Cirkulationspump?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Cirkulationspump?

Inlägg av Rickard Johnsson »

Tänkte på en sak igår, det sitter en cirkulationspump på min panna och denna har 4 olika hastigheter. Vilken hastighet skall/bör man använda egentligen? Jag har hela vintern haft denna i läge 2, alltså näst minsta hastigheten.

Men snabb hastighet pumpas varmt vatten runt snabbare, men det borde väl också kylas snabbare så att brännaren går oftare = mindre ekonomiskt? Eller tänker jag fel?
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det beror helt på hur ditt värmesystem ser ut i mitt fall kör jag oftast på lägsta hastigheten, det är bara när det kryper ner under -10 som jag kör på mellanläget, annars blir elementen på övervåningen inte varma.

Man får nästan prova sig fram, men då bör du ha två termometrar så att du kan se tempen vattnet som shuntas ut och även tempen på returvattnet.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Har inte två termometrar, bara en som visar temperaturen på vattnet som shuntas ut. Har haft 45°C vatten under hela vintern som pumpats ut, och det har varit varmt och skönt ändå.
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Rickard Johnsson skrev:Har inte två termometrar, bara en som visar temperaturen på vattnet som shuntas ut. Har haft 45°C vatten under hela vintern som pumpats ut, och det har varit varmt och skönt ändå.
Tips :idea:
Exempel: har du eller köpa 2 st billigt digitaltermometer som inne/utom med kabel för under 100 kr och binda kännare på framledrör och andra termometer binda på returledrör. Jag har det det funkar bra. Det är rolig att titta på dom.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har inte två termometrar, bara en som visar temperaturen på vattnet som shuntas ut. Har haft 45°C vatten under hela vintern som pumpats ut, och det har varit varmt och skönt ändå.
I sig är det inte så vikitigt, men om du shuntar ut för varmt vatten (varmare än vad som behövs) så blir det lite förluster, dessutom ska returvattnet inte vara för kallt vad jag förstått.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Har du shuntautomatik?
Lågt flöde kräver högre temperatur och högt flöde låg temperatur.
När jag har experimenterat händer följande
lågt flöde stiger framledningetemperaturen.
högt flöde sjunker framledningstemperaturen.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar