Ett år med Vikingbio !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Ett år med Vikingbio !

Inlägg av vatsug »

Jaha, nu har man snart kört m vikingbio i ett år. Det har gått väldigt bra, inte ett stopp, hade lite svårt o tända när det var ca minus 20 en dag, troligen högt drag. Gjort av m 5 pallar såbi + ca 15 säckar Sydpellets som jag startade med. Injusterad m instrument i Dec. Pelletsen räkte inte riktigt så jag fick köpa en pall Sydpellets, som jag kört sen början av april. Igår tyckte jag att röken såg lite mörk ut, tyckte även att pannan var lite sotig även lågan tyckte jag såg lite ljusröd ut. Idag ökade jag luften lite, lite ca 1mm på ratten, och nu är lågan ljusgul o fin igen, ingen synlig rök ute. Sotat pannan + brännaren + tagit ur och sotat retarderna en gång i veckan på vintern, sotat rökrör ca var 14:e dag. Tidsåtgång ca 30-40 min i veckan. Sparat massor med pengar istället. Ska nu köra på el juni - augusti, så Vikingen får lite semester, han också.
Hälsn, En nöjd Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ja du är inte ensam som har kört ett år :wink:
Själv har haft nu snart 18 månader, bara i början var problem med fläkt störning sen är allt problemfritt. Inga har pajat eller förändring material.
Så jag är nöjd med den Vikingbio. Man vet aldrig kan hända när som helst imorgon eller om ett år.
Trots att andra fåtal ägarens hade problem med Vikingbio är att den var inte rätt inställning.

Som här citat från Värmebaronen:
Vi rekommenderar starkt att du köper din brännare av en kunnig installatör. En förutsättning för problemfri pelletseldning är att anläggningen är injusterad på rätt sätt. En billig postorderköpt brännare kan bli en dyr affär. Den ger inte rätt effekt, förbrukar mycket pellets och får en kort livslängd.
Så här mening att man inte skall installera själv om man inte vet hur man göra utan instrument. Det är samma sak med sin bil om man försöker pillar på insprutning och luft så blir ännu fel förbrukning eller ryker bakifrån så är bäst lämna till auktion verkstad som har dom erfarent med riktig instrument. då sparar man förbrukning och livlängre med motorn.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar