20 meters flexskruv -- erfarenheter?

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

20 meters flexskruv -- erfarenheter?

Inlägg av Stugsittaren »

Är det någon som har så här långa skruvar som fungerar, eller är det vaccum som gäller vid dessa avstånd? Hade tänkte att köra med direktdrift till Ecoflexen men det kanske inte går utan mellanförråd? Mafas lösning kanske är mer stabil?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

enligt min Thermia installatör så ska det gå med 24 meter (dock inget dom rekomenderade).. deras skruv som sitter i röret är i 12 meters längder så det blir alltså en skarv mitt i..

jag skulle tro att en sån lång skruv med X antal böjar kan låta en del..

Med mina 11,5 meter upplever jag att det smäller då och då (jag har 1 st 45 gradare, 1 st 90 graders).. Verkar som om det beror en del på pelletskvaliten.. hällde i SBE säckar så var det helt tyst.. Blåste in OKQ8 (Laxå) och det smäller till då o då.. inget som jag upplever som störande.. då vet jag att det funkar iallfall.. :wink:

Men det är klart 20 meter utan en massa böjar är nog kanske inget problem.. För mig tar det ca 45 minuter från det att skruven startar tills att det kommer pellets till brännaren (vid tom skruv)...
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Intressant att du också noterat att olika pellets ger olika ljud ifrån skruvarna....SBE pelletsen låter inte alls och verkar att ha en annan friktion på ytan. Jag ser det på rasvinkeln i förrådet också...är ca 45 grader....en dålig pellets så blir vinkeln 70 grader...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar