de som man kan köpa som "reservdel" till sugaren. Men har inte hittat någon som säljer detta bättre veckfilter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sandkvist
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 10:45

Filter

Inlägg av sandkvist »

Det finns en firma i som heter filtex. www.filtex.se
Plaströr som sugledning är ingen bra idé, då de rören blir så statiska att det kan leda till dammexplosion.
www.lajac.se de har stålrör och böjar för centraldammsugare i olika dimensioner som är lämpliga för sugledning.
Skriv svar