Hej!
Pratade med en anställd på Thermia i Arvika igår. Jag frågade om spaksotning och han sa att han sett en prototyp på den så det finns ju definitivt något på gång. Däremot hade han ingen tidplan för det.
Han var personligen lite tveksam till principen. Det är alltså nån form av spiraler som skrapar av innerytan av tuberna som man hissar upp och ner. Dessa spiraler bromsar ju rökgaserna lite grann och gör som han sa "pannan för effektiv". Dvs rökgaserna kyls än effektivare och det kan bli problem med kondens i skorstenen osv. Dock kontrade jag med att man ju borde kunna glipa lite i luckan mot rökröret och kompensera - och det höll han ju med om. Vill understryka att detta är hans privata uppfattning.
Jag frågade också om lambdastyrning och det visste han inte om ifall det fanns nåt på gång nu. Men han nämde att det i framtiden säkert kommer krav på labmdastyrning från pelletstillverkarna - för att man ska kunna variera pelletskvaliteterna lite utan att det påverkar funktionen för mycket. Så det låter ju som att det kan vara på gång - men osäkert när.
Om lambdastyrning och spaksotning från Thermia-personal
Om lambdastyrning och spaksotning från Thermia-personal
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Om lambdastyrning och spaksotning från Thermia-personal
Det blir som i janfire/combifire då..Barsk skrev:Hej!
Han var personligen lite tveksam till principen. Det är alltså nån form av spiraler som skrapar av innerytan av tuberna som man hissar upp och ner. Dessa spiraler bromsar ju rökgaserna lite grann och gör som han sa "pannan för effektiv". Dvs rökgaserna kyls än effektivare och det kan bli problem med kondens i skorstenen osv.
Helt klart går det bra att höja tempen med att höja plåten..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jag är inte så säker på att den plåten finns kvar när väl spaksotningen är på plats.. om så kanske i en modifierad ver.. Eller är det så att spiralerna kommer in under i från? tänkte att det borde vara uppe från..
aj ja.. den som lever får se.. o det hoppas vi på..

aj ja.. den som lever får se.. o det hoppas vi på..

Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är troligen bara en järnstång/stänger som går genom plåten..Per-Erik skrev:jag är inte så säker på att den plåten finns kvar när väl spaksotningen är på plats.. om så kanske i en modifierad ver.. Eller är det så att spiralerna kommer in under i från? tänkte att det borde vara uppe från..![]()
Spiralerna/fjädrarna behöver bara lyftas nån cm (beroende på hur tätt spunna dom är) för att det ska bli sotat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Fröträd
"Järnstängerna" bör nog vara böjliga, som sotviskan, om det ska fungera att plocka ut automatsotningsmaskineriet för grundligare rengöring.André skrev:Det är troligen bara en järnstång/stänger som går genom plåten..Per-Erik skrev:jag är inte så säker på att den plåten finns kvar när väl spaksotningen är på plats.. om så kanske i en modifierad ver.. Eller är det så att spiralerna kommer in under i från? tänkte att det borde vara uppe från..![]()
Spiralerna/fjädrarna behöver bara lyftas nån cm (beroende på hur tätt spunna dom är) för att det ska bli sotat..
Eller för att man ska kunna stoppa in automatsotningen i befintlig panna och har begränsad takhöjd...
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Järnstängerna behöver bara vara ca 15-20 cm då dom är fäst i spiralerna/fjädrarna som är böjbara.. I t.ex janfirepannan är fjädrarna ca 3 mm..per pellet skrev:"Järnstängerna" bör nog vara böjliga, som sotviskan, om det ska fungera att plocka ut automatsotningsmaskineriet för grundligare rengöring.André skrev:Det är troligen bara en järnstång/stänger som går genom plåten..Per-Erik skrev:jag är inte så säker på att den plåten finns kvar när väl spaksotningen är på plats.. om så kanske i en modifierad ver.. Eller är det så att spiralerna kommer in under i från? tänkte att det borde vara uppe från..![]()
Eller för att man ska kunna stoppa in automatsotningen i befintlig panna och har begränsad takhöjd...
Jag pratade med thermia (agi värme) här om dan för att få dim på skorstensrör. Tyvärr var jag lite otydlig, men eftersom jag pratade om att sätta en brännare i en befintlig panna, så borde han ha fattat att när jag frågade om spaksotning och pannar så var detbiomatic jag frågade om. Beskedet var att den ngn gång under hösten ska komma med spaksotning som tillbehör.