Men hjälp...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mkds
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 maj, 2006 14:41

Men hjälp...

Inlägg av mkds »

Hejsan!
Jag har precis instalerat en Viking bio på min kombipanna och fick en rökgastemp på 450 grader :shock: , sotade ur riktigt noga och fick ner tempen till 360 gr. Då försökte jag trimma med rökgasspjället och det bästa jag får till är 275 gr. Är detta bra? Hur ska jag få ner graderna mer?
Viking Bio, Airmax -80...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vet inte hur din panna ser ut, sitter brännaren i olje eller veddelen, många äldre kombipannor låter rökgaserna gå rätt ut i rökröret från veddelen, är det så i din panna ? en lösning i så fall är att tillverka en baffelplåt och försöka sätta den i vägen för rökgaserna så att dom måste ta en liten extra runda innan dom går ut i skorstenen, det behövs inte så mycket för att få ner tempen rätt ordentligt.

Jag får ungefär 450 grader när jag eldar med ved i min CTC 262B.

Om brännaren sitter i veddelen så kan du ju fundera på om det är möjligt att sätta den i oljedelen istället under förutsättning att eldstaden är tillräckligt stor och att det finns en gnutta utrymme för aska.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
mkds
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 maj, 2006 14:41

Inlägg av mkds »

Tack och nej, brännaren sitter där oljebrännaren en gång suttit alltså under vedeldstaden, men om jag typ stänger rökgas spjället helt så åker rökgastempen upp ca 100grader (till 370) så nu har jag spjället ställt på mitten kan man säga :?
Viking Bio, Airmax -80...
mkds
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 maj, 2006 14:41

Inlägg av mkds »

Jag glömde att tala om att jag har väldigt gott om plats för aska. Jag har ca 40 cm till bakre vägg på pannan och jag har monterat brännaren på en stos som bygger ut brännaren ifrån pannan ca 20 cm om du förstår vad jag menar! Alltså sticker pellets röret inte in mer än ca 5-10 cm i pannan.
Viking Bio, Airmax -80...
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

mkds skrev:Jag glömde att tala om att jag har väldigt gott om plats för aska. Jag har ca 40 cm till bakre vägg på pannan och jag har monterat brännaren på en stos som bygger ut brännaren ifrån pannan ca 20 cm om du förstår vad jag menar! Alltså sticker pellets röret inte in mer än ca 5-10 cm i pannan.
Jag hade också hög rökgastemp i början men fick ner den rejält genom att:

1. Sätta dit en motdragslucka
2. Sätta dit en baffelplåt
3. Sänka effekten på brännaren

Detta sänkte tempen med närmare 250 grader :shock:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
mkds
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 maj, 2006 14:41

Allt funkar perfekt...

Inlägg av mkds »

Hej och tack för svar..

Jag har provat mig fram i ca 2 veckor nu och har en stabil rökgastemp på ca 220 grader, jag har haft motdragslucka hela tiden, däremot så gjorde jag vad man kan kalla en rekoderlig sotning ( pannan blev helt plåtren ) och detta gjorde att tempen sjönk till vad jag tycker är godtagbart.
Viking Bio, Airmax -80...
Skriv svar