Diskussioner och frågor tycks ha minskat..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Diskussioner och frågor tycks ha minskat..

Inlägg av GoForIt Pellets »

Diskussioner och frågor här på forumet för Värmebaronen tycks ha minskat under sista veckan..

Det får väl ses som ett tecken på att våren (sommaren t.o.m. kanske) har blåst in över landet, och pelletsbrännaren har gjort sitt för säsongen och gått i dvala (bortsett för att möjligen vakna ett par gånger på dygn hos en del för att tillse varmvattenproduktionen).

Har ni några planer för underhåll/förändringar för er pelletsanläggning under sommaren?

Själv så funderar jag på hur jag skall montera in en timerlösning i pannan samt hur jag skall förbättra min spåndränering ytterligare (har hål borrade i matarröret) och samtidigt förfina min nuvarande konstruktion.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Tja...efter att ha haft problem med varning för fläkt ur funktion, satt i extrakomponenter och efter att ha bytt fläkt så står ett "moderkorts"-byte inför dörren...det ska bli spännande! :wink:

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ja så är den Vikingbio man inte behöver orolig över, den sköter sig själv, förutom man bör kolla varandra vecka inne i brännrör och rostret att rensa och borsta.

Så då de vikingbio ägarna har mer tid hos sin trädgården att pyssla med.
medan varför andra märke brännare måste man kolla varje dag :) .

Jag gör inte att springa ner och kollar varje dag lika från i början när man köpte. Min Vikingbio har sköt sig bra och jag vet när är pellets slut och när är dags att sota/aska. Eftersom jag har lärt mig schema efter ett år.
Samma sak som oljebrännare, ni har aldrig knappt kolla på oljebrännare då. vad gjorde ni när oljebrännare hade stopp/alarm medan ni upptäckte efter timme eller dag.

Nu har jag ställt timer och den kör bara på morgon och kväll endast varmtapp.

Har inte plan någon alls, bara jag skall beställa 5 ny pallar efter min semester. Har inte bestämt vilka sort pellets.

Jag fundersam mig en del på hur jag ska hantera på lätt och enkel att flytta in småsäckar till källare. Annars tyck inte så jobbigt bar ner som förregång, förutom dörr skulle jag gärna ha lite breddare.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Har precis beställt 4 pallar SÅBI, får se hur kvalitén är denna gång. Klarade vintern på precis 4 pallar :) (räknar med 5-6 på ett år).
Ska se om jag inte ska borra lite hål i skruvröret jag me... är lite skraj för att pajja nått bara. Vi får se helt enkelt. Ut å mys i det härliga vårvädret nu!! :D
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
scirocco
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 jun, 2005 23:49
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av scirocco »

Jag tänker bygga om till ställbart till och frånslag, istället för oljebrännartermostat och en timmes startfördröjning.

Då har jag iallafall möjlighet att prova ladda acktanken och se vad det ger. Jag har bara kört mot pannan i vinter.

Annars är det lugnt, ska bara köra slut på pelletsförrådet, sen elda ved över sommaren.
Albinpanna med viking bio -05
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

manin skrev:Ja så är den Vikingbio man inte behöver orolig över, den sköter sig själv, förutom man bör kolla varandra vecka inne i brännrör och rostret att rensa och borsta.
Så då de vikingbio ägarna har mer tid hos sin trädgården att pyssla med.
medan varför andra märke brännare måste man kolla varje dag :) .
jag rengör min brännare nu sedan behöver jag inte kolla på den förens framåt sep-okt någon gång innan vintern :lol:
Thermia Biomatic 20+
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Joachim A skrev:
manin skrev:Ja så är den Vikingbio man inte behöver orolig över, den sköter sig själv, förutom man bör kolla varandra vecka inne i brännrör och rostret att rensa och borsta.
Så då de vikingbio ägarna har mer tid hos sin trädgården att pyssla med.
medan varför andra märke brännare måste man kolla varje dag :) .
jag rengör min brännare nu sedan behöver jag inte kolla på den förens framåt sep-okt någon gång innan vintern :lol:
Jamänsen inte konstig med de uppåtbrinner, medan de framåtbrinner som aska och slagg ligger på inne brännarrör. Och menar att man vill va välsköta och se till så den håller sig fler år till. Därför tycker att man kolla någon gång då och då.

Japp och jag njuter på dagar och jobbar på kvällar härlig med perfekt vädret. Må gott :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar