Säkringen på 2A går sönder hela tiden till en EcoTec A3?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Säkringen på 2A går sönder hela tiden till en EcoTec A3?

Inlägg av sexigasixten »

Är det någon som kan säga mig varför säkringen som sitter på inkommande matning(220V) som är på 2A pajar med jämna mellanrum?
Jag har en EcoTec A3 av årsmodell 2002, och säkringen håller upp till 12 timmar som mest och sedan går den. Detta är ett fenomen som alldeles nyss har börjat, den har fungerat utan dessa störningar tidigare.

// Kjell
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu känner jag inte till brännaren men om den har el-start kan det vara att elementet har ändrat värdet pga. en snar död.

Säkringar blir känsligare för varje strömstöt de får och om värmeelementet ligger nära gränsen kan det komma stötar under kortare stunder vid varje start.

Men som sagt: jag känner inte brännaren.... bara en möjlig anledning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Vilken skruvmotor har du ?

Detta fenomen fick jag på en AgroTec(samma styrkort), med den blå BEVI motorn.
I det fallet körde kunden pellets i en längre spannmålsskruv, och då gick det riktigt tugnt så säkringen lite då och då...

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Trasig säkring

Inlägg av sexigasixten »

Icecap skrev:Nu känner jag inte till brännaren men om den har el-start kan det vara att elementet har ändrat värdet pga. en snar död.

Säkringar blir känsligare för varje strömstöt de får och om värmeelementet ligger nära gränsen kan det komma stötar under kortare stunder vid varje start.

Men som sagt: jag känner inte brännaren.... bara en möjlig anledning.
Har provat att koppla ur elementet, men det hjälpte inte, för säkringen går direkt i alla fall. Tack för tipset
//sixten
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Inlägg av sexigasixten »

MatsH skrev:Hej

Vilken skruvmotor har du ?

Detta fenomen fick jag på en AgroTec(samma styrkort), med den blå BEVI motorn.
I det fallet körde kunden pellets i en längre spannmålsskruv, och då gick det riktigt tugnt så säkringen lite då och då...

//Mats
Har provat att kopplat ur skruvmotorn, men säkringen går direkt, så fenomenet "12 timmar" gäller inte längre. Är det någon som har fler tips?

Tack för hjälpen i alla fall
//sixten
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns väl bara att koppla ut en sak i sände och se när den slutar bränna säkringen. Det kan ju även vara elektroniken som mår illa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Precis som "icecap" säger så kan du koppla ur de saker som finns kvar..

Internmotor och fläkt är väl det enda som finns kvar.
Utan att veta så låter det som det är kortis i lindningen till internmotorn.
Fenomenet"12 timmar" kan bero på att det blivit kortis då lindningen blivit var, och sedan släppt då den kallnat, och efter ett tag så är det kortslutning hela tiden..

Annars kan det vara någe fel i en komponent på styrkortet.

Lycka till
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
ivan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 06 jun, 2006 10:19

Inlägg av ivan »

MatsH skrev:Hej

Precis som "icecap" säger så kan du koppla ur de saker som finns kvar..

Internmotor och fläkt är väl det enda som finns kvar.
Utan att veta så låter det som det är kortis i lindningen till internmotorn.
Fenomenet"12 timmar" kan bero på att det blivit kortis då lindningen blivit var, och sedan släppt då den kallnat, och efter ett tag så är det kortslutning hela tiden..

Annars kan det vara någe fel i en komponent på styrkortet.

Lycka till
//MatsH
Hej

Har nu kunnat logga in med min egen ident så nu får sexige sixten vila
Jag släppte på kedjan och provade men säkringen gick direkt,satte sen
i en 3A,då funkar det men motorn blir väldigt varm så då är det väl lindningen ,eller?

Tack
// Kjell
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Låter definitivt så!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar