Billig/bra pellets?

Focus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 20:09
Ort: olofstorp (gbg)

Billig/bra pellets?

Inlägg av Focus »

Vill ha tips på vem som levererar bra och billig pellets till Göteborgs området, har kört med Såbi hittills.
focus pe20 pellx-03
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Skall just beställa från SBE (Svensk Brikettenergi AB 020-418 419).
Om dom är billiga vet jag ej, >3 ton bulk ger 1850/ton (har dock rabattkupong på 200/ton) men har fungerat bra för mig.

Edit: Rabattkupongen ger mig ett pris på 1650/ton.

Edit 2: Priset är 1875/ton och inget annat enligt samtal med SBE idag.
Senast redigerad av Roli den mån 17 jan, 2005 10:39, redigerad totalt 3 gång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
petero
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 08:03
Ort: St Mellby

Inlägg av petero »

Jag har för mig att jag såg en annons från "Perssons byggcentrum" i Alingsås med ett pris på 5055 för 3 ton (1685/ton) förra veckan.
Det tycker jag är ett bra pris.
Jag tror dom kör Såbi.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Vad som funkar

Inlägg av snillet »

Vill du ha hård pellets och inte är så känslig för långa bitar på uppåt 40-45 mm emellanåt så kan du kolla med Naturnära http://www.naturnara.net, ligger vid biltema backaplan. Dom säljer sydpellets som tydligen fungerar bra för de flesta.

Som är även återförsäljare för kronpellets som kostar samma som sydpellets, den e VÄLDIGT fint trä i men den e lite mjuk vilket kan strula till det för vissa.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
petero
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 08:03
Ort: St Mellby

Inlägg av petero »

petero skrev:Jag har för mig att jag såg en annons från "Perssons byggcentrum" i Alingsås med ett pris på 5055 för 3 ton (1685/ton) förra veckan.
Det tycker jag är ett bra pris.
Jag tror dom kör Såbi.
Sorry :oops:
Jag kom ihåg fel, det var "Jordnära" i Alingsås som sålde den billiga pelletsen:
Lösvikt: 1,5 ton 2813, 2 ton 3550, 2,5 ton 4313, 3 ton 5025.
Småsäck: 2 pall 3585, 4 pall 6654.
Dom kör SBE
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Pelle, Micke:

Skulle inte vi kunna ha en tabell över gällande pelletspriser för "villaägare".
Där det skulle kunna framgå om det gäller bulk eller säck, pris per ton eller pall samt inom vilket område som säljaren levererar.

Jag vet att det finns en liknade "historia" hos Äfab men den skulle jag vilja påstå inte gäller för oss "villaägare". Jag mejlade dem i våras när det var dags för pelletsinköp och fick uppgifter på deras tre billigaste leverantörer som var med i Götalandstabellen. Men de gav inget. En leverantör svarade aldrig, hos en var man tvungen att vara skogsägare för att få köpa och hos den siste var det så att de inte sålde till privatpersoner.

Detta skulle underlätta för oss alla, att slippa ringa runt och jaga ett bra pris på pelletsen när det är daxs för inköp.

Vem vet det kanske går att få ett bra pris för oss alla från någon leverantör med stort täckningsområde.

Vad säger ni alla där ute?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Det vore kanonbra :P och om leverantörerna själva kunde gå in och uppdatera sina priser. Det skulle nog bidra till ökad konkurrens om kunderna 8) Köpte själv 4 pall genom odal (Agrol Pellets för 1700 kr/pall)
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Laryea
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 30 sep, 2004 14:08
Ort: Ludvika

Inlägg av Laryea »

en mycket bra ide' :D Roli tycker jag.
EP-Brännare i Combifire panna
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Visst skulle det vara bra :D Men vem skulle uppdatera
priserna på tabellen :roll: Sen är det olika såkallade
kontrakt om man skriver fast i 1-2 år får man en pris.
Här där jag bor är priserna ....

Småsäck 2.100 kr/ton min.3pall
Storsäck 1.900 kr/ton min.3 säckar
Bulk 1.650 kr/ton min 3Ton

Skiver man fast i 2år är det 10% mindre
Örnsköldsvik kommun och norrut, och förutsätter rationell transport. Priser inkl. moms.

Priserna kan ha ändrats nu , man vet aldrig

Roli skrev:Pelle, Micke:

Skulle inte vi kunna ha en tabell över gällande pelletspriser för "villaägare".
Där det skulle kunna framgå om det gäller bulk eller säck, pris per ton eller pall samt inom vilket område som säljaren levererar.

Jag vet att det finns en liknade "historia" hos Äfab men den skulle jag vilja påstå inte gäller för oss "villaägare". Jag mejlade dem i våras när det var dags för pelletsinköp och fick uppgifter på deras tre billigaste leverantörer som var med i Götalandstabellen. Men de gav inget. En leverantör svarade aldrig, hos en var man tvungen att vara skogsägare för att få köpa och hos den siste var det så att de inte sålde till privatpersoner.

Detta skulle underlätta för oss alla, att slippa ringa runt och jaga ett bra pris på pelletsen när det är daxs för inköp.

Vem vet det kanske går att få ett bra pris för oss alla från någon leverantör med stort täckningsområde.

Vad säger ni alla där ute?
Senast redigerad av Micke den tis 18 jan, 2005 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Skulle inte det här kunna vara något för www.pricerunner.se ?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

När ni kollar pellets priser kolla även hur mycke ni kan pluta...
Fick själv 2 års avtal på solett 1480/ton bulk... :D
2 års avtalet kostade 1550/ton oplutat....
En del tex lulebioenergi har rabbat på 70kr/ton om man ä medlem i villaägarna... Men nu fick ja den rabbaten hos solett utan att va medlem i villaägarna.... :D 8)
lulebioenergi har även mängd rabbater om man går ihop o köper hel bil 36-39 ton kostar de 1360/ton bulk me villa rabbat... Men den går att få även hos andra oxå... :wink: (villa rabbaten)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Roli och ni andra. Jag håller helt klart med er om att detta är något man saknar. Planer har faktiskt funnits att ta bort chatten på www.pellets.net och istället lägga upp en sajt för pelletsleverantörer/pelletspriser eller att lägga upp en panndatabas där man kan se vilka pannor och brännare som fungerar ihop. Lutar nog mer åt pelletspris-alternativet.

En databasbaserad site där pelletsförsäljarna själva kan logga in och uppdatera sina priser vore det bästa. Som morot för att de ska uppdatera priserna ofta kan tex de fem senast uppdaterade priserna vara väl synliga på förstasidan :)

Sedan bör lite schyssta sökfunktioner finnas så man kan hitta pellets utifrån plats, pris, pelletsdiameter, leveranssätt, leveranstid, betalningssätt... vad mer?
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

eller varför inte försöka få till nåt som http://buggy.no-ip.com/
den uppdateras automatisk, tror den läser av från leveratörernas hemsida så när dom uppdaterar där så blir det även på buggy...
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

jag känner till buggy.no-ip.com samt även prisjakt.nu.
Helt suveräna sajter!! men jag tror det blir för mkt jobb att starta upp och underhålla en sajt som fungerar så. Det är enklare att låta säljarna logga in och uppdatera priserna själva 8)

de kan då även få ange en giltighetstid på sitt pris så kan de sedan inte kan komma med ursäkter om att priserna på deras hemsida är inaktuella. När deras slutdatum närmar sig kan man e-posta en påminnelse till de att uppdatera sina priser.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

PELLE skrev:Roli och ni andra. Jag håller helt klart med er om att detta är något man saknar. Planer har faktiskt funnits att ta bort chatten på www.pellets.net och istället lägga upp en sajt för pelletsleverantörer/pelletspriser
En databasbaserad site där pelletsförsäljarna själva kan logga in och uppdatera sina priser vore det bästa. Som morot för att de ska uppdatera priserna ofta kan tex de fem senast uppdaterade priserna vara väl synliga på förstasidan :)

Sedan bör lite schyssta sökfunktioner finnas så man kan hitta pellets utifrån plats, pris, pelletsdiameter, leveranssätt, leveranstid, betalningssätt... vad mer?
Det vore jättebra! Skulle det sedan inte fungera, dvs dålig tillströmning av tillverkare/försäljare så får vi väl själva gå in och leverera prisuppgifter.

Pelletssajten vore ju synd att förlora men det har ju varit väldigt dålig aktivitet där ett tag nu så det är kanske lika bra att ta bort den. Det verkar ju som om att vi klarar oss bra med detta forum.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar