MAFA förråd?

Skriv svar
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

MAFA förråd?

Inlägg av di5majo »

Är det någon som köpt ett MAFA mini förråd direkt från MAFA?
Eller en förhöjningsektion?

Bara lite nyfiken om man tjänar något på att beställa själv, eller om man skall gå genom någon lokal försäljare.

När jag läser på MAFAs webbsida står det:
Micro/Mini/Midi levereras i byggsats och består av 4 vikta plåtar, 4 ben, skyddsgaller samt en vridbar skruvanslutning.

Men då jag läser beställningssedeln kan man beställa en vridbar underdel.

Är det vettigt att ha ett lock på?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tror inte du kan hitta det billigare än Rinkaby rör 1800:- + 128:- i frakt.

Den lösa underdelen är nog som reservdel eller om du vill bygga själv.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: MAFA förråd?

Inlägg av manin »

di5majo skrev:Är det någon som köpt ett MAFA mini förråd direkt från MAFA?
Eller en förhöjningsektion?

Bara lite nyfiken om man tjänar något på att beställa själv, eller om man skall gå genom någon lokal försäljare.

När jag läser på MAFAs webbsida står det:
Micro/Mini/Midi levereras i byggsats och består av 4 vikta plåtar, 4 ben, skyddsgaller samt en vridbar skruvanslutning.

Men då jag läser beställningssedeln kan man beställa en vridbar underdel.

Är det vettigt att ha ett lock på?
Jag har det (men inte direkt hos Mafa) och köpte av VVS samt brännare och det Mafa ingick allt i ett paket som du skrev men ingår oxå gummimuff till storlek diameter för skruven även ingår vridbar i paket. Så du behöver ej beställa vridbar.
Paket är som IKEA, och du monterar själv är enkel.

Förhöjdning är dyrt, men det är enkel om att man köpa plåt och bocka själv eller ber plåtslagare och bocka då är billigare än Mafa.
Eller snickrar av plywood det kan du.
Det har jag undrat oxå i början, om man ska ha lock. Men det har jag aldrig haft i ett och halv år, ingen aning.
Kan vara nån lite om säkrare med lock. eller är bara att vara skydd från föremål skulle hamn i. Nä men det kan du ha plywood eller som sagt köper hos plåtslagare och bocka runt kant.

Priset - som sagt Stugsittaren eller dinvvsbutik.se är nån om lägre pris som jag har sett billigare.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: MAFA förråd?

Inlägg av Mortel »

manin skrev:
di5majo skrev:Är det någon som köpt ett MAFA mini förråd direkt från MAFA?
Eller en förhöjningsektion?

Bara lite nyfiken om man tjänar något på att beställa själv, eller om man skall gå genom någon lokal försäljare.

När jag läser på MAFAs webbsida står det:
Micro/Mini/Midi levereras i byggsats och består av 4 vikta plåtar, 4 ben, skyddsgaller samt en vridbar skruvanslutning.

Men då jag läser beställningssedeln kan man beställa en vridbar underdel.

Är det vettigt att ha ett lock på?

Kan vara nån lite om säkrare med lock. eller är bara att vara skydd från föremål skulle hamn i. Nä men det kan du ha plywood eller som sagt köper hos plåtslagare och bocka runt kant.
Det drar tjyvluft genom pelletsen om du inte har lock. Använd tex. en tillskuren skiva med pelletssäck på som tyngd.
BlueFlame sedan -05
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: MAFA förråd?

Inlägg av Becker »

Mortel skrev: Det drar tjyvluft genom pelletsen om du inte har lock. Använd tex. en tillskuren skiva med pelletssäck på som tyngd.
Det beror väl på vad du har för brännare! :shock: :D

Vissa brännare har ju en inbyggd sluss och dra således ingen tjyvluft...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: MAFA förråd?

Inlägg av Mortel »

Becker skrev:
Mortel skrev: Det drar tjyvluft genom pelletsen om du inte har lock. Använd tex. en tillskuren skiva med pelletssäck på som tyngd.
Det beror väl på vad du har för brännare! :shock: :D

Vissa brännare har ju en inbyggd sluss och dra således ingen tjyvluft...
OK, räkna bort lösningar baserade på Thermia BeQuem brännare.
BlueFlame sedan -05
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

Re: MAFA förråd?

Inlägg av di5majo »

Räcker 300 liter till någonting, eller? Jag menar klarar man sig typ en vecka när det är -20 -- -30 grader, eller är det för klent.

Har förbrukat runt 22-25 000 kWh med en elpanna från -83 och byter således till en ny pelletspanna.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

För mig går det år 10 liter olja per dag när det är som kallast. Det motsvarar ung 20 Kg eller 30 liter pellets. Så för mig skulle det räcka drygt en vecka. Du får räkna om efter dina förutsättningar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar