Bytt sort från Såbi till Sydpellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Bytt sort från Såbi till Sydpellets

Inlägg av vatsug »

Kör nu på Sydpellets, väldigt ljus o fin, dammar lite mer. Rengjorde förrådet ochså, ca 1 liter spån , efter 5 pallar. Hörde att Såbi hettar upp sin pellets, därför är den lite mörkare, tydligen för att ligninet ska komma fram? Sydpelletsen brinner med fin låga vad jag kan se, ingen rök synlig nu. Åter kommer m mer info senare.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Skönt att den sydpellets du har nu gick bra.
Fast hos mig är tvärtom :D
Jag har bytt till Såbi nu som jag köpte den 3 april med bara en pall. och hade sydpellets som gick slut den 12 april och använder Såbi sedan 12 april. Igår var och uraskade. Det såg fin aska samma som sydpellets.
Nu är våren så gick det mindre förbrukning pellets 12 - 23 april (11 dagar) förbrukade 7 säckar = 112 kg.
Men lite fuskade, jag var bortreste i 8 dagar, så inga har använt tappvarmvatten och jag hade sänka till ca 17ºC inomhus givare.
Jag räknar med att min pall räcker till sommar. Sen vill köpa 5 pallar som ett år. Fast jag är lite orolig om man beställer pallarna med tur eller otur med pellets kvalitet. De pelletsfabriker gör olika dag för dag varifrpn träflis kommer. Jag vill inte köpa en pall åt gånger. Vet inte om jag ska ha såbi eller sydpellets. Kanske Näsumpellets, få se senare.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar