Förrådsrör dimensioner

Skriv svar
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Förrådsrör dimensioner

Inlägg av Tiv »

Hej,
Jag har börjat funderar på hur jag ska bygge ett bulkförråd, men är inte säkert vilken förrådsrör jag ska använder en.
Har de samma dimensioner alltihop ? (80mm som Thermia)

Från längst bort i bulkförrådet till brännaren kommer inte att vara mer en 5 eller 6 metre. Är det generällt sätt bättre att mata fram från ett bulkförråd till ett mini-förråd i närheten av pannan ?, eller er detta beroende på typ av brännaren man väljer ? (internt förråd i brännaren eller inte ).
//Tiv
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
aragorn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 10:40
Ort: Tjörn

Bulkförråd

Inlägg av aragorn »

Jag håller på att bygga mitt nu. Min leverantör tyckte att ett vanligt avloppsrör i botten var bättre eftersom det är styvare än originalet. Har funkat hos andra så varför inte hos mig?! Det är väl 75 mm tror jag.

Avståndet mellan längst bort och brännaren har inget med brännaren att göra utan med hur stark motorn är. Jag kör ecotec och då finns det två motorer att välja på. En som kör kanske upp till 3 meter och en som är starkare.

Generellt sätt är det dyrarae att ha ett mellanförråd eftersom du måste ha en massa styrning mm om du inte kör manuella fyllningar. Lång skruv är mitt val. Funderade annars på att köra luftmatning med dammsugare men nackdelen var att det blev för dyrt...
Telluspannan F6D, Ecotec A4. 2 Acktankar från Inkasol (special ca 450 liter). CBJ
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Inlägg av Tiv »

Hej aragorn,
Jag tror också att det blir enklare med ett långt skruv och ingen mellanlager. Jag har hort att brännare som inte har ett internt förråd är känsliga för långa skruvar, eftersom det är tydligen svårt att få doseringen att funkar bara, så jag är inne på att välja en brännare som har ett internt förråd, typ ecotec.

När du använder avloppsröret, hur många hål för pelletsen ska du ha och vilken dimension ska dem vara ?.
Är det inte viktigt med ett kärna i den del av skruven som sitter i förrådet för att det inte ska blir för mycket pellets som tas upp ?
Är det ett Maflex 75 som du ska använder ?
Många frågor :D
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Thermias skruvar (som de flesta använder) har 75 mm rör och olika starka enfasmotorer. Samma gäller för MAFAs korta 3-4 meters lösning.

För längre skruvar har MAFA 90 mm rör som standard tillsammans med trefasmotorer.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
aragorn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 10:40
Ort: Tjörn

Inlägg av aragorn »

Tiv skrev:Hej aragorn,
När du använder avloppsröret, hur många hål för pelletsen ska du ha och vilken dimension ska dem vara ?.
Är det inte viktigt med ett kärna i den del av skruven som sitter i förrådet för att det inte ska blir för mycket pellets som tas upp ?
Är det ett Maflex 75 som du ska använder ?
Många frågor :D
Tänkte mig tre utlopp. Kärnan skall bestå av ett rör med olika innerdiameter tänkte jag mig för att få en hyfsat jämn förbrukning ur varje hål. Kan inte säga hur det funkar eftersom jag inte är där ännu. Installation i nästa vecka kanske.

Maflex vet jag ej vad det är men jag tänkte mig en skruv från ecotec i mitt gråa avloppsrör.
Telluspannan F6D, Ecotec A4. 2 Acktankar från Inkasol (special ca 450 liter). CBJ
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Inlägg av Tiv »

Pratade med någon från Mafa och med en VVS kille. Både två sa att man inte ska ha mer en ett utlopp oppet i tagen. Om man ha 3 utlopp blir det problem sa dem.
//Tiv
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
aragorn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 10:40
Ort: Tjörn

Inlägg av aragorn »

Tiv skrev:Pratade med någon från Mafa och med en VVS kille. Både två sa att man inte ska ha mer en ett utlopp oppet i tagen. Om man ha 3 utlopp blir det problem sa dem.
//Tiv
Har läst en massa inlägg i detta forum om just utlopp och det verkar vara så att väldigt många har 3 utlopp och det funkar alldeles utmärkt och andra har haft problem. Min bedömning blev att jag testar med tre utlopp. Mitt förråd är ca 340 långt så det är nästan ett måste...
Telluspannan F6D, Ecotec A4. 2 Acktankar från Inkasol (special ca 450 liter). CBJ
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

aragorn skrev:
Tiv skrev:Pratade med någon från Mafa och med en VVS kille. Både två sa att man inte ska ha mer en ett utlopp oppet i tagen. Om man ha 3 utlopp blir det problem sa dem.
//Tiv
Har läst en massa inlägg i detta forum om just utlopp och det verkar vara så att väldigt många har 3 utlopp och det funkar alldeles utmärkt och andra har haft problem. Min bedömning blev att jag testar med tre utlopp. Mitt förråd är ca 340 långt så det är nästan ett måste...
Om det ska va flera utlopp så måste man ha ett kärnrör i skruven som går förbi alla utlopp.. Dom som haft problem gar inte haft de o då kommer det för mycket pellets in i skruven o då blir det stopp med söndervriden skruv (flex)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

när ni skriver utlopp är det intag ni menar då ?
annars så vet inte jag varför man vill att pelletsen ska trilla ur på flera ställen jag vill då bara ha pelletsen i brännaren :wink:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:när ni skriver utlopp är det intag ni menar då ?
annars så vet inte jag varför man vill att pelletsen ska trilla ur på flera ställen jag vill då bara ha pelletsen i brännaren :wink:
Jepp :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

oki va bra att jag hängde med där :lol:
annars hade jag nåt å fundera på om jag hade missat nåt
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar