Pelletsförråd

Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Pelletsförråd

Inlägg av Grimreaper »

Upptäckte tyvärr att jag inte får in Pellistore (ska köpa combi+NH-brännare i paket) i pannrummet (såvida jag inte vill ha förrådet 30cm från pannan) pga layouten på rummet samt en åtkomstlucka i golvet till avlopp å sånt skit.
Funderar nu på att bygga ett eget som kan hantera bulkleveranser (så ungefär 3.5-4 ton ska det kunna ta). Takhöjd: 2.25m som ska utnyttjas till max :D.

Hur mkt brukar material ungeför gå lös på? .. bygga gör man väl med rejäla reglar och plyforskivor eller? Sen kanske man måste ha en flexskruv i botten på förrådet likaså. Kommer man undan med 2-4 papp ungefär? (+ svett, tårar å en bunt svordomar) :wink:

Hur gör man med pelletsintagningen (slanglängd från lastbil kanske 5meter..max). Ska man ha en duk hängandes för att dämpa farten när den blåses in eller är det så pass kort distans att det inte behövs alls (lågt tryck vid inskjutningen)?

//Peter
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan

Ähh :roll: jag förstår inte riktigt , om du inte rymmer
pellistore hur ska du rymma ett eget snickrat förråd ???
2-4 tusen låter lite :? flexiskruven är inte billig :wink:
Kolla denna länk .. http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 7e9a48a9f8
Pellistor har 2 olika storlekar men den lilla rymmer inte
som du har tänkt det
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Med ett moddat kan jag bygga högre och minska på längden samt bättre anpassa efter hur mitt källarrum ser ut.

Har en åtkomstlucka i golvet samt avstängningen+mätaren till vattenledningen att ta hänsyn till tyvärr :/

får se om jag ev hittar på nått annorlunda..som att bygga skiten i garaget och dra skruven genom betongväggen mellan garage och pannrum...kan funka det också :)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Grimreaper skrev:Med ett moddat kan jag bygga högre och minska på längden samt bättre anpassa efter hur mitt källarrum ser ut.
Pellistore är 2m högt ....... :wink: du hade 2.25 så moddat blir
inte märkvärdigt kortare :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:
Grimreaper skrev:Med ett moddat kan jag bygga högre och minska på längden samt bättre anpassa efter hur mitt källarrum ser ut.
Pellistore är 2m högt ....... :wink: du hade 2.25 så moddat blir
inte märkvärdigt kortare :D
Det kanske går göra längre än pellistore.. :wink:

Mitt Förråd på 13,5 m3 (L 3,5XB 1,8XH2,15) kostade ca 4000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

:roll: Ähh Andre ....han hade ju för litet för en pellistore
då kan han ju inte bygga längre :lol:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

pellistore är en rektangulär låda...moddat kan jag bygga lite som jag själv vill, så att det passar in bra... :)
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Ett annat alternativ är att bygga in Pellistore-et med en vägg med rätt brandskyddsklass. Detta gör i alla fall att avståndet inte är något problem ur brandskyddshänseende.

Å andra sidan blir ju avståndet mellan förrådet och pannan ännu mindre då. Om du har sotningsluckan bakom pannan får det vara en väldigt smal sotare som utför sotningen. :D

Om du dessutom har kortändan på förrådet mot pannan så kan det bli riktigt knixigt att komma i och ur förrådet om det skulle behövas. Det behövs åtminstone en gång när förrådet monteras. Sedan kan det ju hända att du behöver komma in i förrådet någon mer gång för rengöring av skruven eller så.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Jo, man ska ju kunna komma in i det också utan att behöva banta ner sig till 20kg :lol:
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Grimreaper skrev:pellistore är en rektangulär låda...moddat kan jag bygga lite som jag själv vill, så att det passar in bra... :)
Du ser att det är svårt att svara på frågan om du rymmer
ett förråd som är tillräckligt stort :roll: man vet inte storleken
i källaren eller vad som är i vägen :roll: :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Näe, vet :). När jag har fått min nya router å min lina hemma fungerande ska jag ta bild på hela skitet å lägga upp. Lättare å göra sig en bild av alltihopa nu.... :)
Skriv svar