Bulkförråd

Skriv svar
marcus
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 13 jan, 2006 18:34
Ort: otterbäcken

Bulkförråd

Inlägg av marcus »

Behöver ett råd skall bygga ett föråd imin källare på ca 8 kubik
kan jag använda mig av befintliga väggar (tror att det är ngt typ av leca byggt på 70 talet) med putts med tanke på trycket som blir och göra endast ett golv med rasvinke samt ränna till skruven.
Eller måste det vara fri stående i rummet.

tacksam för svar.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan :D

Om du använder "SÖK" funktionen högst upp så
kommer du att finna flera inlägg om detta :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag ville ju rekommendera att du sätter skiva på väggen på lite ströar så att det kommer luft runt om, bara för att säkerställa att evt. fukt inte sugs upp av pelletsen som det första. Jag känner mig dock säker på att du utan problem kan använda de befintliga väggar direkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har också reglat upp med luftspalt runt om överallt, trots bra betongväggar på tre håll. Stående 45x70 reglar, ditdragna med 100 mm försänkt franskskruv. Köpte mig en billig borrhammare i samband med bygget, och det var det värt med tanke på alla hål...
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Om du bara beaktar hållfastheten så är det inga problem och har du torrt och rent på väggarna så kan du abvända dessa väggar. Jag har sett många som bygger så och det är ju enkelt och stabilt. Golvet med lutningen är kritiskt för problemfri drift och detta stjäl mycket volym. Jag har en dålig leverans ifrån Statoil nu i mitt förråd och med den mängden finfraktion de levererar så bli rasvinkeln 70-80 grader och jag får slita pelletsen till skruven...så fundera noga hur du skall lösa detta. En lösning är ju att ha en dörr och gå in och ösa fram pelletsen. Det är ju enkelt och inte så jobbigt som det låter.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar