EcoFlexen uppfyller kraven för konverteringsbidrag!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

EcoFlexen uppfyller kraven för konverteringsbidrag!

Inlägg av Stugsittaren »

Enl CTC uppfyller EcoFlexen sedan länge de krav på utsläpp och förbränning som konverteringsbidraget kräver (kräv att få detta från din installatör om du har problem att få igenom ditt konverteringsbidrag). Det som (åter igen enligt CTC) återstår är att SP skall komma dit och besiktiga processen. Eftersom de flyttat produktionen till andra lokaler har detta dragit ut lite på tiden, men skall ske nu i maj. Detta antyder att det kan vara brist på kunskap och erfarenhet hos installatörer som gett de problem med sot som dykt upp. Detta i kombination med det som CTC säger kan ge en del sot vid installation: att det tar ett tag för rökgaserna att bränna bort inoljning och färg på pannans plåtar.

Detta angående P-ärkning stämmer överensstämmer med de svar jag fått från SP. De säger att det saknas en del dokumentation, men ser inga problem med det mer än att det skall fixas innan P-märkningen är färdig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Vad bra, då kan man andas ut lite!
Jag mejlade CTC för ett par veckor sedan och frågade om detta med P-märkningen, jag blev lovad att jag skulle få ett intyg hemskickat om att pannan uppfyller kraven.
Tyvärr har jag inte fått någon lapp i brevlådan än så jag får väl ringa och påminna dem!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag föreslog att de skulle lägga ut det dokument som redan finns på hemsidan men det ville avvakta tills P-märkningen är klar. Mätprotokollet var inget officiellt dokument, men det ligger i deras intresse att kunder får igenom sina konverteringsbidrag så de hjälper nog gärna till.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Certifikat: 421503

Innehavare av certifikatet: Enertech AB; Box 309 341 26 LJUNGBY
Giltigt t o m: 2011-06-30
Produktnamn: CTC Ecoflex
Produktinformation: Pelletspannan består av varmvattenpanna och en brännare, CTC Bio, med eltändning. Den är avsedd för eldning med träpellets i storlek 8 mm. Produkten är avsedd att användas tillsammans med externt bränsleförråd.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Observera att det inte finns några krav på att brännare måste vara P- märkt för att man ska få bidrag, det som krävs är att brännaren uppfyller utsläppskraven vilket i stort sett alla brännare värdas namnet gör idag, det gäller bara att få papper på det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar