Temperatur i acktanken ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Temperatur i acktanken ?

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan!
Jag har en ekoved 45 vedpanna (f.d. Focus) som är ansluten till en 1800 liters ack.tank med Laddomat 21 och jag är väldigt nöjd med detta.

Mitt problem är att när tempen i ack.tanken är typ 80-78-78 så går tempen upp i pannan till ca: 98 gr. varefter överhettningsskyddet löser ut och stänger fläkten.

Jag skulle gärna vilja ha högre temp i ack.tanken eller är det inte möjligt?

Jag har prövat med att byta termostat i laddomaten, har haft både 78gr.
72 gr. och lägre och även olika hastigheter på cirkulationspumpen men med samma resultat. Har just nu en 72 gr. med full hastighet på pumpen vilket fungerar bäst.
Har en luftare på röret över pannan och en över ack.tanken.
Rören mellan panna och tank är 28 mm.
Någon som har något tips?
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: Temperatur i acktanken ?

Inlägg av logaritmen »

ekoved45 skrev:Hejsan!
Jag har en ekoved 45 vedpanna (f.d. Focus) som är ansluten till en 1800 liters ack.tank med Laddomat 21 och jag är väldigt nöjd med detta.

Mitt problem är att när tempen i ack.tanken är typ 80-78-78 så går tempen upp i pannan till ca: 98 gr. varefter överhettningsskyddet löser ut och stänger fläkten.

Jag skulle gärna vilja ha högre temp i ack.tanken eller är det inte möjligt?

Jag har prövat med att byta termostat i laddomaten, har haft både 78gr.
72 gr. och lägre och även olika hastigheter på cirkulationspumpen men med samma resultat. Har just nu en 72 gr. med full hastighet på pumpen vilket fungerar bäst.
Har en luftare på röret över pannan och en över ack.tanken.
Rören mellan panna och tank är 28 mm.
Någon som har något tips?
Detta problem känner jag till. Förmodligen är det luft i systemet.
Men det största problemet tror jag är att du saknar en sk.By pass ventil
ovanför laddomaten. Dvs. En strypningsventil på laddningsledningen från pannan ovanför laddomat 21:an.Så att du kan strypa flödet från laddningen från pannan, då kommer pumpen att suga mera kylning från tankens botten in i termovaren.
Detta är det många som inter tänker på.
Sedan skall termiska ventilen vara 80 grader, det är bara dumt att sätta in en med lägre öppningstemperatur,då får man skiktning från 80 grader i stället för 72 grader.

Sedan kan du titta på mina tidigare inlägg om acktankskopplingen som jag har, och varmt rekomenderar. Med min koppling får jag skiktning från 100 grader ända ner i tankensbotten. UTAN ATT PANNAN BLIR FÖR VARM.
SPECIELLT VINTERTID...

Jag utnytlar alltså tankens/tankarnas lagring kapasitet till max..

Mvh.Log
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Inlägg av ekoved45 »

Tack för snabbt svar!
Det sitter en avstängningsventil ovanför laddomaten som jag också har prövat med att strypa utan resultat för tempen i acktanken.
Från början satt en termostart som öppnade vid 78 gr. men då löste överhettningsskyddet ut tidigare än 80-78-78 så det verkar som att termostarten 78gr. fungerar bäst.
Har även avluftare som tar microbubblor så jag tror inte på luft heller.
Kan dimensionen på rör mellan panna ack.tank ha betydelse tror ni?

hälsn. Tommy
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

ekoved45 skrev:Tack för snabbt svar!
Det sitter en avstängningsventil ovanför laddomaten som jag också har prövat med att strypa utan resultat för tempen i acktanken.
Från början satt en termostart som öppnade vid 78 gr. men då löste överhettningsskyddet ut tidigare än 80-78-78 så det verkar som att termostarten 78gr. fungerar bäst.
Har även avluftare som tar microbubblor så jag tror inte på luft heller.
Kan dimensionen på rör mellan panna ack.tank ha betydelse tror ni?

hälsn. Tommy
Jag är säker på att du har luft i systemet!
Jag hadde precis likadant som du beskriver.Jag har också atomatiska avluftare,dom fungerar bara,tycker jag på acktanken.Speciell denna tid på året när shunten oftast är stängd.Luften kommer med all sanolighet från radiatorsystemet.Har ochså 28 rör på laddningen.
Min pump går på läge 2 efter att all luft försvunnit.

Lufta systemet riktigt,många tror jag gör fel när dom luftar.

Elda pannan tills fläkten bryter sedan öppnar du eldstadsluckan och fortsätter att tvångselda tills det nästan kokar.
Sedan måste man tränga av samtliga pumpar radiatorpump/laddningspump.När man gjort detta måste man öppna shunten till max (Full värme ) Här gör många fel!

Nu måste man vänta ca 1 timme helst mera innan man börjar att lufta systemet.
Börja högst upp i hustet om du har två våningar och arbeta nedåt.
Källar våningen behöver sällan / aldrig luftas.

Detta hjälpte i alla fall mig.
Går det inte första gången,gör om det igen.

Luften försvinner ju naturligt vis av sig själv till slut.
Men det tar tid.Speciellt om shunten är stängd och pumpar är igång när man luftar.

Mvh.Log
Senast redigerad av logaritmen den tor 04 maj, 2006 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

ekoved45 skrev:Tack för snabbt svar!
Det sitter en avstängningsventil ovanför laddomaten som jag också har prövat med att strypa utan resultat för tempen i acktanken.
Från början satt en termostart som öppnade vid 78 gr. men då löste överhettningsskyddet ut tidigare än 80-78-78 så det verkar som att termostarten 78gr. fungerar bäst.
Har även avluftare som tar microbubblor så jag tror inte på luft heller.
Kan dimensionen på rör mellan panna ack.tank ha betydelse tror ni?

hälsn. Tommy
Jag är säker på att du har luft i systemet!
Jag hadde precis likadant som du beskriver.Jag har också atomatiska avluftare,dom fungerar bara,tycker jag på acktanken och pannan.Speciell denna tid på året när shunten oftast är stängd.Luften kommer med all sannolighet in från radiatorsystemet.Jag också 28 rör på laddningen.
Min pump går på läge 2 efter att all luft försvunnit.

Lufta systemet riktigt,många tror jag gör fel när dom luftar.

Elda pannan tills fläkten bryter sedan öppnar du eldstadsluckan och fortsätter att tvångselda tills det nästan kokar.
Sedan måste man stänga av samtliga pumpar radiatorpump/laddningspump.När man gjort detta måste man öppna shunten till max (Full värme ) Här gör många fel!

Nu måste man vänta ca 1 timme helst mera innan man börjar att lufta systemet.
Börja högst upp i huset om du har två våningar och arbeta nedåt.
Källar våningen behöver sällan / aldrig luftas.

Detta hjälpte i alla fall mig.
Går det inte första gången,gör om det igen.

Luften försvinner ju naturligt vis av sig själv till slut.
Men det tar tid.Speciellt om shunten är stängd och pumpar är igång när man luftar.

Mvh.Log
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Re: Temperatur i acktanken ?

Inlägg av sjoluan »

ekoved45 skrev:Hejsan!
Jag har en ekoved 45 vedpanna (f.d. Focus) som är ansluten till en 1800 liters ack.tank med Laddomat 21 och jag är väldigt nöjd med detta.

Mitt problem är att när tempen i ack.tanken är typ 80-78-78 så går tempen upp i pannan till ca: 98 gr. varefter överhettningsskyddet löser ut och stänger fläkten.

Jag skulle gärna vilja ha högre temp i ack.tanken eller är det inte möjligt?

Jag har prövat med att byta termostat i laddomaten, har haft både 78gr.
72 gr. och lägre och även olika hastigheter på cirkulationspumpen men med samma resultat. Har just nu en 72 gr. med full hastighet på pumpen vilket fungerar bäst.
Har en luftare på röret över pannan och en över ack.tanken.
Rören mellan panna och tank är 28 mm.
Någon som har något tips?
Öppen eller slutet exp. system?
Har du slutet system försvinner INTE luften av sig självt!
Då måste du lufta tills dess ALL luft försvinner!
Kan vara ett helvete!
Det vet jag!
Min luft försvann när jag satte avluftare precis ovanför laddpaketet och i tanktoppen.
Sedan fick hag naturligtvis lufta elementen också.

Jag skall byta tillbaks till ett öppet exp.system.
Då är det mycket enklare att bli av med luften.
Skriv svar