Råd om bulkförråd

Skriv svar
roosen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 apr, 2006 09:18

Råd om bulkförråd

Inlägg av roosen »

Hejsan alla smygpyromaner :D

Jag funderar allvarligt på att konvertera till pellets (vattenburen el idag..)
Men, kravet är att ha ett bulkförråd.
Dock tycker jag mig ha lite bekymmer hur jag ska få till det rent praktiskt. Det enda ställe som är inomhus och är i någorlunda anslutning till pannrummet (har eldats svart gegga en gång i tiden) är garaget. Där skulle jag kunna bygga ett förråd med måtten:
breddd:180, längd 180, höjd 210 (cm). Med platt botten (ej rasvinkel). Skulle alltså ge ca 6 kbm om man räknar med 20 cm luft överst.
Är det för litet? Behövs mer luft? Har jag missat nåt vässentligt?

Jag har även läst en del i trådarna här på forumet och det verkar som om man rekomenderar ganska långsmala förråd, framförallt med tanke på påfyllningen, så att pelletsen inte slår i bakväggen så hårt.
Frågan är ju då om 180 cm funkar?
(Anledningen till att måtten är begränsande är dörrar, vattenho etc.)
El är dyrt, dyrt jättedyrt...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hej o välkommen!

Klokt val att börja med pellets o att du stsar på bulk direkt.. :wink:

Ser inga problem med dina förråds mått då 6 m3 räcker till för 3 ton.. Bara du har inblåsningsröret nära taket så blir förrådet rätt välfyllt o du bör ha nån dämpduk så inte pelletsen blåses sönder när den slår i väggen..
Jag använder en gammal åkdyna/skrana (som ungar åker på snön med) som dämpduk o den sitter 30 cm före vägen o de funkar mkt bra..

När du gör inspektions lukan så ta till lite.. :wink:
Min är 55x125 cm o är mitt för ett skruvintag så rasvinkeln blir så du kan öppna luckan innnan det behöver skottas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Jag har också tänkt att bygga bulk i sommar (om terassplanernga går som de ska).. men mitt pannrum är tyvärr för litet, eller iafs på gränsen, jag tänker bygga utomhus istället och springa Bildmed hinkar några månader innan jag slänger ihop en budget för ett "transport"-system..
Biomatic 20+
roosen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 apr, 2006 09:18

Inlägg av roosen »

Tack för snabba svar!
OK, det låter ju bra att du (André) tror att det ska funka. Ja, nån form av dämpning har jag förstått är ett måste.
Som jag tänkt det så ska skruven ligga så att själva "utloppet" går mot väggen och igenom väggen direkt in till pannrummet för att undvika vinklar.Betyder alltså att jag ska ta upp ett hål i väggen för röret.
Bör man se till så att man kommer åt röret i förrådet utifrån på nåt sätt? Dvs utan att gå via inspektionsluckan? I mitt fall skulle det innebära att ta upp ett större hål i väggen antar jag. Den är dock rejält tjock och av betong...

Ang inspektionslucka, kan det vara idé att dela den på 2 så man kan öppna övre delen om man skulle behöva in när det är mycket pellets kvar? Fast, behöver man in i förrådet då, då har man nog bekymmer... :shock:
Det är nog faktiskt mitt största skräck scenario...
Av den anledningen kanske det är bra med mellan landning i pannrummet? Annars var min tanke att mata direkt från bulkförrådet till brännaren.

Jag har också haft planer på att bygga utomhus för att slippa nöta på kvm inomhus, men då kommer transporten bli ett bekymmer för att då måste den gå igenom garaget med diverse böjar. Om man inte vill ha ett rör rakt genom rummet på ca 1.5 meters höjd... :?
El är dyrt, dyrt jättedyrt...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

roosen skrev: Som jag tänkt det så ska skruven ligga så att själva "utloppet" går mot väggen och igenom väggen direkt in till pannrummet för att undvika vinklar.Betyder alltså att jag ska ta upp ett hål i väggen för röret.
Bör man se till så att man kommer åt röret i förrådet utifrån på nåt sätt? Dvs utan att gå via inspektionsluckan? I mitt fall skulle det innebära att ta upp ett större hål i väggen antar jag. Den är dock rejält tjock och av betong...

Ang inspektionslucka, kan det vara idé att dela den på 2 så man kan öppna övre delen om man skulle behöva in när det är mycket pellets kvar? Fast, behöver man in i förrådet då, då har man nog bekymmer... :shock:
Det är nog faktiskt mitt största skräck scenario...
Av den anledningen kanske det är bra med mellan landning i pannrummet? Annars var min tanke att mata direkt från bulkförrådet till brännaren.
Du ska bara dra skruven genom förrådsväggen o betongväggen innan du når pannrummet??

Om det är så så är det mkt bra då det nöter mindre på både pellets o skruv o då är även risken för haveri blir minimalt..

Är det en flexskruv du ska använda??
Kom då ihåg att ha ett köärnrör som är i spiralen som går förbi alla öppningar.. :wink:

Runt skruven tätar du bara med byggsilicon där den går genom förrådsväggen..

Bygga så du kommer åt skruven utan att tömma förrådet är inte lätt o de behövs inte heller..
Om du bygger av golvspånskiva så blir förrådet tätt o du gör även inspektionsluckan av nån spillbit.. Då är det inte så farligt om det blir haveri då du bara bryter sönder denna innnan de stora jobbet med att ta ur pelletsen börjar men de ska inte behöva hända... I inspektionsluckans överkant kan du sätta en 6 mm glasskiva på 35X35 cm så ser du då det är dags att skotta fram pellets.. Luckan sätter du pararelt vid något intag i skruven o gärna det bortersta intaget sett från pannan för att det blir först slut pellets där..

Mitt förråd är 215 cm högt o luckan har jag gjort 125 hög o går från taket o ner så det är lätt att gå in i förrådet.. Luckan öppnas inåt (ligger mot förrådsväggen på insidan) o är tätad med fönsterlist så det är helt tätt..

Reglarna har jag använt 45X95 o cc 60 cm o nu har jag testat med att fylla de nästan fullt (drygt 7 ton) o det märks knappt på väggen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
roosen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 apr, 2006 09:18

Inlägg av roosen »

Ja, om jag bygger där jag funderat på i garaget så blir det raka rör in i pannrummet, genom förrådsväg och betongväggen. Men eftersom röret då är i golvhöjd, så lär det väl behövas en vinkel snett uppåt för att ansluta till brännaren. Det verkar i alla fall vara så de ska matas på de bilder jag sett.
Jag antar att det då är ett sk flexrör jag ska ha för att åstadkomma vinkeln...? Men i själva förrådet antar jag att man ska ha ett rör med kärna. (kallas det förrådsrör?). Hur många intag bör man ha på 1.8 meter? 2 eller 3?
Skulle uppskatta tips på vilket företag man bör köpa dessa skruvrör ifrån. Har förstått att Thermia och Mafa har ett utbud. Finns det fler?
Vad kostar egentligen en lösningen med förrådsskruv, lite flexskruv och en motor...
Inte helt insatt i det ämne ännu... :?

Som info kan jag nämna att som brännar-panna lösning har jag hittils varit inställd på Biomatic 20+ och CTC echoflex.
Jag antar att man med dessa kan styra skruven till bulkförrådet så att man kan ha direktmatning till brännaren.
El är dyrt, dyrt jättedyrt...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Om du tänkt köra med biomatic el ctc så ligger det närmast tillhands att köra med thermias flex skruv med stora motorn o en 45° böj så du kommer upp från golvet.. Jag trodde du hade pannan i källare innan för betong väggen.. :oops:

På 1,8 m så blir det lämpligt med 3 st öppningar..
Ett 3 meters förrådsrör med körnrör ligger på ca 650:- en 45° 350:- o skruven/spiralen runt 100:-/m vilket oxå flexröret kostar..
Stora motorn ligger på ca 3000:-

Hur lång skruv behöver du??

Kompisen behövde 2,8 meter skruv med en 45° böj till sin biomatic o den kom färdigmoterad så det va bara motorn som monterades med en insex skruv.. :D

Men jag har bara ett vanligt förrådsrör som har ändanslutningen med upptagna hål/intag o kärnröret ett vanligt 22 mm kopparrör (el är de 28 mm :roll: )
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
roosen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 apr, 2006 09:18

Inlägg av roosen »

Hej André,

Jo, pannan är tänkt att stå i pannrummet som är på andra sidan betong-väggen. Men jag antar att man ändå måste upp från golvet med röret för att "nå upp" till brännaren.
Men då kanske det räcker med ett flex-rör och ingen böj...??
Som sagt, dålig koll på hur det funkar med dessa flex-rör och böjar.
Längd på skruven borde bli förrådslängden + genom betongväggen + fram till brännaren. Typ 180 + 40 + 100 = 3.2 meter ca.
El är dyrt, dyrt jättedyrt...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

roosen skrev:Hej André,

Jo, pannan är tänkt att stå i pannrummet som är på andra sidan betong-väggen. Men jag antar att man ändå måste upp från golvet med röret för att "nå upp" till brännaren.
Men då kanske det räcker med ett flex-rör och ingen böj...??
Som sagt, dålig koll på hur det funkar med dessa flex-rör och böjar.
Längd på skruven borde bli förrådslängden + genom betongväggen + fram till brännaren. Typ 180 + 40 + 100 = 3.2 meter ca.
Flexrör är tyvär inte direkt böjbart, Det är istortsätt lika styvt som ett avloppsrör..

Hmm med den skruvlängden så måste du nog sätta 45° böjen i föråddet så du får rätt höjd vid pannan (kommer tillräckligt högt).. Men de är inga problem... :wink:

Böjen är/bygger en 1 meter på längden...
Du kan ha den som vägggenomföring oxå, Börjar i förrådet o slutar i pannrumet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
roosen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 apr, 2006 09:18

Inlägg av roosen »

Hmm, varför heter det då FLEX rör... :?
Men ok, det låter ju som en bra lösning att sätta en böj som går genom väggen, det blir nog perfekt för att komma upp i rätt höjd till brännaren.
Tack för bra svar André!
El är dyrt, dyrt jättedyrt...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det finns en viss flexibilitet genom att du kan såga av en böj för att få ett annat gradantal än 45 eller 90. 8) Om du är på exerimenthumör kan du försöka hitta en PE-slang med 75mm diameter och testa, Bionan har en liknande lösning (med 63mm slang har jag för mig) men den brännaren är inte så känslig för finfraktioner (vilket kanske ökar på gr av ökat antal klämrisktillfällen mellan skruv och slang).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Hjälpte en granne med sitt förråd. Förrådet är placerat ca 1.5 läger än pannan en bit bort.
Vi tog två st 45° och genom att sätta den övre lite snett i förhållande till undre så fick vi en perfekt anpassning till taket.

Jag vet inte hur det är med just den brännaren men om det faller direkt i brännarskålen så kan för långa skruvar ge problem och ett mellanförråd är att föredra.
Motivering.
Långa flexiskruvar måste som en fjäder spännas innan det börjar hända något i änden. För korta skruvperioder gör att motorn i värsta fall bara går fram och tillbaka.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

KVP skrev:
Jag vet inte hur det är med just den brännaren men om det faller direkt i brännarskålen så kan för långa skruvar ge problem och ett mellanförråd är att föredra.
Inga problem med thermia el ctc då dom har interförråd i brännaren o gångtiden på externskruven går att justera men de normala är 30 sek gångtid på externskruven..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Andree skrev:
Inga problem med thermia el ctc då dom har interförråd i brännaren o gångtiden på externskruven går att justera men de normala är 30 sek gångtid på externskruven..
Ecotec och Janfire har också internförråd och intern matarskruv.

Janfire har fördelen att skruven går i i upp till en minut och fyller upp förrådet i brännaren tills det är fullt. En kapacitiv givare ser till den slutar när internförrådet på 1,5 liter är fyllt. Funkar bra med långa flexskruvar.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Janfire har fördelen att skruven går i i upp till en minut och fyller upp förrådet i brännaren tills det är fullt. En kapacitiv givare ser till den slutar när internförrådet på 1,5 liter är fyllt. Funkar bra med långa flexskruvar.

mvh
Exterskruven ställer man hur länge man vill den ska gå i ctc/thermia.. :wink:
Normalt 30 sekunder då det bara är nån dl (ca 250 gram) i internförrådet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar