Bulkförråd - minsta möjliga?

Skriv svar
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Bulkförråd - minsta möjliga?

Inlägg av xabre »

Om man ser till hur mycket det kostar i snitt att få pellets hemkört i bulk, antalet hemkörningar per år och själva hanteringen hemma, hur stort måste då bulkförrådet minst vara?

Mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

har jag fel när jag säger 3ton?? vet inte hur många kubik det blir.. 10 kanske??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Saxat ifrån en känd tillverkare... :D
...Rymmer 3 ton, ca 6,6 kubikmeter....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

6 m3 räcker för att rymma 3 ton + lite marginal..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

3 ton vid 650g/L ger 4,6m³, till det ska man lägga finfraktion och inblåsningsutrymme så 6m³ är nog det minste man kan klara sig med.

Håller man sig till Vestmarka som är hårdare pressad kan man komma ner på 4,06m³ + marginal vilket totalt sett blir samma storlek ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

vid 3 ton blir frakten gratis här i skellefteå iallafall, så det är minimum på bulkrymd i ett förråd (gärna 3.5-4 så du inte behöver tömma det för att fylla upp igen...
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Grimreaper skrev:vid 3 ton blir frakten gratis här i skellefteå iallafall, så det är minimum på bulkrymd i ett förråd (gärna 3.5-4 så du inte behöver tömma det för att fylla upp igen...
Annars ligger det på 100kr/ton i frakt om det är mindre än 3Ton
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:
Grimreaper skrev:vid 3 ton blir frakten gratis här i skellefteå iallafall, så det är minimum på bulkrymd i ett förråd (gärna 3.5-4 så du inte behöver tömma det för att fylla upp igen...
Annars ligger det på 100kr/ton i frakt om det är mindre än 3Ton
Undrar om det är samma med pellets som med bränsle/diesel då man inte rymmer allt.. :roll:
När jag fyllde min 2m3 diseltank före jul så sa chaffisen att min mängd att beställa är 1200 liter men om det inte rymms så blir det ingen straffavgift.. Han sa att "du kan ju inte råför att hjärnan inte räcker till för att beräkna kvarvarande mängd" men de blir inte några glada toner om man försöker beställa mindre än 1200 liter.. Så bara man beställer minst 1200 liter så går det fint då det va vanligt innan nyår att folk fyllde upp o bara fick plats med 6-700 liter för att få avdragen på rätt år..
Möjligt att de är så med pellets oxå..

Det är ju samma företag o dom har större kunder lite här o där med silo som tar skvättarna som blir över t.ex industrihuset i Sikeå tar skättarna runt Bygdeå/Robertsfors.. I Holmsund va de då 2 ställen o i umeå oxå några..
Jag frågade för jag vet en som hade gjort upp med Luleå pellet/lantmännen o fick överblivna skättar för 800:-/ton så de hade inte varit helt fel om man fått de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Tack för alla svar. Har nämligen haft en längre diskussion om hur stort det måste vara med killen som eventuellt skall platsbygga ett. Han menar ungefär som de flesta andra här att det borde vara minst 6 kubik för att det inte skall bli dyrare med utkörningen och för att firman som kör ut inte skall få en "rest". Förstår dock inte riktigt hur mitt personliga bulklager kan påverka utkörningskostnaden förutom färdvägen... för det är väl inte så att lastbilen kommer ut enbart för mig? Det måste väl vara så att de planerar in ett flertal körningar samma dag. Annars är pelletsleverantörerna lika inkompetenta som de flesta installatörer verkar vara.

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

De biler planeras till att komma till ett visst antal kunder vilket bör "tömma" dom helt, om de ska pytsa småportioner bara kommer det att vara många körningar och mycket tid för lite mängd pellets vilket såklart leder till ökade omkostningar som vi, pelletsköparna, får betala.

Det tar ju bevisligen längre tid att fylla på 3m³ på 2 ställen än 6m³ ett ställe, det tar tid att köra men den tiden tar det ju likaväl, det tar tid att dra slang, koppla in, starta blåsen osv, klappa ihop, starta upp och åka igen vilket gör att en fyllning har en viss grundpris i "OK, nu är jag här" omkostnad, efter det kommer pelletsprisen extra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar