Ecoflex - Första sotning och översyn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Ecoflex - Första sotning och översyn

Inlägg av johansjostrand »

Det var dags att släcka ner pelletslågan och gå över till elpatronerna häromdagen. Pannan hade då knaprat i sig 38 säckar utan några som helst problem. Asklådan var fylld till ca 3/4. Det lilla inspektionsglaset var helt svart av sot, men gick lätt att rengöra. Dvs. ett tecken på att min ecoflex sotar lika mycket som era. I botten på brännarkoppen fanns en 2 - 3 mm svart skorpa som gick att lyfta ur flera mindre delar med mer eller mindre våld. Är det detta som kallas sintring eller var det bara lite aska som packats ihop? Är det skadligt eller helt normalt?

Att dra tuberna var inte det lättaste jag har gjort. Dels för att sotviskan var helt ny och spretig samt dels för att tuberna var så långa. Att sota min gamla nibe city var ju en barnlek, medan detta tog en bra stund. Jag var helt slut, genomsvett och såg ut som en sotare i trynet...

Plockade bort luckan vid rökröret och proppade i en bit isolering ner mot pannan så att det inte ska dra igenom nån luft nu när elpatronerna ska få verka!

Efter den här operationen putsade jag upp pannan ordentligt och står nu och glänser i väntan på att det ska bli höst och vinter så den får börja knapra pellets igen. Själv trivs jag bäst när det är sommar! :-)
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kul att höra att pannan har gått utan problem under en längre tid och det skall bli intressant om observationsglaset blir lika sotigt nästa gång, om det stämmer som CTC sa att det kan bli lite sot vid inbränning av pannan men att det sedan skall försvinna. Sotviskan lär bli lite mer sliten snart och då skall den väl gå lite lättare.

Jag gick på en egensotarkurs nyligen och sotarn sa att många av oss förmodligen skulle skräpa ner både oss själva och vid eldstaden. Till skillnad från den professionelle sotarn som visste hur man skulle göra för att inte skräpa ner. :)

En annan sak sotarn sa var att de viskor han rekommenderar har mjuka borst, de gör rent ändå. Detta gällde visserligen skorstenen i första hand men samma princip borde gälla även inne i pannan. Hör med din sotare om han vill sälja någon lämplig viska. Det borde ligga i hans intresse att det är rent i rökgångar så att det inte brinner eller blir andra problem i hans distrikt. Nåväl visst finns det två olika skolor inom sotarna också, mer eller mindre öppna för egensotning.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Ingen som har några funderingar om skorpan i botten på brännarkoppen? Om det var normalt eller ej?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:Ingen som har några funderingar om skorpan i botten på brännarkoppen? Om det var normalt eller ej?
Det är den så kallade sintringen o är ingen fara.. :wink:

Du funderar inte på att köra pellets hela året??

Hur va de gick ctc´n köra med tankdiff o eltändning??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

André skrev:Det är den så kallade sintringen o är ingen fara
Okey, det var ju skönt att höra
Du funderar inte på att köra pellets hela året??
Nja, har inte funderat så mycket på det... Känns mest naturligt att "elda" vintertid. Men hur fungerar det att bara elda för varmvatten när man inte har någon acc-tank? Blir det inte väldigt mycket tomgångskörning med en massa sot och aska som följd?
Hur va de gick ctc´n köra med tankdiff o eltändning??
Nä, jag har då inte lyckats hitta några sådana funktioner
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

johansjostrand skrev:... Känns mest naturligt att "elda" vintertid. Men hur fungerar det att bara elda för varmvatten när man inte har någon acc-tank? Blir det inte väldigt mycket tomgångskörning med en massa sot och aska som följd?
Hur va de gick ctc´n köra med tankdiff o eltändning??
Nä, jag har då inte lyckats hitta några sådana funktioner
Varför inte testa att köra med pellets och se om det blir sotigt?

Eltändning skall finnas enl CTC. Om jag minns rätt var det bara att ställa varmhållningen till "nej", "0" eller nåt. Testa vilka alternativ som finns på varmhållningsmenyn så du kan bekräfta att detta finns.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
johansjostrand skrev:... Känns mest naturligt att "elda" vintertid. Men hur fungerar det att bara elda för varmvatten när man inte har någon acc-tank? Blir det inte väldigt mycket tomgångskörning med en massa sot och aska som följd?
Hur va de gick ctc´n köra med tankdiff o eltändning??
Nä, jag har då inte lyckats hitta några sådana funktioner
Varför inte testa att köra med pellets och se om det blir sotigt?

Eltändning skall finnas enl CTC. Om jag minns rätt var det bara att ställa varmhållningen till "nej", "0" eller nåt. Testa vilka alternativ som finns på varmhållningsmenyn så du kan bekräfta att detta finns.
I varmhållningsmenyn är det där man kan ställa tankdiff oxå??

Om de är så kanske det är som med thermian att man måste ställa in tankdiff först innan den går köra med eltändning.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar